Havainnoinnin suuntaviivoja : työväline havainnoinnin tueksi Helsingin kaupungin vastaanottoperhetoimintaan
Bragge, Jaana; Mäkirinne, Solja (2020)
Bragge, Jaana
Mäkirinne, Solja
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020092820770
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020092820770
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö sijoittui lastensuojelun työkentälle käsitellen vastaanottoperhetoiminnassa tehtävää sijoituksen aikaista havainnointia. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Helsingin kaupungin vastaanottoperhetoiminta. Opinnäytetyön tarkoitus oli kehittää vastaanottoperhetoiminnan valvottujen ja tuettujen tapaamisten toimintatapoja sekä edistää yhtenäisten arviointikäytänteiden rakentumista. Opinnäytetyön tavoitteena oli yhtenäistää vastaanottoperhetoiminnan valvottujen ja tuettujen tapaamisten toimintatapoja. Opinnäytetyön kehittämistehtävänä oli tuottaa työyhteisön toiveita ja tarpeita vastaava, laadukas ja käytännöllinen työväline, joka yhtenäistää toimitavat asetetulle tasolle. Opinnäytetyön kehittämistehtävänä oli tuottaa työväline havainnoinnin tueksi.
Teoreettinen viitekehys keskittyi tarkastelemaan lapsen etua ja vanhemmuuden havainnoinnin sekä arvioinnin käsitteitä lastensuojelutyössä. Opinnäytetyön tiedonkeruun menetelminä käytettiin teemahaastattelua, kirjallisuuskatsausta sekä opinnäytetyön tekijöiden kirjoittamaa tutkijan päiväkirjaa. Aineistoja tarkasteltiin niitä kuvaamalla ja luokittelemalla. Tutkimuksellisena kehittämistyönä toteutettu valvottujen ja tuettujen tapaamisten havainnointia tukeva työväline muodostui viidestä eri vanhemmuuden arvioinnin näkökulmaa käsittelevästä osa-alueesta. Nämä osa-alueet olivat sanaton ja sanallinen viestintä, hoiva ja huolenpito, yhdessä leikkiminen ja tekeminen, emotionaalinen ilmapiiri, vanhemman osallisuus.
Helsingin kaupungin vastaanottoperhetoiminnan sosiaaliohjaajilta saadun palautteen perusteella havainnoinnin työvälineestä onnistuttiin luomaan selkeä apuväline käytännön työhön. Havainnoinnin työväline auttaa suuntaamaan jokaisen työntekijän huomion samoihin asioihin lapsen ja vanhemman välisissä tapaamisissa. Havainnoinnin työväline otetaan käyttöön Helsingin kaupungin vastaanottoperhetoiminnassa. Havainnoinnin työvälineen käyttöönotto myös muissa kaupungeissa yhtenäistäisi esimerkiksi koko pääkaupunkiseudun vastaanottoperhetoiminnan toimitapoja ja kehittäisi asiakkaan tasavertaista kohtelua. Jatkokehittelyn kannalta lastensuojelun sosiaalityöntekijöiden arviointia koskevien näkökulmien kartoittaminen toisi lisäarvoa havainnoinnin työvälineen asiasisältöön.
Teoreettinen viitekehys keskittyi tarkastelemaan lapsen etua ja vanhemmuuden havainnoinnin sekä arvioinnin käsitteitä lastensuojelutyössä. Opinnäytetyön tiedonkeruun menetelminä käytettiin teemahaastattelua, kirjallisuuskatsausta sekä opinnäytetyön tekijöiden kirjoittamaa tutkijan päiväkirjaa. Aineistoja tarkasteltiin niitä kuvaamalla ja luokittelemalla. Tutkimuksellisena kehittämistyönä toteutettu valvottujen ja tuettujen tapaamisten havainnointia tukeva työväline muodostui viidestä eri vanhemmuuden arvioinnin näkökulmaa käsittelevästä osa-alueesta. Nämä osa-alueet olivat sanaton ja sanallinen viestintä, hoiva ja huolenpito, yhdessä leikkiminen ja tekeminen, emotionaalinen ilmapiiri, vanhemman osallisuus.
Helsingin kaupungin vastaanottoperhetoiminnan sosiaaliohjaajilta saadun palautteen perusteella havainnoinnin työvälineestä onnistuttiin luomaan selkeä apuväline käytännön työhön. Havainnoinnin työväline auttaa suuntaamaan jokaisen työntekijän huomion samoihin asioihin lapsen ja vanhemman välisissä tapaamisissa. Havainnoinnin työväline otetaan käyttöön Helsingin kaupungin vastaanottoperhetoiminnassa. Havainnoinnin työvälineen käyttöönotto myös muissa kaupungeissa yhtenäistäisi esimerkiksi koko pääkaupunkiseudun vastaanottoperhetoiminnan toimitapoja ja kehittäisi asiakkaan tasavertaista kohtelua. Jatkokehittelyn kannalta lastensuojelun sosiaalityöntekijöiden arviointia koskevien näkökulmien kartoittaminen toisi lisäarvoa havainnoinnin työvälineen asiasisältöön.