Aktiiviseen elämään -koulutus : Tukea elämänhallintaan ja työelämätaitoihin
Rämä, Titta (2020)
Rämä, Titta
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020091620494
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020091620494
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee Perheniemen evankelisen opiston Aktiiviseen elämään -koulutusta. Opinnäytetyön tavoitteena on tuottaa tietoa Perheniemen evankeliselle opistolle
koulutuksen kehittämiseksi. Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää seuraavia asioita:
1. Toteutuvatko opiskelijoiden henkilökohtaiset tavoitteet, eli vastaako koulutus opiskelijoiden tarpeisiin?
2. Ovatko koulutuksen tarjoamat kehitysmahdollisuudet toteutuneet opiskelijan kohdalla?
3. Mitkä ovat opiskelijoiden suunnitelmat koulutuksen jälkeen?
4. Mitä vahvuuksia ja kehitettävää koulutuksessa on opiskelijoiden mielestä?
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, ja tutkimusaineisto kerättiin kuudelta koulutukseen osallistuneelta opiskelijalta verkkokyselyllä ja yksilöhaastattelulla. Opinnäytetyö etenee teoreettisesta viitekehyksestä tutkimustuloksiin, johtopäätöksiin ja jatkotutkimusaiheisiin. Teoriaosuudessa avataan opinnäytetyölle olennaiset käsitteet, kuten Perheniemen evankelinen opisto ja Aktiiviseen elämään -koulutus, kokonaisvaltainen hyvinvointi, työelämäpalvelut, työelämän vaatimat taidot sekä tilastotiedot työttömyydestä ja kuntouttavasta työtoiminnasta. Opinnäytetyössä käytettiin päälähteinä kirjallisia lähteitä.
Tutkimuksesta selviää, että suurin osa opiskelijoista, lukuun ottamatta yhtä, saavuttavat
koulutuksessa vähintään yhden henkilökohtaisen tavoitteensa, eli koulutus vastaa ainakin
osittain opiskelijoiden tarpeisiin. Kaikki opiskelijoiden asettamat tavoitteet eivät ole laadultaan sellaisia, joihin opisto tarjoaa tukeaan. Kehitysmahdollisuuksia tarkasteltaessa opiskelijoiden kokemuksien välillä nähdään ajoittain melko paljonkin vaihtelevuutta, mutta selkeitä onnistumisen ja kehittämisen kohteitakin nousee esiin. Selkeitä onnistumisia koetaan itseluottamuksen kohenemisessa sekä voimavarojen löytämisessä ja vahvistamisessa. Lisäksi opiston opetushenkilökunta koetaan oppilaita tukevana ja opisto turvallisena paikkana opiskella. Heikoimmat kokemukset koetaan opiskeluvalmiuksien kehittymisessä ja oman hyvinvoinnin ylläpitämisen tukemisessa. Aktiiviseen elämään -koulutus saa opiskelijat suunnittelemaan tulevaisuuttaan ja ottamaan askeleita eteenpäin, sillä kaikilla opiskelijoilla on suunnitelmia koulutuksen jälkeen. Suurin osa opiskelijoiden palautteista on kehitysehdotuksia, mutta myös kehuja annetaan. Yksi kehitysehdotuksista on koulutuksen pidentäminen.
koulutuksen kehittämiseksi. Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää seuraavia asioita:
1. Toteutuvatko opiskelijoiden henkilökohtaiset tavoitteet, eli vastaako koulutus opiskelijoiden tarpeisiin?
2. Ovatko koulutuksen tarjoamat kehitysmahdollisuudet toteutuneet opiskelijan kohdalla?
3. Mitkä ovat opiskelijoiden suunnitelmat koulutuksen jälkeen?
4. Mitä vahvuuksia ja kehitettävää koulutuksessa on opiskelijoiden mielestä?
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, ja tutkimusaineisto kerättiin kuudelta koulutukseen osallistuneelta opiskelijalta verkkokyselyllä ja yksilöhaastattelulla. Opinnäytetyö etenee teoreettisesta viitekehyksestä tutkimustuloksiin, johtopäätöksiin ja jatkotutkimusaiheisiin. Teoriaosuudessa avataan opinnäytetyölle olennaiset käsitteet, kuten Perheniemen evankelinen opisto ja Aktiiviseen elämään -koulutus, kokonaisvaltainen hyvinvointi, työelämäpalvelut, työelämän vaatimat taidot sekä tilastotiedot työttömyydestä ja kuntouttavasta työtoiminnasta. Opinnäytetyössä käytettiin päälähteinä kirjallisia lähteitä.
Tutkimuksesta selviää, että suurin osa opiskelijoista, lukuun ottamatta yhtä, saavuttavat
koulutuksessa vähintään yhden henkilökohtaisen tavoitteensa, eli koulutus vastaa ainakin
osittain opiskelijoiden tarpeisiin. Kaikki opiskelijoiden asettamat tavoitteet eivät ole laadultaan sellaisia, joihin opisto tarjoaa tukeaan. Kehitysmahdollisuuksia tarkasteltaessa opiskelijoiden kokemuksien välillä nähdään ajoittain melko paljonkin vaihtelevuutta, mutta selkeitä onnistumisen ja kehittämisen kohteitakin nousee esiin. Selkeitä onnistumisia koetaan itseluottamuksen kohenemisessa sekä voimavarojen löytämisessä ja vahvistamisessa. Lisäksi opiston opetushenkilökunta koetaan oppilaita tukevana ja opisto turvallisena paikkana opiskella. Heikoimmat kokemukset koetaan opiskeluvalmiuksien kehittymisessä ja oman hyvinvoinnin ylläpitämisen tukemisessa. Aktiiviseen elämään -koulutus saa opiskelijat suunnittelemaan tulevaisuuttaan ja ottamaan askeleita eteenpäin, sillä kaikilla opiskelijoilla on suunnitelmia koulutuksen jälkeen. Suurin osa opiskelijoiden palautteista on kehitysehdotuksia, mutta myös kehuja annetaan. Yksi kehitysehdotuksista on koulutuksen pidentäminen.