Sisäisen laadun kehittäminen: Reklamaatiojärjestelmän käyttöönotto tuotantoprosessissa
Sorvali, Maarit (2020)
Sorvali, Maarit
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020091620489
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020091620489
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin Mölnlycke Health Care Mikkelin tehtaalle, jossa valmistetaan noin 300 miljoonaa haavanhoitotuotetta vuosittain. Molnlycke Health Care on yksi maailman johtavista lääkinnällisiä ratkaisuja tarjoavista yrityksistä, joka valmistaa kertakäyttöisiä leikkaussali- ja haavanhoitotuotteita. Liiketoiminnassa ja kilpailussa mukana pysyminen edellyttää jatkuvaa toiminnan kehittämistä ja organisaatiot ovat siirtyneet toi-minnassaan entistä asiakaslähtöisempään ajattelutapaan. Tuotantoprosessien on jatkuvasti tuotettava ensi-luokkaisia tuotteita, oikea-aikaisesti ja kilpailukykyisesti. Läpimenoaikojen tulee olla mahdollisimman lyhyitä, informaatio- ja materiaalivirtojen selkeitä ja toimivia.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää kohdeorganisaation sisäistä laatua ja sen hallintaa, sekä laajentaa organisaation tietämystä Six Sigma prosessin suorituskyvyn parannusmenetelmästä. Sisäisellä laadulla tässä työssä tarkoitetaan prosessivaiheiden välillä liikkuvien puolivalmiskomponenttien laatua. Työssä keskityttiin kehittämään systeemi, jolla voidaan kerätä tietoa viallisista puolivalmiskomponenteista, joita havaitaan pro-sessivaiheiden välillä, jotka aiheuttavat hukkaa ja kustannuksia. Systeemin haluttiin tuottavan tietoa siitä, mitkä ovat merkittävimmät hukan aiheuttajat eli ongelmat. Kun tiedetään ongelma, voidaan asettaa toimenpi-teitä pienentämään ja poistamaan huonoon laatuun johtaneet asiat, eli juurisyyt. Tiedonkeruujärjestelmältä toivottiin tietoa laatujohtamisen tueksi.
Opinnäytetyön tuloksena luotiin uusi toimintatapa ja tiedonkeräysjärjestelmä sisäisten laatupoikkeamin ha-vainnointiin ja hallintaan. Toimintatapa otettiin käyttöön pilottilinjojen välillä ja kehitysprojekti jatkuu edel-leen, jotta toimintatavat saadaan vakioitua koko tehtaalle. Kehitysprojekti onnistui suunnitelman mukaisesti ja työ osoittaa kerätyn tiedon tärkeyden ja sen, että laadunhallinnan tulee perustua relevantteihin prosessi-mittareihin ja tilastoihin.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää kohdeorganisaation sisäistä laatua ja sen hallintaa, sekä laajentaa organisaation tietämystä Six Sigma prosessin suorituskyvyn parannusmenetelmästä. Sisäisellä laadulla tässä työssä tarkoitetaan prosessivaiheiden välillä liikkuvien puolivalmiskomponenttien laatua. Työssä keskityttiin kehittämään systeemi, jolla voidaan kerätä tietoa viallisista puolivalmiskomponenteista, joita havaitaan pro-sessivaiheiden välillä, jotka aiheuttavat hukkaa ja kustannuksia. Systeemin haluttiin tuottavan tietoa siitä, mitkä ovat merkittävimmät hukan aiheuttajat eli ongelmat. Kun tiedetään ongelma, voidaan asettaa toimenpi-teitä pienentämään ja poistamaan huonoon laatuun johtaneet asiat, eli juurisyyt. Tiedonkeruujärjestelmältä toivottiin tietoa laatujohtamisen tueksi.
Opinnäytetyön tuloksena luotiin uusi toimintatapa ja tiedonkeräysjärjestelmä sisäisten laatupoikkeamin ha-vainnointiin ja hallintaan. Toimintatapa otettiin käyttöön pilottilinjojen välillä ja kehitysprojekti jatkuu edel-leen, jotta toimintatavat saadaan vakioitua koko tehtaalle. Kehitysprojekti onnistui suunnitelman mukaisesti ja työ osoittaa kerätyn tiedon tärkeyden ja sen, että laadunhallinnan tulee perustua relevantteihin prosessi-mittareihin ja tilastoihin.