Suomalaisen drag show’n markkinointiviestintä : Tapauksena Linnea von Kattendamin Kaupungin Paras Kabaree
Eloranta, Iija (2020)
Eloranta, Iija
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020091520461
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020091520461
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tapaustutkimus, jonka tavoitteena on kehittää suomalaisen Kaupungin Paras Kabaree -drag show’n markkinointiviestintää. Työn tilaaja on show’n tähti Ville Kekäläinen alias Linnea von Kattendam.
Työn teoreettinen viitekehys koostuu markkinointiviestinnästä, tapahtumien markkinoinnista, asiakassegmentoinnista sekä dragista taiteenalana. Viitekehyksen puitteissa käsitellään myös kulttuurialan yksityisyrittäjän haasteita alakulttuuriin kuuluvan kulttuuripalvelun markkinointiviestinnän suhteen.
Aineistonkeruumenetelminä on käytetty kyselyä, haastatteluita sekä digitaalisten aineistojen dokumenttianalyysia.
Työn tuloksista käy ilmi, että Ville Kekäläinen on panostanut monipuolisesti Linnea von Kattendam -hahmon näkyvyyteen sosiaalisessa mediassa ja muualla verkossa. Kaupungin Paras Kabaree -show voisi kuitenkin hyötyä tavoitteellisista monikanavaisista markkinointiviestintäkampanjoista, jotka sitoutuvat osaksi toiminimen markkinointiviestinnän strategiaa.
Ratkaisuna tutkittavaan aiheeseen opinnäytetyö esittelee markkinointiviestinnän työkaluja, jotka palvelevat Kaupungin Parhaan Kabareen tarpeita. Kehitysehdotuksissa otetaan huomioon pienen kulttuurialan yksinyrittäjän rajalliset resurssit sekä koronaepidemian myötä muuttuneen tapahtuma-alan toimintaympäristö.
Työn teoreettinen viitekehys koostuu markkinointiviestinnästä, tapahtumien markkinoinnista, asiakassegmentoinnista sekä dragista taiteenalana. Viitekehyksen puitteissa käsitellään myös kulttuurialan yksityisyrittäjän haasteita alakulttuuriin kuuluvan kulttuuripalvelun markkinointiviestinnän suhteen.
Aineistonkeruumenetelminä on käytetty kyselyä, haastatteluita sekä digitaalisten aineistojen dokumenttianalyysia.
Työn tuloksista käy ilmi, että Ville Kekäläinen on panostanut monipuolisesti Linnea von Kattendam -hahmon näkyvyyteen sosiaalisessa mediassa ja muualla verkossa. Kaupungin Paras Kabaree -show voisi kuitenkin hyötyä tavoitteellisista monikanavaisista markkinointiviestintäkampanjoista, jotka sitoutuvat osaksi toiminimen markkinointiviestinnän strategiaa.
Ratkaisuna tutkittavaan aiheeseen opinnäytetyö esittelee markkinointiviestinnän työkaluja, jotka palvelevat Kaupungin Parhaan Kabareen tarpeita. Kehitysehdotuksissa otetaan huomioon pienen kulttuurialan yksinyrittäjän rajalliset resurssit sekä koronaepidemian myötä muuttuneen tapahtuma-alan toimintaympäristö.