Ympäristökasvatus perusopetuksen osana
Kiili, Milja (2020)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020091420428
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020091420428
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten suomenkielisten peruskoulujen opettajat käyttävät ympäristökasvatuksen materiaaleja työssään ja miten he kokevat siihen liittyvän viestinnän. Toimeksiantajana oli kestävän kehityksen asiantuntijaorganisaatio Valonia, joka tuottaa yhtenä osa-alueenaan ympäristökasvatusta. Tavoitteena oli lisäksi tuottaa toimeksiantajalle raportti tutkimustuloksista ja niiden johtopäätöksistä.
Opinnäytetyön alussa käsitellään ympäristökasvatuksen määritelmää, historiaa ja sen toteutusmalleja. Lisäksi käydään läpi ympäristökasvatuksen käytäntöä kouluissa sekä ympäristöviestintää. Opinnäytetyö on tutkimuksellinen ja työssä käydään läpi tutkimuksen toteutusvaiheet sekä tulokset. Tutkimusmenetelminä toimivat kysely sekä teemahaastattelu.
Tutkimustulosten mukaan opettajat kokevat ympäristökasvatuksen tärkeäksi ja siihen soveltuvia materiaaleja on riittävästi saatavilla. Johtopäätöksenä jatkossa kannattaakin panostaa ympäristökasvatuksen viestintään uusien materiaalien tuottamisen sijaan. Parhaiten tieto ympäristökasvatuksesta kulkee kollegojen kautta ja ympäristökasvatuksen toteutumista voidaan vahvistaa aktiivisella ympäristökasvatuksen paikallisverkostolla. The purpose of this thesis was to find out how teachers in Finnish-speaking comprehensive schools use environmental education materials in their teaching and how they experience the communication related to it. The commissioner of the thesis was Valonia, an expert organization for sustainable development, which produces environmental education as one of its sectors. The aim was also to produce a comprehensive report on the research results and their conclusions.
At the beginning of the thesis, the definition, historical background and implementation models of environmental education were discussed. In addition, the practices of environmental education in schools and environmental communication were reviewed. Moreover, since this functional thesis was based on research, the studies of the implementation stages and conclusions of the results of the research were included. The research methods used were a survey and a theme interview.
According to the research, teachers perceive environmental education as important and think that there are enough sufficient materials available for it. In the future, the focus should be on the communication rather than on designing new materials. The best way to share information on environmental education is through colleagues and the implementation of environmental education can be enhanced through an active local network.
Opinnäytetyön alussa käsitellään ympäristökasvatuksen määritelmää, historiaa ja sen toteutusmalleja. Lisäksi käydään läpi ympäristökasvatuksen käytäntöä kouluissa sekä ympäristöviestintää. Opinnäytetyö on tutkimuksellinen ja työssä käydään läpi tutkimuksen toteutusvaiheet sekä tulokset. Tutkimusmenetelminä toimivat kysely sekä teemahaastattelu.
Tutkimustulosten mukaan opettajat kokevat ympäristökasvatuksen tärkeäksi ja siihen soveltuvia materiaaleja on riittävästi saatavilla. Johtopäätöksenä jatkossa kannattaakin panostaa ympäristökasvatuksen viestintään uusien materiaalien tuottamisen sijaan. Parhaiten tieto ympäristökasvatuksesta kulkee kollegojen kautta ja ympäristökasvatuksen toteutumista voidaan vahvistaa aktiivisella ympäristökasvatuksen paikallisverkostolla.
At the beginning of the thesis, the definition, historical background and implementation models of environmental education were discussed. In addition, the practices of environmental education in schools and environmental communication were reviewed. Moreover, since this functional thesis was based on research, the studies of the implementation stages and conclusions of the results of the research were included. The research methods used were a survey and a theme interview.
According to the research, teachers perceive environmental education as important and think that there are enough sufficient materials available for it. In the future, the focus should be on the communication rather than on designing new materials. The best way to share information on environmental education is through colleagues and the implementation of environmental education can be enhanced through an active local network.