Luontokasvatuksen menetelmiä varhaiskasvatuksessa
Ikonen, Sanna (2020)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020091420422
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020091420422
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Laurea-ammattikorkeakoulu
Varhaiskasvatuksen opettajan täydennyskoulutus
Ikonen, Sanna (2020)
Luontokasvatuksen menetelmiä varhaiskasvatuksessa
Nature education methods in early childhood education
Varhaiskasvatuksen opettajan pätevyyteen johtavan täydennyskoulutuksen opinnäytetyönä syntyi portfoliomuotoinen opinnäytetyö, joka toteutettiin digitaalisessa muodossa Bulb-verkkoalustalle. Opinnäytetyön kehittämistavoitteena oli tuottaa varhaiskasvattajien käyttöön luonnontieteiseen liittyvä menetelmäkansio ja luontokasvatusta tukevaa pedagogista materiaalia.
Lasten luonnossa liikkuminen on vähentynyt ja lapset tarkkailevatkin luontoa nykyään etäämmältä. Samanaikaisesti varhaiskasvattajat kokevat tarvitsevansa lisää toimintaideoita ja valmista pedagogista materiaalia luontokasvatuksen monipuolistamiseksi ja rikastamiseksi. Valitsin opinnäytetyön aiheen tämän havaitun tarpeen ja oman kiinnostuneisuuteni pohjalta sekä työssä toteuttamani luonnontiedeprojektin innoittamana.
Opinnäytetyön tuotoksena syntynyt luontokasvatuksen menetelmäkansio sisältää paljon erilaisia toimintaideoita ja -tuokioita varhaiskasvatuksessa toteutettavan luonto-opetuksen tueksi. Menetelmäkansiota varten suunnittelin ja valmistelin paljon luontokasvatukseen liittyvää ja erilaista oppimista yhdistelevää pedagogista tuki- ja oheismateriaalia varhaiskasvattajien käyttöön. Toivon, että laatimani menetelmäkansio ja sen sisältämä tukimateriaali antavat varhaiskasvattajille tarvittavia työvälineitä, uutta inspiraatiota ja innostusta luontoaiheisten projektien pariin.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä tarkastelen ympäristökasvatuksen tavoitteita sekä tiedekasvatusta ympäristö– ja luontokasvatuksen osana. Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa keskitytään myös tarkastelemaan luontoa hyvinvointia tuottavana oppimisympäristönä, ulkona oppimisen pedagogiikkaa sekä eheyttävää ja ilmiöpohjaista oppimista. Esittelen teoriaosuuden lopussa luontokasvatuksen yleisiä menetelmiä sekä luonto- ja metsäpedagogiikan tärkeitä yhteistyötoimijoita ja toimintamuotoja varhaiskasvatuksessa.
Laurea-ammattikorkeakoulu
Varhaiskasvatuksen opettajan täydennyskoulutus
Ikonen, Sanna (2020)
Luontokasvatuksen menetelmiä varhaiskasvatuksessa
Nature education methods in early childhood education
Varhaiskasvatuksen opettajan pätevyyteen johtavan täydennyskoulutuksen opinnäytetyönä syntyi portfoliomuotoinen opinnäytetyö, joka toteutettiin digitaalisessa muodossa Bulb-verkkoalustalle. Opinnäytetyön kehittämistavoitteena oli tuottaa varhaiskasvattajien käyttöön luonnontieteiseen liittyvä menetelmäkansio ja luontokasvatusta tukevaa pedagogista materiaalia.
Lasten luonnossa liikkuminen on vähentynyt ja lapset tarkkailevatkin luontoa nykyään etäämmältä. Samanaikaisesti varhaiskasvattajat kokevat tarvitsevansa lisää toimintaideoita ja valmista pedagogista materiaalia luontokasvatuksen monipuolistamiseksi ja rikastamiseksi. Valitsin opinnäytetyön aiheen tämän havaitun tarpeen ja oman kiinnostuneisuuteni pohjalta sekä työssä toteuttamani luonnontiedeprojektin innoittamana.
Opinnäytetyön tuotoksena syntynyt luontokasvatuksen menetelmäkansio sisältää paljon erilaisia toimintaideoita ja -tuokioita varhaiskasvatuksessa toteutettavan luonto-opetuksen tueksi. Menetelmäkansiota varten suunnittelin ja valmistelin paljon luontokasvatukseen liittyvää ja erilaista oppimista yhdistelevää pedagogista tuki- ja oheismateriaalia varhaiskasvattajien käyttöön. Toivon, että laatimani menetelmäkansio ja sen sisältämä tukimateriaali antavat varhaiskasvattajille tarvittavia työvälineitä, uutta inspiraatiota ja innostusta luontoaiheisten projektien pariin.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä tarkastelen ympäristökasvatuksen tavoitteita sekä tiedekasvatusta ympäristö– ja luontokasvatuksen osana. Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa keskitytään myös tarkastelemaan luontoa hyvinvointia tuottavana oppimisympäristönä, ulkona oppimisen pedagogiikkaa sekä eheyttävää ja ilmiöpohjaista oppimista. Esittelen teoriaosuuden lopussa luontokasvatuksen yleisiä menetelmiä sekä luonto- ja metsäpedagogiikan tärkeitä yhteistyötoimijoita ja toimintamuotoja varhaiskasvatuksessa.