Virtuaalitodellisuuden hyödyntäminen amerikkalaisen jalkapallon opetusympäristönä
Maunula, Jessi (2020)
Maunula, Jessi
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020091320406
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020091320406
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin virtuaalitodellisuuden soveltuvuutta amerikkalaisen jalkapallon valmennuksen työkaluna. Tarkoituksena oli tutkia, soveltuuko virtuaalitodellisuus urheilun opetusympäristönä yhdessä fyysisten harjoitteiden kanssa. Opinnäytetyön tilaajana oli Jefu Store.
Työn teoriaosuudessa tutustuttiin virtuaalitodellisuuden määritelmään, historiaan ja toimintaperiaatteeseen. Työssä tutustuttiin erilaisiin virtuaalilaseihin ja virtuaalitodellisuuden käyttökohteisiin. Opinnäytetyössä avataan myös amerikkalaisen jalkapallon periaatteita ja sitä, miksi virtuaaliselle oppimisympäristölle olisi käyttöä. Opinnäytetyössä käydään läpi yleisesti myös sitä, miten ihminen oppii asioita ja kuinka motorinen oppiminen tapahtuu.
Opinnäytetyössä toteutettiin virtuaalinen oppimisympäristösovellus amerikkalaisen jalkapallon pelinrakentajille heittopelien opiskeluun Unreal Engine 4 -pelimoottorilla. Kohdealustaksi valikoitui Oculus Quest -virtuaalilasit. Sovellusta kehitettiin yhteistyössä paikallisen amerikkalaisen jalkapalloseuran Hämeenlinna Tigersin toimijoiden kanssa puolistrukturoituna haastatteluna.
Haastattelussa selvisi tarve kyseiselle sovellukselle seuroissa, ja pelinrakentajilta saadun palautteen perusteella sovelluksesta voisi olla hyötyä yksittäisen pelinrakentajan pelillisessä kehityksessä.
Työn teoriaosuudessa tutustuttiin virtuaalitodellisuuden määritelmään, historiaan ja toimintaperiaatteeseen. Työssä tutustuttiin erilaisiin virtuaalilaseihin ja virtuaalitodellisuuden käyttökohteisiin. Opinnäytetyössä avataan myös amerikkalaisen jalkapallon periaatteita ja sitä, miksi virtuaaliselle oppimisympäristölle olisi käyttöä. Opinnäytetyössä käydään läpi yleisesti myös sitä, miten ihminen oppii asioita ja kuinka motorinen oppiminen tapahtuu.
Opinnäytetyössä toteutettiin virtuaalinen oppimisympäristösovellus amerikkalaisen jalkapallon pelinrakentajille heittopelien opiskeluun Unreal Engine 4 -pelimoottorilla. Kohdealustaksi valikoitui Oculus Quest -virtuaalilasit. Sovellusta kehitettiin yhteistyössä paikallisen amerikkalaisen jalkapalloseuran Hämeenlinna Tigersin toimijoiden kanssa puolistrukturoituna haastatteluna.
Haastattelussa selvisi tarve kyseiselle sovellukselle seuroissa, ja pelinrakentajilta saadun palautteen perusteella sovelluksesta voisi olla hyötyä yksittäisen pelinrakentajan pelillisessä kehityksessä.