Hoitokoneiden toimintavalmius : videoklipit suuhygienistiopiskelijoille Medisiina D- StuDental -oppimisympäristöön
Huhtinen, Petra; Tuomi, Amanda; Lindgren, Diana; Teuri, Julia; Tran, Sari (2020)
Huhtinen, Petra
Tuomi, Amanda
Lindgren, Diana
Teuri, Julia
Tran, Sari
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020091220388
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020091220388
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa opetusmateriaalia videoklippien muodossa suuhygienistiopiskelijoille Turun ammattikorkeakoulussa. Opinnäytetyön tavoitteena oli tukea suuhygienistiopiskelijoiden ammatillista oppimista, sekä antaa valmiuksia toimia oikeaoppisesti ja itsenäisesti hoitokoneiden kanssa. Oikeanlainen ja turvallinen käyttö lisää myös hoitokoneiden käyttöikää sekä potilasturvallisuutta.
Opinnäytetyön tuotoksena valmistui lyhyitä videoklippejä, joissa esitellään Turun ammattikorkeakoulun Medisiina D-StuDental -oppimisympäristössä käytettävien hoitokoneiden yleisimpiä toimintoja. Videoklippejä varten kirjoitettiin käsikirjoitus, jota seuraamalla videoklipit kuvattiin Medisiina D-StuDental -hoitohuoneessa. Tämän jälkeen videoklippejä editoitiin ja niihin lisättiin taustamusiikkia sekä lyhyet selostustekstit.
Videoklippien toimivuudesta suoritettiin vertaisarviointi. Vertaisarviointi suoritettiin KyselyNetin (https://www.kyselynetti.com/) kautta. Vertaisarvioinnin kohderyhminä olivat Turun ammattikorkeakoulun suuhygienistikoulutuksen kolme eri vuosikurssia. Näin saatiin palautetta sekä aloittelevilta että jo kokeneimmilta suuhygienistiopiskelijoilta. Vertaisanalyysin pohjalta videoklippejä muokattiin vielä hieman pituuden ja kirjoitusasun osalta. The purpose of this thesis was to produce teaching material in the form of video clips for dental hygienist students at Turku University of Applied Sciences. The aim of the thesis was to support the professional learning of dental hygienist students, as well as to provide them with the ability to work orthodoxly and independently with dental units. Proper and safe use also increases the service life of dental units and patient safety.
The output of the thesis was short video clips presenting the most common functions of the dental units used in the Turku University of Applied Sciences' Medisiina D-StuDental-learning environment. A script was written for the video clips, following which the video clips were filmed in the Medisiina D-StuDental-treatment room. After this, the edited video clips and the background music was added along with short description texts.
A peer review of the performance of the video clips was executed. The peer review was conducted via KyselyNetti (https://www.kyselynetti.com/). The target groups of the peer review were three different annual courses of Turku University of Applied Sciences' Dental hygienist training. This provided feedback from both novice and already experienced dental hygienist students. Based on the peer review, the video clips were further modified slightly.
Opinnäytetyön tuotoksena valmistui lyhyitä videoklippejä, joissa esitellään Turun ammattikorkeakoulun Medisiina D-StuDental -oppimisympäristössä käytettävien hoitokoneiden yleisimpiä toimintoja. Videoklippejä varten kirjoitettiin käsikirjoitus, jota seuraamalla videoklipit kuvattiin Medisiina D-StuDental -hoitohuoneessa. Tämän jälkeen videoklippejä editoitiin ja niihin lisättiin taustamusiikkia sekä lyhyet selostustekstit.
Videoklippien toimivuudesta suoritettiin vertaisarviointi. Vertaisarviointi suoritettiin KyselyNetin (https://www.kyselynetti.com/) kautta. Vertaisarvioinnin kohderyhminä olivat Turun ammattikorkeakoulun suuhygienistikoulutuksen kolme eri vuosikurssia. Näin saatiin palautetta sekä aloittelevilta että jo kokeneimmilta suuhygienistiopiskelijoilta. Vertaisanalyysin pohjalta videoklippejä muokattiin vielä hieman pituuden ja kirjoitusasun osalta.
The output of the thesis was short video clips presenting the most common functions of the dental units used in the Turku University of Applied Sciences' Medisiina D-StuDental-learning environment. A script was written for the video clips, following which the video clips were filmed in the Medisiina D-StuDental-treatment room. After this, the edited video clips and the background music was added along with short description texts.
A peer review of the performance of the video clips was executed. The peer review was conducted via KyselyNetti (https://www.kyselynetti.com/). The target groups of the peer review were three different annual courses of Turku University of Applied Sciences' Dental hygienist training. This provided feedback from both novice and already experienced dental hygienist students. Based on the peer review, the video clips were further modified slightly.