Koulusosionomi osana kouluyhteisöä : Uuden työnkuvan kehittyminen Tampereella
Jokinen, Sofia (2020)
Jokinen, Sofia
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020091220383
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020091220383
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli tutkia koulusosionomien työnkuvan kehittymistä Tampereella. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Tampereen kaupunki. Opinnäytetyön tarkoituksena oli edistää peruskoulussa työskentelevien koulusosionomien työnkuvan kehittymistä ja vahvistaa koulusosionomien ammatillista minäkuvaa. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää koulusosionomien tämänhetkiset työtehtävät ja tuottaa tietoa toimeksiantajalle koulusosionomien työnkuvan kehittämiseksi. Tutkimuksen tutkimustehtävänä oli koulusosionomien kokemukset työnkuvasta sekä sen merkityksestä ammatillisen minäkuvan kehittymisessä. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineiston keruu tapahtui avoimella kyselylomakkeella, ja aineiston analyysi tehtiin teemoittelulla.
Tutkimuksen tulosten perusteella koulusosionomin tärkeimmäksi työtehtäväksi nousi oppilaiden arjen tuki yksilö- ja yhteisötyöskentelynä. Koulusosionomit työskentelevät koulun tarpeiden mukaisesti tiiviissä yhteistyössä eri toimijoiden kanssa. Koulusosionomin työn kuva oli todettu olevan merkityksellinen osa kouluyhteisöä, koska kouluihin tarvitaan aikuinen, jolla on aikaa pysähtyä, kuunnella ja kohdata. Koulusosionomin ammattitaidolle ja asiantuntijuudelle on paikka koulumaailmassa. Koulusosionomien työnkuvat vaihtelevat eri kouluissa, ja työnkuvan selkeyttämiseksi kaivattaisiin yhteisiä raameja niin työnkuvan koostumisesta, painottumisesta ja työtehtävistä kuin koulusosionomille annattavasta tuesta. Työnohjaus ja esimiehen tuki koetaan tärkeänä. Koulusosionomin ammatillista minäkuvaa kasvattaa se, että osaamiselle on sijaa koulumaailmassa ja koulusosionomin osaamiseen luotetaan.
Tutkimuksen tulosten perusteella koulusosionomin tärkeimmäksi työtehtäväksi nousi oppilaiden arjen tuki yksilö- ja yhteisötyöskentelynä. Koulusosionomit työskentelevät koulun tarpeiden mukaisesti tiiviissä yhteistyössä eri toimijoiden kanssa. Koulusosionomin työn kuva oli todettu olevan merkityksellinen osa kouluyhteisöä, koska kouluihin tarvitaan aikuinen, jolla on aikaa pysähtyä, kuunnella ja kohdata. Koulusosionomin ammattitaidolle ja asiantuntijuudelle on paikka koulumaailmassa. Koulusosionomien työnkuvat vaihtelevat eri kouluissa, ja työnkuvan selkeyttämiseksi kaivattaisiin yhteisiä raameja niin työnkuvan koostumisesta, painottumisesta ja työtehtävistä kuin koulusosionomille annattavasta tuesta. Työnohjaus ja esimiehen tuki koetaan tärkeänä. Koulusosionomin ammatillista minäkuvaa kasvattaa se, että osaamiselle on sijaa koulumaailmassa ja koulusosionomin osaamiseen luotetaan.