Matkailijoiden merkitys- TULITAUKO Oy: Mennäänkö lättykahville?
Kareketo, Sari (2020)
Kareketo, Sari
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020091120352
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020091120352
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana oli Pudasjärvellä sijaitseva TULITAUKO Oy. Tavoitteena työssäni oli selvittää matkailun ja matkailijoiden vaikutuksia toimeksiantaja- yrityksen liiketoiminnalle. Työ käsitteli lisäksi yrityksen tunnettuutta ja mielikuvia. Tutkimusongelmana oli, mikä on matkailun merkitys TULITAUKO Oy:n kävijämäärille. Alatutkimus- ongelmana oli, millainen on TULITAUKO Oy:n tunnettuus ja asiakkaiden mielikuva yrityksestä, käyttävätkö paikalliset asukkaat yrityksen palveluita ja onko yrityksen sijainnista hyötyä vai haittaa.
Tietoperusta käsitteli toimeksiantajayrityksen esittelyn ja yrityksen historia- osi-on lisäksi sijaintiin, matkailuun, mielikuviin ja matkailun vaikutuksiin liittyviä asioita sekä asiakaskokemuksen merkitystä menestyvälle yritykselle.
Tutkimus toteutettiin käyttäen kvantitatiivista ja kvalitatiivista tutkimusmenetelmää, joihin kuuluivat Webrobolilla tuotetut kyselylomakkeet ja haastattelut. Paikallisten saataville tarkoitettu kysely julkaistiin yrityksen omalla Facebook sivulla, ja turisteille tarkoitettu kysely oli saatavilla Hotelli Iso-Syötteen Face-book sivustolla.
Tutkimuksesta selvisi, että yritys tarvitsee menestyäkseen lisää asiakkaita, joten mainonnalla ja markkinoinnilla on suuri merkitys yrityksen liiketoiminnalle. Toimeksiantaja voi hyödyntää tutkimuksessa esiin tulevia tietoja suunnitellessaan yrityksen tulevaisuuden näkymiä.
Kysely toteutettiin 21.4-10.5.2020, kyselyihin vastasi kaiken kaikkiaan 125 vastaajaa.
Avainsanat matkailu, mielikuvat, asiakaskokemus The commissioner of this thesis was TULITAUKO Oy located in Pudasjärvi. The aim of my work was to find out the effects of tourism and tourists on the business of the commissioner. The work also dealt with the company's reputation and image. The research problem concerned the significance of tourism on the number of visitors to TULITAUKO Oy. The problem of the sub-study concerned TULITAUKO Oy's reputation and customers' perception of the company, whether local residents use the company's services and whether the company's location is beneficial or detrimental.
In addition to the company's presentation and the company's history section, this thesis establishes a knowledge base on location, tourism, images, and tourism-related questions, as well as customer relationships.
The study was carried out using quantitative and qualitative research methods, which included questionnaires and interviews produced by Webropol. A sur-vey aimed at the locals was published on the company’s own Facebook page, and a survey for tourists was available on Hotel Iso-Syöte’s Facebook website.
The commissioner can use the information emerging from the research to plan the future prospects of the company.
The survey was conducted from 21 April to 10 May 2020, with a total of 125 re-spondents responding to the survey.
Key words tourism, image, customer experience
Tietoperusta käsitteli toimeksiantajayrityksen esittelyn ja yrityksen historia- osi-on lisäksi sijaintiin, matkailuun, mielikuviin ja matkailun vaikutuksiin liittyviä asioita sekä asiakaskokemuksen merkitystä menestyvälle yritykselle.
Tutkimus toteutettiin käyttäen kvantitatiivista ja kvalitatiivista tutkimusmenetelmää, joihin kuuluivat Webrobolilla tuotetut kyselylomakkeet ja haastattelut. Paikallisten saataville tarkoitettu kysely julkaistiin yrityksen omalla Facebook sivulla, ja turisteille tarkoitettu kysely oli saatavilla Hotelli Iso-Syötteen Face-book sivustolla.
Tutkimuksesta selvisi, että yritys tarvitsee menestyäkseen lisää asiakkaita, joten mainonnalla ja markkinoinnilla on suuri merkitys yrityksen liiketoiminnalle. Toimeksiantaja voi hyödyntää tutkimuksessa esiin tulevia tietoja suunnitellessaan yrityksen tulevaisuuden näkymiä.
Kysely toteutettiin 21.4-10.5.2020, kyselyihin vastasi kaiken kaikkiaan 125 vastaajaa.
Avainsanat matkailu, mielikuvat, asiakaskokemus
In addition to the company's presentation and the company's history section, this thesis establishes a knowledge base on location, tourism, images, and tourism-related questions, as well as customer relationships.
The study was carried out using quantitative and qualitative research methods, which included questionnaires and interviews produced by Webropol. A sur-vey aimed at the locals was published on the company’s own Facebook page, and a survey for tourists was available on Hotel Iso-Syöte’s Facebook website.
The commissioner can use the information emerging from the research to plan the future prospects of the company.
The survey was conducted from 21 April to 10 May 2020, with a total of 125 re-spondents responding to the survey.
Key words tourism, image, customer experience