Kaivosajoneuvon rungon venymäliuskamittaukset ja datan analysointi
Sundström, Niko (2020)
Sundström, Niko
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020091020344
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020091020344
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli suorittaa venymäliuskamittaukset prototyyppikaivosajoneuvon rungolle sekä analysoida mittausdataa. Opinnäytetyön tilaajana toimi Normet Oy Iisalmesta. Työn tavoitteena oli asentaa venymäliuskat ajoneuvon runkoon ja suorittaa venymäliuskamittaukset laboratorio- ja testiajomittauksina. Mittauksista saatuja arvoja oli tarkoitus verrata ajoneuvon rungolle tehdyn FEM-analyysin arvoihin ja todeta ovatko kuormitustapauksissa käytetyt kiihtyvyysarvot oikeita.
Opinnäytetyössä suoritettiin venymäliuskojen asennus ajoneuvon runkoon joulukuussa 2019 Normet Oy:n tiloissa Iisalmessa. Venymäliuskamittauksia ei kuitenkaan saatu suoritettua, sillä prototyyppiajoneuvon valmistuminen viivästyi ja lisäksi koronapandemia vaikutti haitallisesti aikatauluihin. Venymäliuskamittausten tilalla opinnäytetyössä tutkittiin aikaisemmin suoritettuja venymäliuskamittauksia. Tutkimus suoritettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksessa tarkasteltiin, minkälaisia venymäliuskamittauksia oli suoritettu sekä minkälaisia ongelmia ja haasteita mittauksissa oli ilmennyt.
Opinnäytetyön tulokseksi saatiin yksityiskohtaisesti kuvailtu venymäliuskojen asennusprosessi ajoneuvon runkoon sekä tutkimus aikaisemmin suoritetuista venymäliuskamittauksista sekä niiden haasteista ja ongelmista. Kuvailtua asennusprosessia voidaan hyödyntää toimeksiantajan tulevissa venymäliuskamittaustöissä. Tutkimus antaa toimeksiantajalle käsityksen mahdollisista haasteista ja ongelmista venymäliuskamittausprosessissa.
Opinnäytetyössä suoritettiin venymäliuskojen asennus ajoneuvon runkoon joulukuussa 2019 Normet Oy:n tiloissa Iisalmessa. Venymäliuskamittauksia ei kuitenkaan saatu suoritettua, sillä prototyyppiajoneuvon valmistuminen viivästyi ja lisäksi koronapandemia vaikutti haitallisesti aikatauluihin. Venymäliuskamittausten tilalla opinnäytetyössä tutkittiin aikaisemmin suoritettuja venymäliuskamittauksia. Tutkimus suoritettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksessa tarkasteltiin, minkälaisia venymäliuskamittauksia oli suoritettu sekä minkälaisia ongelmia ja haasteita mittauksissa oli ilmennyt.
Opinnäytetyön tulokseksi saatiin yksityiskohtaisesti kuvailtu venymäliuskojen asennusprosessi ajoneuvon runkoon sekä tutkimus aikaisemmin suoritetuista venymäliuskamittauksista sekä niiden haasteista ja ongelmista. Kuvailtua asennusprosessia voidaan hyödyntää toimeksiantajan tulevissa venymäliuskamittaustöissä. Tutkimus antaa toimeksiantajalle käsityksen mahdollisista haasteista ja ongelmista venymäliuskamittausprosessissa.