Digitaalisen palvelun ensiaskeleet: Äänimuotoista opintosisältöä tarjoavan sovelluksen suunnittelu
Strengell, Matti (2020)
Strengell, Matti
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020091020343
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020091020343
Tiivistelmä
Digitalisaatiokehityksen myötä opetuksen ja oppisen tavat ovat muuttumassa. Yhteiskunnallisina muutosvoimina digitalisaatio ja väestörakenteen muutokset ovat luoneet tarpeen jatkuvalle osaamisen kehittämiselle. Opinnäytetyössä tehtävän kehitystyön lähtökohtana on havaittu trendi äänisisältöjen kulutuskäytön kasvussa ja digitalisaation mukanaan tuoma tarve korkeakoulujen oppimisympäristön jatkuvalle arvioinnille ja kehittämiselle. Työn tavoitteena on suunnitella äänimuotoista opintosisältöä tarjoavan sovelluksen konsepti ja arvioida konseptin käyttökelpoisuutta työn ohella tapahtuvan opiskelun tukena. Kehittämistyö toteutettiin osana suomalaisen ammattikorkeakoulun digitaalista oppimisympäristöä ylläpitävän ja kehittävän yksikön toimintaa.
Kehittämistyö toteutettiin innovaatiotutkimuksena, jossa laadullisen tutkimuksen ja palvelumuotoilun menetelmiä hyödyntäen suunniteltiin äänimuotoista opintosisältöä tarjoavan sovelluksen konsepti. Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa avattiin äänisisältöjen käyttöä ja käyttökokemuksia opetuksessa ja oppimisessa, äänisisältöjen tuottamiseen ja jakeluun liittyviä teknologisia ratkaisuja sekä käyttäjäkeskeisen sovellussuunnittelun vaiheita ja menetelmiä. Kehittämistyössä konseptin luominen toteutettiin nelivaiheisena innovaatioprosessina, jossa kartoitettiin jatkuvan oppimisen kohderyhmään kuuluvien henkilöiden opiskelu- ja teknologiankäytön tapoja, kerättiin tietoa eri äänisisältöjä tarjoavien sovellusten tarjoamista ominaisuuksista sekä määritettiin kerätyn tiedon pohjalta vaadittavat ominaisuudet ja suunniteltiin konsepti äänimuotoista opintosisältöä tarjoavasta sovelluksesta.
Kehittämistyön tuloksena tuotettiin konsepti äänimuotoista opintosisältöä tarjoavasta sovelluksesta, joka asiantuntija-arviointina toteutetun arvioinnin perusteella on toimiva ja myös jatkuvan oppimisen haasteisiin hyvin soveltuva, mikäli tarjotut sisällöt ovat riittävän laadukkaita ja sovelluksen kehittäminen toteutettaisiin yksittäisen korkeakoulun sijaan laajemmassa yhteistyössä korkeakoulujen ja sisällöntarjoajien välillä. Opinnäytetyössä luodun konseptin jatkokehittämisessä olisikin selvitettävä yhteistyön mahdollisuudet eri toimijoiden kanssa ja kehitettävä sovellusta kohti kokonaisvaltaisempaa digitaalista palvelua.
Kehittämistyö toteutettiin innovaatiotutkimuksena, jossa laadullisen tutkimuksen ja palvelumuotoilun menetelmiä hyödyntäen suunniteltiin äänimuotoista opintosisältöä tarjoavan sovelluksen konsepti. Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa avattiin äänisisältöjen käyttöä ja käyttökokemuksia opetuksessa ja oppimisessa, äänisisältöjen tuottamiseen ja jakeluun liittyviä teknologisia ratkaisuja sekä käyttäjäkeskeisen sovellussuunnittelun vaiheita ja menetelmiä. Kehittämistyössä konseptin luominen toteutettiin nelivaiheisena innovaatioprosessina, jossa kartoitettiin jatkuvan oppimisen kohderyhmään kuuluvien henkilöiden opiskelu- ja teknologiankäytön tapoja, kerättiin tietoa eri äänisisältöjä tarjoavien sovellusten tarjoamista ominaisuuksista sekä määritettiin kerätyn tiedon pohjalta vaadittavat ominaisuudet ja suunniteltiin konsepti äänimuotoista opintosisältöä tarjoavasta sovelluksesta.
Kehittämistyön tuloksena tuotettiin konsepti äänimuotoista opintosisältöä tarjoavasta sovelluksesta, joka asiantuntija-arviointina toteutetun arvioinnin perusteella on toimiva ja myös jatkuvan oppimisen haasteisiin hyvin soveltuva, mikäli tarjotut sisällöt ovat riittävän laadukkaita ja sovelluksen kehittäminen toteutettaisiin yksittäisen korkeakoulun sijaan laajemmassa yhteistyössä korkeakoulujen ja sisällöntarjoajien välillä. Opinnäytetyössä luodun konseptin jatkokehittämisessä olisikin selvitettävä yhteistyön mahdollisuudet eri toimijoiden kanssa ja kehitettävä sovellusta kohti kokonaisvaltaisempaa digitaalista palvelua.