Etäteknologia nuorten mielenterveyden tukena
Kaipainen, Marika; Toivonen, Annika (2020)
Kaipainen, Marika
Toivonen, Annika
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020091020327
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020091020327
Tiivistelmä
Etäteknologian käyttö hoitotyössä tulee lisääntymään yhä enemmän tulevaisuudessa. Nuorten mielenterveystyöhön tarvitaan matalan kynnyksen innovatiivisia ratkaisuja. Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tarkoituksena oli selvittää etäteknologian käytön hyötyjä ja heikkouksia nuorten mielenterveystyössä sekä käyttökokemuksia ja kehittämisehdotuksia. Tavoitteena oli koota aiheeseen liittyvää tutkittua tietoa HyTeLab-hankkeen käyttöön.
Tutkimuskysymyksenä oli millaisia hyötyjä ja heikkouksia on etäteknologian käytössä nuorten mielenterveyden tukemisessa? Lisäkysymyksenä oli: millaisia käyttökokemuksia ja kehittämisehdotuksia nuorilla ja ammattilaisilla on etäteknologian käytöstä nuorten mielenterveystyössä? Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi LAB-ammattikorkeakoulun HyTeLab-hanke.
Opinnäytetyöhön haettiin tietoa pääosin elektronisista tietokannoista. Kirjallisuuskatsaukseen valikoitui 16 vertaisarvioitua tutkimusta vuosilta 2015–2020. Aineiston analysoinnissa käytettiin sisällönanalyysimenetelmää.
Keskeisimmät tulokset olivat, että nuoret ovat kiinnostuneita käyttämään etäteknologiaa osana mielenterveystyötä, mutta usein ammattilaiset eivät ole siihen vielä riittävän valmiita. Nuoret kokivat etäteknologian käytössä olevan paljon enemmän hyötyjä kuin heikkouksia.
Etäteknologia kehittyy jatkuvasti nopeaan tahtiin. Ehdotuksena jatkotutkimusaiheeksi on tutkia, miten etäteknologiaratkaisut saadaan osaksi käytännön mielenterveystyötä.
Tutkimuskysymyksenä oli millaisia hyötyjä ja heikkouksia on etäteknologian käytössä nuorten mielenterveyden tukemisessa? Lisäkysymyksenä oli: millaisia käyttökokemuksia ja kehittämisehdotuksia nuorilla ja ammattilaisilla on etäteknologian käytöstä nuorten mielenterveystyössä? Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi LAB-ammattikorkeakoulun HyTeLab-hanke.
Opinnäytetyöhön haettiin tietoa pääosin elektronisista tietokannoista. Kirjallisuuskatsaukseen valikoitui 16 vertaisarvioitua tutkimusta vuosilta 2015–2020. Aineiston analysoinnissa käytettiin sisällönanalyysimenetelmää.
Keskeisimmät tulokset olivat, että nuoret ovat kiinnostuneita käyttämään etäteknologiaa osana mielenterveystyötä, mutta usein ammattilaiset eivät ole siihen vielä riittävän valmiita. Nuoret kokivat etäteknologian käytössä olevan paljon enemmän hyötyjä kuin heikkouksia.
Etäteknologia kehittyy jatkuvasti nopeaan tahtiin. Ehdotuksena jatkotutkimusaiheeksi on tutkia, miten etäteknologiaratkaisut saadaan osaksi käytännön mielenterveystyötä.