Tekstiilien kiertotalouden imago - "Ompele, rakasta & huolla, korjaa, toista" : Case Ommel 2020 Re-Use teeman muotoilu
Kujanpää, Eeva-Maija (2020)
Kujanpää, Eeva-Maija
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020091020316
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020091020316
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä muotoillaan Ommel-festivaalien uuden Re-Use teemaosaston sisältö, toimeksiantajana Ommel ry. Tavoite on tutkia mikä on tekstiilien kiertotalouden osa-alueiden imago ompeluharrastajien kesken. Voisiko tuohon imagoon tarvittaessa vaikuttaa suunnittelemalla Ommel-festivaalien Re-Use teemaosaston tapahtumasisältöä asiakaslähtöisesti muotoilun keinoin? Aihetta tutkitaan ja kehitetään muotoilun menetelmillä asiakaslähtöisesti. Tutkimus toteutettiin työpöytätutkimuksen, haastatteluin, vertailututkimuksen ja työpajan avulla sekä sosiaalisessa mediassa yhdistyksen vapaaehtoisia toimijoita osallistaen. Teoriataustassa käydään läpi tekstiilialan kestävän kehityksen ja tekstiilien kiertotalouden nykytilaa ja imagoa, kuluttajan roolia kiertotalouden moottorina ja yhteisöllisyyden merkitystä uusien taitojen oppimisessa ja tiedon leviämisessä.
Tutkimuksesta havaittiin, että ihmiset kokevat tekstiilien kierrätyksen monimutkaisena. Vaatteiden korjaamiseen ja kierrätysmateriaalien käyttöön kaivataan enemmän tietoa ja inspiroivia esimerkkejä. Tutkimus osoitti, että tekstiilien kiertotalouden osa-alueiden mielikuvat sisältävät paljon negatiivisia adjektiiveja ja imagoa tulisi pyrkiä kohottamaan. Imagoon vaikuttavat osittain vanhat asenteet, mutta tutkimuksista ilmeni myös, että on viitteitä siitä, että korjaamisesta, vaatteiden huoltamisesta ja uudistamisesta ollaan kasvavassa määrin kiinnostuneita.
Kohottamalla kiertotalouden osa-alueiden imagoa myös tekstiilien kiertotalous voisi kasvaa. Tapahtuman peruunnuttua tältä vuodelta, kehitystyön tuloksia ei päästy testaamaan tapahtumassa. Tiedot koottiin suuntaviivoiksi tulevan tapahtuman suunnittelun tueksi. Opas sisältää alustavan ohjelman, tärkeimmät muistettavat asiat sekä tunnelmakuvia. Oppaassa tuodaan esiin, että vanhasta on mahdollista tehdä uudenveroista ja lopputulos on raikas ja moderni. Opinnäytetyön tuloksena syntynyttä opasta voi hyödyntää verkkotapahtuman suunnittelussa tai sosiaalisen median viestinnässä. Tuleva tutkimus voisi syventää entisestään asiakasymmärrystä tutkimalla korjauspalveluja sekä kuluttajien poistotekstiilien keräystä.
Tutkimuksesta havaittiin, että ihmiset kokevat tekstiilien kierrätyksen monimutkaisena. Vaatteiden korjaamiseen ja kierrätysmateriaalien käyttöön kaivataan enemmän tietoa ja inspiroivia esimerkkejä. Tutkimus osoitti, että tekstiilien kiertotalouden osa-alueiden mielikuvat sisältävät paljon negatiivisia adjektiiveja ja imagoa tulisi pyrkiä kohottamaan. Imagoon vaikuttavat osittain vanhat asenteet, mutta tutkimuksista ilmeni myös, että on viitteitä siitä, että korjaamisesta, vaatteiden huoltamisesta ja uudistamisesta ollaan kasvavassa määrin kiinnostuneita.
Kohottamalla kiertotalouden osa-alueiden imagoa myös tekstiilien kiertotalous voisi kasvaa. Tapahtuman peruunnuttua tältä vuodelta, kehitystyön tuloksia ei päästy testaamaan tapahtumassa. Tiedot koottiin suuntaviivoiksi tulevan tapahtuman suunnittelun tueksi. Opas sisältää alustavan ohjelman, tärkeimmät muistettavat asiat sekä tunnelmakuvia. Oppaassa tuodaan esiin, että vanhasta on mahdollista tehdä uudenveroista ja lopputulos on raikas ja moderni. Opinnäytetyön tuloksena syntynyttä opasta voi hyödyntää verkkotapahtuman suunnittelussa tai sosiaalisen median viestinnässä. Tuleva tutkimus voisi syventää entisestään asiakasymmärrystä tutkimalla korjauspalveluja sekä kuluttajien poistotekstiilien keräystä.