Monipuolista kielen käyttämistä ja vuorovaikutusta: Kielten rikkaan maailman toteuttaminen ja kehittäminen varhaiskasvatuksessa
Antila, Sanni (2020)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020090920299
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020090920299
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli selvittää, miten varhaiskasvatusyksikön henkilöstö koki varhaiskasvatussuunnitelman oppimisen alueen ”kielten rikas maailma” mukaisen pedagogisen toiminnan toteutuneen omassa toiminnassaan ja varhaiskasvatusyksikössä sekä miten usein varhaiskasvatusyksikössä käytetään kielen kehityksen tukemisen menetelmiä. Tutkimuksen tavoitteena oli löytää kehityssuunta yksikön toiminnalle kyseisellä oppimisen alueella. Tutkimus perustui tamperelaisesta varhaiskasvatusyksiköstä nousseeseen kehitystarpeeseen.
Tietoperustassa käsiteltiin varhaiskasvatusta kielten rikkaan maailman näkökulmasta ottaen huomioon varhaiskasvatuslain, varhaiskasvatussuunnitelman perusteet - erityisesti kielten rikkaan maailman ja kielen kehityksen osa-alueet, ikäkausittaisen kielen kehityksen sekä varhaiskasvatuksessa käytettävät menetelmät. Opinnäytetyö toteutettiin määrällisenä tutkimuksena. Tulokset analysoitiin tilastollisella kuvailulla hyödyntäen tunnuslukuja.
Tutkimustulosten mukaan oppimisen alueen mukainen toiminta on aktiivista henkilöstön omaa toimintaa sekä ryhmien toimintaa arvioitaessa. Aktiivisinta oli lasten kannustaminen vuorovaikutukseen toisten lasten sekä aikuisten kanssa. Kuvailujen mukaan menetelmien käytön aktiivisuudesta vaihteli. Suurin osa menetelmistä oli käytössä vähintään kuukausittain. Laulut, laululeikit, kuvatuet aikuisen käyttäminä sekä visuaalinen tuki ovat vähintään viikoittain käytössä. Oppimisen alueen ”kielten rikas maailma” mukaista toimintaa tulisi tulosten mukaan kehittää suunnitelmallisemmaksi, jotta käytettävät menetelmät tarkentuisivat.
Tietoperustassa käsiteltiin varhaiskasvatusta kielten rikkaan maailman näkökulmasta ottaen huomioon varhaiskasvatuslain, varhaiskasvatussuunnitelman perusteet - erityisesti kielten rikkaan maailman ja kielen kehityksen osa-alueet, ikäkausittaisen kielen kehityksen sekä varhaiskasvatuksessa käytettävät menetelmät. Opinnäytetyö toteutettiin määrällisenä tutkimuksena. Tulokset analysoitiin tilastollisella kuvailulla hyödyntäen tunnuslukuja.
Tutkimustulosten mukaan oppimisen alueen mukainen toiminta on aktiivista henkilöstön omaa toimintaa sekä ryhmien toimintaa arvioitaessa. Aktiivisinta oli lasten kannustaminen vuorovaikutukseen toisten lasten sekä aikuisten kanssa. Kuvailujen mukaan menetelmien käytön aktiivisuudesta vaihteli. Suurin osa menetelmistä oli käytössä vähintään kuukausittain. Laulut, laululeikit, kuvatuet aikuisen käyttäminä sekä visuaalinen tuki ovat vähintään viikoittain käytössä. Oppimisen alueen ”kielten rikas maailma” mukaista toimintaa tulisi tulosten mukaan kehittää suunnitelmallisemmaksi, jotta käytettävät menetelmät tarkentuisivat.