Nuoret mukaan harrastustoiminnan moniasiantuntijaiseen kehittämistyöhön: Toimintaterapeutti osallistumisen mahdollistajana
Arkko, Eveliina; Koistinen, Kaarina (2020)
Arkko, Eveliina
Koistinen, Kaarina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020090920292
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020090920292
Tiivistelmä
Liikuntapalveluiden kehittämisessä tunnistetaan tarve asiakkaiden osallistumiselle prosessiin. Nuoret jäävät kuitenkin usein harrastustoiminnan kehittämisen ulkopuolelle. Opinnäytetyön tarkoituksena oli mahdollistaa moniasiantuntijuuteen perustuvaa kehittämistyötä Helsingin kaupungin työntekijöiden, DanceAbility Finland ry:n sekä soveltavan liikunnan piiriin kuuluvien 15–22-vuotiaiden nuorten välille. Opinnäytetyön tavoitteena oli, että soveltavasta liikunnasta hyötyvät nuoret osallistuvat ja ovat vaikuttamassa heitä koskevan tanssiharrastustoiminnan kehittämiseen. Kehittämistyö toteutettiin yhteistyössä Helsingin kaupungin Liikuntapalvelukokonaisuuden ja DanceAbility Finland ry:n kanssa.
Opinnäytetyö perustui toimintaterapian Person-Environment-Occupation-Performance -malliin (PEOP-malli) sekä moniasiantuntijuuden ja mahdollistamisen näkökulmiin. Niiden avulla mahdollistettiin suunnittelu, joka tähtäsi nuorten osallistumiseen organisaatiotason kehittämistyöhön. Kehittämisen menetelmänä oli yhteiskehittely ja strategiana fasilitointi.
Tuotoksena on prosessikaavio, joka jäsentää keskeiset vaiheet, joita nuorten osallistumisen mahdollistamiseksi tarvitaan kehittämisen suunnittelussa. Prosessin kulku on jaettu kolmeen päävaiheeseen, jotka jakautuvat edelleen tarkempiin vaiheisiin.
Kehittämistyön suunnitteluun tarvitaan monia vaiheita, jotta nuorten osallistuminen on mahdollista. Vaiheita kuvaavaa kaaviota voidaan hyödyntää moniasiantuntijaisen toimintatavan jatkokehittämisessä ja työpajojen järjestämisessä. Kehittämistyön suunnittelussa opinnäytetyöprosessia mukautettiin keväällä 2020 puhjenneen COVID-19-viruksen aiheuttaman pandemian vuoksi. Suunnitelmaa voidaan hyödyntää moniasiantuntijaisen kehittämistyön toteuttamisessa. Kehittämistyö voitaisiin järjestää esimerkiksi osana laajempaa tapahtumaa, jossa osallistuminen saattaa olla mahdollisempaa.
Opinnäytetyö perustui toimintaterapian Person-Environment-Occupation-Performance -malliin (PEOP-malli) sekä moniasiantuntijuuden ja mahdollistamisen näkökulmiin. Niiden avulla mahdollistettiin suunnittelu, joka tähtäsi nuorten osallistumiseen organisaatiotason kehittämistyöhön. Kehittämisen menetelmänä oli yhteiskehittely ja strategiana fasilitointi.
Tuotoksena on prosessikaavio, joka jäsentää keskeiset vaiheet, joita nuorten osallistumisen mahdollistamiseksi tarvitaan kehittämisen suunnittelussa. Prosessin kulku on jaettu kolmeen päävaiheeseen, jotka jakautuvat edelleen tarkempiin vaiheisiin.
Kehittämistyön suunnitteluun tarvitaan monia vaiheita, jotta nuorten osallistuminen on mahdollista. Vaiheita kuvaavaa kaaviota voidaan hyödyntää moniasiantuntijaisen toimintatavan jatkokehittämisessä ja työpajojen järjestämisessä. Kehittämistyön suunnittelussa opinnäytetyöprosessia mukautettiin keväällä 2020 puhjenneen COVID-19-viruksen aiheuttaman pandemian vuoksi. Suunnitelmaa voidaan hyödyntää moniasiantuntijaisen kehittämistyön toteuttamisessa. Kehittämistyö voitaisiin järjestää esimerkiksi osana laajempaa tapahtumaa, jossa osallistuminen saattaa olla mahdollisempaa.