Nursing interventions in palliative care for lung cancer patients
Onubeze, Ifunanya (2020)
Onubeze, Ifunanya
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020090820245
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020090820245
Tiivistelmä
Cancer is the leading cause of death globally and lung cancer accounts for about 12% of all cancers. A double increase in cancer incident has been predicted by 2030 arising the need for improved nurses’ skill in cancer management and for palliative care. This study was carried out with the purpose of describe knowledge required in palliative care for lung cancer patients with the main aim of evaluating nursing students’ competence for lung cancer palliative care.
The method used in this thesis work was literature review. Data search were conducted basically with PubMed, CINAHL, Elsevier Science direct databases. Articles were selected using inclusion and exclusion criteria. A total of 9 articles that met the inclusion criteria were selected and reviewed.
The result of the literature review indicated that with good knowledge of lung cancer and it’s manifesting symptoms, the following competences are needed to improve patient quality of life and possible survival. They include symptom assessment and management, patient education, interdisciplinary care, coordination of care, communication and supportive skills. Syöpä on johtava syy kuolema maailmanlaajuisesti ja keuhkosyöpä tilit noin 12% kaikista syövistä. American Cancer Society ennustaa, että syövän esiintyvyys tuplaantuu vuoteen 2030 mennessä. Tämän vuoksi sairaanhoitajalta vaaditaan lisääntyvissä määrin taitoja palliatiivisen keuhkosyöpäpotilaan hoidon toteuttamiseen. Tämän työn tavoitteena on arvioida sairaanhoitajien ja sairaanhoitajaopiskelijoiden pätevyyttä hoitaa palliatiivista keuhkosyöpäpotilasta.
Opinnäytetyö on toteutettu tutkien kirjallisuutta käyttäen systemaattista lähestymistapaa. Tietoa on haettu PubMed, CINAHL, Elsevier Science direct tietokannoista. Artikkeleiden valinnassa pyrittiin rajaamaan pois asiaan liittymättömät artikkelit, ja hyväksyttiin sisällöltään merkitykselliset. Yhteensä 9 artikkelia täytti sisällölliset vaatimukset, ja ne valittiin tähän työhön.
Kirjallisuuden tutkimisen seurauksena todettiin, että mikäli tietoa keuhkosyövästä ja sen oireista on riittävästi, seuraavia taitoja vaaditaan, jotta voitaisiin edistää potilaan elämänlaatua sekä mahdollista parantumista: oireiden arvio ja hoito, potilaan ohjaaminen, moniammatillinen hoito, hoidon koordinointi, kommunikaatio sekä potilasta tukevat taidot.
The method used in this thesis work was literature review. Data search were conducted basically with PubMed, CINAHL, Elsevier Science direct databases. Articles were selected using inclusion and exclusion criteria. A total of 9 articles that met the inclusion criteria were selected and reviewed.
The result of the literature review indicated that with good knowledge of lung cancer and it’s manifesting symptoms, the following competences are needed to improve patient quality of life and possible survival. They include symptom assessment and management, patient education, interdisciplinary care, coordination of care, communication and supportive skills.
Opinnäytetyö on toteutettu tutkien kirjallisuutta käyttäen systemaattista lähestymistapaa. Tietoa on haettu PubMed, CINAHL, Elsevier Science direct tietokannoista. Artikkeleiden valinnassa pyrittiin rajaamaan pois asiaan liittymättömät artikkelit, ja hyväksyttiin sisällöltään merkitykselliset. Yhteensä 9 artikkelia täytti sisällölliset vaatimukset, ja ne valittiin tähän työhön.
Kirjallisuuden tutkimisen seurauksena todettiin, että mikäli tietoa keuhkosyövästä ja sen oireista on riittävästi, seuraavia taitoja vaaditaan, jotta voitaisiin edistää potilaan elämänlaatua sekä mahdollista parantumista: oireiden arvio ja hoito, potilaan ohjaaminen, moniammatillinen hoito, hoidon koordinointi, kommunikaatio sekä potilasta tukevat taidot.