Näkövammaisuuden huomioiminen toimintaterapian arviointitilanteessa
Koskinen, Tiia (2020)
Koskinen, Tiia
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020090820230
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020090820230
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Jyväskylän ammattikorkeakoulun toimintaterapian tutkinto-ohjelma. Työelämän kehittämisprosessina toteutettiin opetusvideon aiheesta ”Näkövammainen toimintaterapian arvioinnissa: ideoita ja vinkkejä”. Toimintaterapeutti saattaa kohdata työssään näkövammaisia asiakkaita. Arviointitilanne on olennainen osa toimintaterapiaprosessia. Toimintaterapeutin tulee osata mukauttaa arviointiprosessia asiakkaalleen sopivaksi. Näkövammaisen asiakkaan kohdalla arviointitilanteessa tulee huomioida asiakkaan näön asettamat mahdolliset rajoitteet. Opinnäytetyössä arviointiprosessin teoriaa ohjasi Anne Fisherin luoma toimintaterapian viitekehys Occupational Therapy Intervention Process Model (OTIPM) sekä Toimintaterapeuttiliiton hyväksymä suositus ”Hyvät arviointikäytännöt suomalaisessa toimintaterapiassa”.
Opinnäytetyön tavoitteena oli etsiä tietoa näkövammaisuuden huomioimisesta toimintaterapian arviointitilanteessa. Tietoa etsittiin käytännön huomioimisesta toimintaterapian arvioinnissa näkövammaisen asiakkaan kohdalla. Tuloksena tiedonhausta sekä teemahaastattelusta nousi kohteliaaseen huomioimiseen liittyviä seikkoja. ADL-toimintojen arvioinnin tärkeys näkövammaisten asiakkaiden arvioinnissa nousi useammassa lähteessä sekä haastattelussa esiin. Myös muutamia arviointivälineitä nostettiin esiin.
Johtopäätöksinä voitiin todeta, että aiheen ollessa näin spesifi, tietoa ei ollut paljon valmiiksi saatavilla. Teemahaastatteluiden toimintaterapeutit kokivat, ettei suomenkielistä materiaalia näkövammaisten asiakkaiden kanssa toimimiseen ole saatavilla. Jatkotutkimusehdotus opinnäytetyölle voisi liittyä toimintaterapeuttien tarpeeseen lisäkoulutukselle näkövammaisen asiakkaan kanssa toimimisessa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli etsiä tietoa näkövammaisuuden huomioimisesta toimintaterapian arviointitilanteessa. Tietoa etsittiin käytännön huomioimisesta toimintaterapian arvioinnissa näkövammaisen asiakkaan kohdalla. Tuloksena tiedonhausta sekä teemahaastattelusta nousi kohteliaaseen huomioimiseen liittyviä seikkoja. ADL-toimintojen arvioinnin tärkeys näkövammaisten asiakkaiden arvioinnissa nousi useammassa lähteessä sekä haastattelussa esiin. Myös muutamia arviointivälineitä nostettiin esiin.
Johtopäätöksinä voitiin todeta, että aiheen ollessa näin spesifi, tietoa ei ollut paljon valmiiksi saatavilla. Teemahaastatteluiden toimintaterapeutit kokivat, ettei suomenkielistä materiaalia näkövammaisten asiakkaiden kanssa toimimiseen ole saatavilla. Jatkotutkimusehdotus opinnäytetyölle voisi liittyä toimintaterapeuttien tarpeeseen lisäkoulutukselle näkövammaisen asiakkaan kanssa toimimisessa.