Lisäpelit ja -harjoitukset LEGO®-based therapy -ryhmään: Ryhmävuorovaikutustaitojen edistäminen 7–9-vuotiailla koululaisilla
Heikkinen, Outi; Kallela, Pinja (2020)
Heikkinen, Outi
Kallela, Pinja
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020090720207
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020090720207
Tiivistelmä
Alakouluikäisen lapsen yksi arjen tärkeimmistä sosiaalisista ympäristöistä on koulu, joka mahdollistaa ja vaatii lapselta sosiaalisia taitoja, kuten ryhmävuorovaikutustaitoja. Lapsi, jolla on haasteita vertaissuhteissa, voi hyötyä toimintaterapeuttisesta ryhmästä, jossa ryhmävuorovaikutustaitoja harjoitellaan. Ryhmässä lapsi saa kokemuksia, jotka muovaavat hänen sosiaalisen pätevyyden tunnettaan. Koulussa toteutettu ryhmä edistää sosiaalisten taitojen harjoittelua myös ryhmän ulkopuolella ja antaa hyvän pohjan kaverisuhteiden syntymiselle. Hyvät sosiaaliset suhteet vaikuttavat ihmisen hyvinvointiin kokonaisvaltaisesti ja sosiaalisesti pätevä lapsi uskaltaa etsiä uusia sosiaalisia kokemuksia. Projekti sai alkunsa tekijöiden omasta kokemuksesta, jonka mukaan koulussa toteutettuun Lego-ryhmään oli tarve kehittää toimintaterapian teoriaan perustuvia toimintoja, jotka vastaavat ryhmän tarpeita. Lisäksi tekijöiden kiinnostus koulussa toteutettavaa toimintaterapiaa kohtaan innosti projektin aloittamisessa. Projektimuotoisen opinnäytetyön välittömänä tavoitteena oli suunnitella, toteuttaa ja julkaista työväline LEGO®-based therapy -ryhmään soveltuvista lisäpeleistä ja -harjoituksista toimintaterapeuteille kouluympäristössä käytettäväksi. Projektin kehitystavoitteena oli, että tuotteen myötä toimintaterapeutit ottavat LEGO®-based therapy –menetelmän ja Toiminnallisen ryhmätyömallin ohjaamaan käytännön työtään. Toisena kehitystavoitteena oli tuotteen vakiintuminen koulussa toteutettuihin toimintaterapiaryhmiin. Näyttöön perustuvan LEGO®-based therapy –menetelmän lisäksi tuotteen tietoperusta koostui toiminnan analyysista ja sovelluksesta, Toiminnallisesta ryhmätyömallista ja 7–9-vuotiaan lapsen ryhmävuorovaikutustaitojen kehityksestä. Pelit ja harjoitukset on suunnattu 7–9-vuotiaille koululaisille ryhmävuorovaikutustaitojen harjoitteluun. Lisäksi tuote sisältää kuvalliset ohjeet LEGO®-based therapy –menetelmän sääntöihin sekä ohjeet toimintaterapeutille tuotteen käyttämiseksi. Tuotteen julkaisukanavaksi kehitettiin verkkosivut. Tuotteen laatukriteerit olivat helppokäyttöisyys, kouluympäristöön soveltuvuus ja teoriaperusteisuus. Toimintaterapeuteilta kerätyn palautteen perusteella laatukriteerit toteutuivat tuotteessa hyvin. Tuotteen varsinainen kohderyhmä oli 7–9-vuotiaat koululaiset, joten jatkossa tuotetta voisi kehittää niin, että toiminnot sopivat 10–12-vuotiaille koululaisille. Lisäksi suomalaisissa kouluissa tapahtuvaa toimintaterapiaa tulisi tutkia, jotta kouluympäristöön soveltuvia työkaluja voidaan kehittää lisää. Tutkimus on tärkeää myös siksi, että toimintaterapeutin ammattiosaamista osattaisiin hyödyntää moniammatillisessa oppilashuollossa.