Ruokataidetyöpajat osana elämyksellistä taidepalvelua: Voiko taidetta syödä?
Louekari, Maria (2020)
Louekari, Maria
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020090620145
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020090620145
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena on kehittää omaan taidetyöpajoja tuottavaan yritykseeni ruokataidetyöpajoja ja vastata seuraaviin tutkimuskysymyk-siin: Miten ruokataidetyöpajatoiminta toimii elämyspalveluna? Miten ruoka toimii taidemateriaalina? Tutkin aihetta perehtymällä tutkimuskir-jallisuuteen, joka käsittelee moniaistisuutta, elämystä, ruoan kulttuurisia merkityksiä, taideaktivismia sekä ruoan ja taiteen symboliikkaa. Teen kat-sauksen siihen millä tavoin ruoka on esiintynyt länsimaisessa taiteessa varhaisista ajoista nykypäivään asti. Pohdin myös omaa ihmis- ja taidekä-sitystäni.
Työpajojen kehittämisessä käytän palvelumuotoiluun kuuluvaa Lapin elämysteollisuuden osaamiskeskuksen elämyskolmiomallia. Ruokataide-työpajoja kehittäessäni käytän omia aiempia kokemuksiani opettajana sekä tarkastelen tutkimuksen teon aikana ohjaamiani ruokataidetyöpajo-ja. Arvioin ja pohdin työpajoista saamaani palautetta.
Tutkimuksen perusteella ruokataidetyöpajatoiminta voi toimia elämys-palveluna hyvin, kun kaikki osatekijät on suunniteltu huolella. Ruokatai-detyöpajassa on mahdollista huomioida kaikki elämyskolmiomallin osa-alueet niin, että olosuhteet merkitykselliselle elämykselle ovat suotuisat. Toiseen tutkimuskysymykseeni miten ruoka toimii taidemateriaalina, li-säkysymykseksi muotoutui tutkimuksen aikana kysymys voiko itse tehtyä taidetta syödä? Tutkimustulos oli, että ruoka taiteen materiaalina jakaa ihmisiä. Toisista ruoalla taiteilu oli ilahduttavaa, vapauttavaa ja jopa me-ditatiivista ja itse tehty ruokataide maistui hyvälle. Toiset taas kokivat, et-tä vaikka tekemisvaihe oli mukava, ruoan käyttö taiteen kontekstissa etäännytti mielikuvan syötävyydestä ja esineellisti ruoan. Haaste onkin ohjata ruokataidetyöpajaa niin, että mielikuva ruoan syötävyydestä säilyy eikä ruokahävikkiä synny. Taidemateriaalina ruoka on monella tapaa omintakeinen materiaali ja tuo sellaisen lisäarvon, mitä muu taiteen ma-teriaali ei tuo. Ruoan lisäarvo on parhaimmillaan myönteinen, mutta esi-neellistymisen lisäksi monimutkaistuneet ruokasuhteemme voivat tuoda mukanaan elementtejä, jotka asettavat haasteita ruoan käytölle taiteen materiaalina.
Työpajojen kehittämisessä käytän palvelumuotoiluun kuuluvaa Lapin elämysteollisuuden osaamiskeskuksen elämyskolmiomallia. Ruokataide-työpajoja kehittäessäni käytän omia aiempia kokemuksiani opettajana sekä tarkastelen tutkimuksen teon aikana ohjaamiani ruokataidetyöpajo-ja. Arvioin ja pohdin työpajoista saamaani palautetta.
Tutkimuksen perusteella ruokataidetyöpajatoiminta voi toimia elämys-palveluna hyvin, kun kaikki osatekijät on suunniteltu huolella. Ruokatai-detyöpajassa on mahdollista huomioida kaikki elämyskolmiomallin osa-alueet niin, että olosuhteet merkitykselliselle elämykselle ovat suotuisat. Toiseen tutkimuskysymykseeni miten ruoka toimii taidemateriaalina, li-säkysymykseksi muotoutui tutkimuksen aikana kysymys voiko itse tehtyä taidetta syödä? Tutkimustulos oli, että ruoka taiteen materiaalina jakaa ihmisiä. Toisista ruoalla taiteilu oli ilahduttavaa, vapauttavaa ja jopa me-ditatiivista ja itse tehty ruokataide maistui hyvälle. Toiset taas kokivat, et-tä vaikka tekemisvaihe oli mukava, ruoan käyttö taiteen kontekstissa etäännytti mielikuvan syötävyydestä ja esineellisti ruoan. Haaste onkin ohjata ruokataidetyöpajaa niin, että mielikuva ruoan syötävyydestä säilyy eikä ruokahävikkiä synny. Taidemateriaalina ruoka on monella tapaa omintakeinen materiaali ja tuo sellaisen lisäarvon, mitä muu taiteen ma-teriaali ei tuo. Ruoan lisäarvo on parhaimmillaan myönteinen, mutta esi-neellistymisen lisäksi monimutkaistuneet ruokasuhteemme voivat tuoda mukanaan elementtejä, jotka asettavat haasteita ruoan käytölle taiteen materiaalina.