Asiakkaiden ostokäyttäytymismuutosten heijastuminen K-Supermarket Masin myyntiin ja tuotteisiin koronaviruksen aikana
Tamminen, Saara (2020)
Tamminen, Saara
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020090220061
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020090220061
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, kuinka K-Supermarket Masin asiakkaiden ostokäyttäytyminen muuttui koronaviruksen aikana ja miten muutokset heijastuivat kaupan myyntiin ja tuotteisiin. Ostokäyttäytymisen muutoksia analysoitiin kaupan sijainnin, asiakasrakenteen, osastojen, tavara- ja tuoteryhmien näkökulmista.
Työn teoriataustassa käsitellään päivittäistavarakaupan roolia suomalaisessa yhteiskunnassa, koronavirusta sekä asiakkaiden ostokäyttäytymisestä, jota tuetaan Abraham Maslown tarvehierarkiateorian sekä hamstrausilmiön avulla.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Tutkimusaineisto kerättiin kysely- sekä myymäläinventaariotutkimuksella. Kyselylomake oli avoinna verkossa kaksi viikkoa kesäkuussa 2020. Kohderyhmänä kyselylle toimi K-Supermarket Masin asiakkaat, jotta saatiin kaupan asiakkaiden näkemys tutkittavaan ilmiöön. Myymäläinventaariotutkimus kohdistui viikoille 12–24, jonka avulla täydennettiin kyselyn tuloksia. Valitut tiedonkeruumenetelmät täydensivät toisiaan ja auttoivat löytämään syy-seuraussuhteita asiakkaiden muuttuneeseen käyttäytymiseen.
Kyselyn ja myymäläinventaarion perusteella kaupat, jotka sijaitsevat asutusalueilla Helsingin liikekeskuksien sijaan kokivat suurimmat myynnin kehitykset. Hallituksen linjausten vuoksi asiakasrakenne muuttui ja asiointiväli harveni, joka johti keskioston nousuun. Hamstrausilmiön takia tuotteet, kuten pehmopalat, säilykkeet ja viljatuotteet, olivat hetkellisesti loppuneet. Kysyntä siirtyi myös verkkoon, minkä johdosta K-Supermarket Masi aloitti verkkokauppapalvelun. Koska vertailukelpoista dataa ei aikaisemmin ollut olemassa, tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää potentiaalisten samankaltaisten tilanteiden tapahtuessa tulevaisuudessa, jolloin päätökset voidaan perustaa olemassa olevalle datalle.
Työn teoriataustassa käsitellään päivittäistavarakaupan roolia suomalaisessa yhteiskunnassa, koronavirusta sekä asiakkaiden ostokäyttäytymisestä, jota tuetaan Abraham Maslown tarvehierarkiateorian sekä hamstrausilmiön avulla.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Tutkimusaineisto kerättiin kysely- sekä myymäläinventaariotutkimuksella. Kyselylomake oli avoinna verkossa kaksi viikkoa kesäkuussa 2020. Kohderyhmänä kyselylle toimi K-Supermarket Masin asiakkaat, jotta saatiin kaupan asiakkaiden näkemys tutkittavaan ilmiöön. Myymäläinventaariotutkimus kohdistui viikoille 12–24, jonka avulla täydennettiin kyselyn tuloksia. Valitut tiedonkeruumenetelmät täydensivät toisiaan ja auttoivat löytämään syy-seuraussuhteita asiakkaiden muuttuneeseen käyttäytymiseen.
Kyselyn ja myymäläinventaarion perusteella kaupat, jotka sijaitsevat asutusalueilla Helsingin liikekeskuksien sijaan kokivat suurimmat myynnin kehitykset. Hallituksen linjausten vuoksi asiakasrakenne muuttui ja asiointiväli harveni, joka johti keskioston nousuun. Hamstrausilmiön takia tuotteet, kuten pehmopalat, säilykkeet ja viljatuotteet, olivat hetkellisesti loppuneet. Kysyntä siirtyi myös verkkoon, minkä johdosta K-Supermarket Masi aloitti verkkokauppapalvelun. Koska vertailukelpoista dataa ei aikaisemmin ollut olemassa, tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää potentiaalisten samankaltaisten tilanteiden tapahtuessa tulevaisuudessa, jolloin päätökset voidaan perustaa olemassa olevalle datalle.