Kuopion kaupungin verkkosivuston saavutettavuuden kehittäminen käyttäjäkeskeisillä menetelmillä
Mäkelä, Hilla (2020)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020090120022
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020090120022
Tiivistelmä
Digitalisaation myötä tulee huolehtia, että kaikilla ihmisillä on mahdollisuus osallistua yhteiskunnan toimintoihin tasa-arvoisesti myös internetissä. Euroopan unionin saavutettavuusdirektiivi ja sen toimeenpaneva Suomen Laki digitaalisten palveluiden tarjoamisesta edellyttävät, että julkiset toimijat tekevät verkkopalvelunsa saavutettavaksi.
Tämä opinnäytetyö on tapaustutkimus, jonka tavoitteena oli tuottaa Kuopion kaupungille kehittämisehdotuksia www.kuopio.fi -verkkosivuston saavutettavuuden parantamiseksi. Tavoitteena oli myös tuottaa käyttäjiä osallistava verkkosivujen saavutettavuuden arvioinnin ja testauksen malli. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia verkkosivuston saavutettavuutta ja Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) -saavutettavuusohjeen 2.1 –version periaatteiden, ohjeiden ja onnistumiskriteerien täyttymistä verkkosivustolla asiantuntija-arvioinnin ja käyttäjätestauksen menetelmillä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli myös selvittää työn kohderyhmäksi valittujen viittomakielisten kuurojen ja näkövammaisten tarpeita ja toiveita verkkosivuston saavutettavuudelle haastatteluilla. Opinnäytetyössä tarkasteltiin myös mahdollisuuksia osallistaa käyttäjiä kaupungin verkkopalveluiden saavutettavuuden kehittämiseen.
Tietoperustassa tarkastellaan verkkosaavutettavuutta koskevan lainsäädännön ja ohjeistusten kehittymistä sekä ihmisen ja tietokoneen vuorovaikutuksen tutkimuksen tuottamaa tietoa ihmisen tietokoneen käyttöön vaikuttavista tekijöistä. Lisäksi tarkastellaan, miten ihmisen ominaisuudet ja kyvyt vaikuttavat hänen mahdollisuuksiinsa käyttää verkkopalveluita, millaiset ominaisuudet verkkopalveluissa parantavat saavutettavuutta erilaisille käyttäjille, sekä miten tätä tietoa voidaan tuoda käytännön suunnittelutyöhön käyttäjäkeskeisen suunnittelun avulla. Lisäksi tarkastellaan saavutettavuuden arvioinnin ja testauksen menetelmiä.
Vastaukset tutkimuskysymyksiin saatiin yhdistämällä opinnäytetyössä kerättyä aineistoa kirjallisuudesta löytyvään tietoon verkkosivujen saavutettavuudesta valituille kohderyhmille. Menetelminä käytettiin käyttäjäkeskeisen suunnittelun menetelmistä asiantuntija-arviointia ja käyttäjätestausta sekä lisäksi käytettiin haastattelua. Verkkosivustolta löytyi useita WCAG 2.1 –ohjeen onnistumiskriteereitä rikkovia saavutettavuuspuutteita ja haastatteluiden avulla saatiin täydentävää tietoa kohderyhmien tarpeista ja toiveista verkkosivuston saavutettavuudelle. Opinnäytetyön tuloksena oli kehittämisehdotuksia, joilla verkkosivuston saavutettavuutta voidaan parantaa sekä käyttäjäkeskeisiä menetelmiä hyödyntävä saavutettavuuden arvioinnin ja testauksen prosessimalli. Mallia voidaan hyödyntää verkkosivustojen ja -palveluiden saavutettavuuden arvioinnissa ja testauksessa.
Opinnäytetyö osoitti, että Kuopion kaupungin verkkosivustolla oli useita saavutettavuuspuutteita, jotka tulee korjata, jotta verkkosivusto on saavutettava erilaisille käyttäjille ja täyttää saavutettavuuslainsäädännön vaatimukset. Opinnäytetyö osoitti myös, että työn kohderyhmiin kuuluvat viittomakieliset kuurot ja näkövammaiset haluavat etsiä tietoa internetistä ja hoitaa asioitaan itsenäisesti verkossa, kunhan verkkosivustot ovat heille saavutettavia.
Tämä opinnäytetyö on tapaustutkimus, jonka tavoitteena oli tuottaa Kuopion kaupungille kehittämisehdotuksia www.kuopio.fi -verkkosivuston saavutettavuuden parantamiseksi. Tavoitteena oli myös tuottaa käyttäjiä osallistava verkkosivujen saavutettavuuden arvioinnin ja testauksen malli. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia verkkosivuston saavutettavuutta ja Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) -saavutettavuusohjeen 2.1 –version periaatteiden, ohjeiden ja onnistumiskriteerien täyttymistä verkkosivustolla asiantuntija-arvioinnin ja käyttäjätestauksen menetelmillä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli myös selvittää työn kohderyhmäksi valittujen viittomakielisten kuurojen ja näkövammaisten tarpeita ja toiveita verkkosivuston saavutettavuudelle haastatteluilla. Opinnäytetyössä tarkasteltiin myös mahdollisuuksia osallistaa käyttäjiä kaupungin verkkopalveluiden saavutettavuuden kehittämiseen.
Tietoperustassa tarkastellaan verkkosaavutettavuutta koskevan lainsäädännön ja ohjeistusten kehittymistä sekä ihmisen ja tietokoneen vuorovaikutuksen tutkimuksen tuottamaa tietoa ihmisen tietokoneen käyttöön vaikuttavista tekijöistä. Lisäksi tarkastellaan, miten ihmisen ominaisuudet ja kyvyt vaikuttavat hänen mahdollisuuksiinsa käyttää verkkopalveluita, millaiset ominaisuudet verkkopalveluissa parantavat saavutettavuutta erilaisille käyttäjille, sekä miten tätä tietoa voidaan tuoda käytännön suunnittelutyöhön käyttäjäkeskeisen suunnittelun avulla. Lisäksi tarkastellaan saavutettavuuden arvioinnin ja testauksen menetelmiä.
Vastaukset tutkimuskysymyksiin saatiin yhdistämällä opinnäytetyössä kerättyä aineistoa kirjallisuudesta löytyvään tietoon verkkosivujen saavutettavuudesta valituille kohderyhmille. Menetelminä käytettiin käyttäjäkeskeisen suunnittelun menetelmistä asiantuntija-arviointia ja käyttäjätestausta sekä lisäksi käytettiin haastattelua. Verkkosivustolta löytyi useita WCAG 2.1 –ohjeen onnistumiskriteereitä rikkovia saavutettavuuspuutteita ja haastatteluiden avulla saatiin täydentävää tietoa kohderyhmien tarpeista ja toiveista verkkosivuston saavutettavuudelle. Opinnäytetyön tuloksena oli kehittämisehdotuksia, joilla verkkosivuston saavutettavuutta voidaan parantaa sekä käyttäjäkeskeisiä menetelmiä hyödyntävä saavutettavuuden arvioinnin ja testauksen prosessimalli. Mallia voidaan hyödyntää verkkosivustojen ja -palveluiden saavutettavuuden arvioinnissa ja testauksessa.
Opinnäytetyö osoitti, että Kuopion kaupungin verkkosivustolla oli useita saavutettavuuspuutteita, jotka tulee korjata, jotta verkkosivusto on saavutettava erilaisille käyttäjille ja täyttää saavutettavuuslainsäädännön vaatimukset. Opinnäytetyö osoitti myös, että työn kohderyhmiin kuuluvat viittomakieliset kuurot ja näkövammaiset haluavat etsiä tietoa internetistä ja hoitaa asioitaan itsenäisesti verkossa, kunhan verkkosivustot ovat heille saavutettavia.