Liikutaan leikkien - projekti : Niittyleinikin viiskareille suunnatut liikuntailtapäivät
Vikström, Milja; Kankkonen, Kristiina (2020)
Vikström, Milja
Kankkonen, Kristiina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020082719934
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020082719934
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme on toteutettu projektimuotoisena. Työn tilaajana toimi Kokkolan kaupungin sivistystoimen varhaiskasvatuspalvelut, yksikkönä Torkinmäen päiväkoti ja ryhmänä Niittyleinikkien viisivuotiaat lapset. Projektimme sisälsi viisi liikuntapainotteista interventiokertaa, jotka toteutettiin Torkinmäen koulun/päiväkodin liikuntasalissa Niittyleinikkien salivuorolla, tunti kerrallaan. Tavoitteena oli tuoda lapsille liikunnan iloa ja onnistumisia, jotta liikunnasta tulisi mielekästä ja se olisi osana heidän arkeansa.
Valitsimme aiheeksemme liikunnan ja leikin merkityksen varhaiskasvatuksessa, koska halusimme tuoda leikin avulla liikuntaa tutuksi, tuottaa liikunnan iloa lapsille ja tehdä liikunnasta osa lasten arkea. Liikunnalla on havaittu olevan positiivisia vaikutuksia lapsen kehityksen kaikilla osa-alueilla. Lapsen fyysiselle ja psyykkiselle kehitykselle on hyödyllistä harrastaa liikuntaa. Liikunta on myös oiva tuki lapsen kognitiivisten, sosiaalisten ja motoristen taitojen oppimisessa. Kun lapsi opettelee tuntemaan itseään ja ympäröivää maailmaa, liikunnan kautta hän saa tähän hyvän mahdollisuuden. Huoltajan rooli on merkittävä lapsen liikkumisessa. Omalla käytöksellään huoltajat näyttävät mallia suhtautumisesta liikuntaan. Huoltajista riippuvaa on myös se, kuinka paljon on lapsen päivittäisen ulkoilun ja liikkumisen määrä.
Ennen ensimmäistä interventiokertaa teimme tutustumiskäynnin päiväkodille, jolloin kokoonnuimme lasten kanssa, ja he saivat olla osallisena suunnittelussa. Tällä tavoin saimme mukaan lasten osallisuutta, jota tällä hetkellä painotetaan varhaiskasvatussuunnitelmassa.
Jokaiselle lapselle tehtiin liikuntapassit, joissa oli mukana pieni kotitehtävä. Näin saimme myös kodin ja päiväkodin yhteistyötä mukaan projektiimme. Palautteet keräsimme lapsilta niin suullisesti kuin kirjallisestikin piirustusten ja hymynaama-palautteiden avulla. Viimeisellä kerralla teimme lasten kanssa yhteisen julisteen, joka jäi muistoksi päiväkodille. Julisteen avulla saimme mukaan myös pedagogista dokumentointia.
Valitsimme aiheeksemme liikunnan ja leikin merkityksen varhaiskasvatuksessa, koska halusimme tuoda leikin avulla liikuntaa tutuksi, tuottaa liikunnan iloa lapsille ja tehdä liikunnasta osa lasten arkea. Liikunnalla on havaittu olevan positiivisia vaikutuksia lapsen kehityksen kaikilla osa-alueilla. Lapsen fyysiselle ja psyykkiselle kehitykselle on hyödyllistä harrastaa liikuntaa. Liikunta on myös oiva tuki lapsen kognitiivisten, sosiaalisten ja motoristen taitojen oppimisessa. Kun lapsi opettelee tuntemaan itseään ja ympäröivää maailmaa, liikunnan kautta hän saa tähän hyvän mahdollisuuden. Huoltajan rooli on merkittävä lapsen liikkumisessa. Omalla käytöksellään huoltajat näyttävät mallia suhtautumisesta liikuntaan. Huoltajista riippuvaa on myös se, kuinka paljon on lapsen päivittäisen ulkoilun ja liikkumisen määrä.
Ennen ensimmäistä interventiokertaa teimme tutustumiskäynnin päiväkodille, jolloin kokoonnuimme lasten kanssa, ja he saivat olla osallisena suunnittelussa. Tällä tavoin saimme mukaan lasten osallisuutta, jota tällä hetkellä painotetaan varhaiskasvatussuunnitelmassa.
Jokaiselle lapselle tehtiin liikuntapassit, joissa oli mukana pieni kotitehtävä. Näin saimme myös kodin ja päiväkodin yhteistyötä mukaan projektiimme. Palautteet keräsimme lapsilta niin suullisesti kuin kirjallisestikin piirustusten ja hymynaama-palautteiden avulla. Viimeisellä kerralla teimme lasten kanssa yhteisen julisteen, joka jäi muistoksi päiväkodille. Julisteen avulla saimme mukaan myös pedagogista dokumentointia.