Kiusaamisen ehkäiseminen esikouluikäisten lasten parissa
Rosholm, Susanna (2020)
Rosholm, Susanna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020082619882
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020082619882
Tiivistelmä
Kiusaaminen on vakava lapsen henkistä ja fyysistä hyvinvointia uhkaava tekijä. Kyse on ikivanhasta ilmiöstä, jonka toistuvuuteen ei saa turtua. Mitä aikaisemmin kiusaamiseen puututaan, sitä kauaskantoisemmat ja positiivisemmat seuraukset kiusaamiseen puuttumisella on lapsen hyvinvoinnille ja koulunkäynnille. Tämän vuoksi varhaiskasvatuksen maailmassa onkin erityisen tärkeää panostaa kiusaamiseen ehkäisyyn niin, ettei kiusaamistilanteita pääse syntymään.
Opinnäytetyön aiheena oli tunne- ja kaveritaitojen harjoittelun sekä ryhmäyttämisen avulla kiusaamisen ehkäiseminen pienten lasten parissa. Opinnäytetyö suunniteltiin toiminnalliseksi ja sen lopputuloksena syntyi viiden toimintakerran opas. COVID-19-pandemian vuoksi opinnäytetyön toiminnallista osuutta ei pystytty toteuttamaan. Tämän vuoksi opinnäytetyössä käsiteltiin laajemmin kiusaamisen ehkäisyä ja arvioitiin toimintatuokioita.
Opinnäytetyö koostui teoreettisesta osiosta, jossa käsiteltiin varhaiskasvatuksen arvoperustaa, opinnäytetyön keskeisiä käsitteitä sekä kiusaamisen ehkäisyä varhaiskasvatuksessa. Toiminnallinen osuus korvattiin toimintatuokioiden kuvaamisella ja niiden arvioimisella. Opinnäytetyön lopputuloksena syntyneen oppaan toimintatuokioissa korostui taitojen harjoitteleminen, yhdessä tekeminen, omien vahvuuksien tunnistaminen sekä luovan toiminnan kautta itsensä toteuttaminen ja ryhmäytyminen.
Opinnäytetyön aiheena oli tunne- ja kaveritaitojen harjoittelun sekä ryhmäyttämisen avulla kiusaamisen ehkäiseminen pienten lasten parissa. Opinnäytetyö suunniteltiin toiminnalliseksi ja sen lopputuloksena syntyi viiden toimintakerran opas. COVID-19-pandemian vuoksi opinnäytetyön toiminnallista osuutta ei pystytty toteuttamaan. Tämän vuoksi opinnäytetyössä käsiteltiin laajemmin kiusaamisen ehkäisyä ja arvioitiin toimintatuokioita.
Opinnäytetyö koostui teoreettisesta osiosta, jossa käsiteltiin varhaiskasvatuksen arvoperustaa, opinnäytetyön keskeisiä käsitteitä sekä kiusaamisen ehkäisyä varhaiskasvatuksessa. Toiminnallinen osuus korvattiin toimintatuokioiden kuvaamisella ja niiden arvioimisella. Opinnäytetyön lopputuloksena syntyneen oppaan toimintatuokioissa korostui taitojen harjoitteleminen, yhdessä tekeminen, omien vahvuuksien tunnistaminen sekä luovan toiminnan kautta itsensä toteuttaminen ja ryhmäytyminen.