Lapset tahtipuikoissa : Opas omaehtoisen leikin tukemiseen varhaiskasvatuksessa
Lindroos, Noora; Tokola, Anna-Maria (2020)
Lindroos, Noora
Tokola, Anna-Maria
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020082119828
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020082119828
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön tarkoitus oli korostaa omaehtoisen leikin merkitystä lapsen kasvulle ja kehitykselle sekä tukea sen kaltaista leikkiä varhaiskasvatuksessa. Tavoitteena oli tuottaa päiväkodille opas omaehtoisen leikin tukemiseen.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään omaehtoisen leikin tukemisen kannalta merkityksellisiä aiheita: varhaiskasvatus, osallisuus, omaehtoinen ja ohjattu leikki sekä leikin merkitys lapsen kehitykselle, oppimiselle ja hyvinvoinnille. Teoriaosuus pohjautuu aikaisempiin tutkimuksiin.
Toiminnallisena osuutena toteutettiin Lapset tahtipuikoissa -opas, jossa on tieto-osuuden lisäksi välineitä ja menetelmiä omaehtoisen leikin tukemiseen sekä omaehtoisen leikin päivä -malli. Oppaasta löytyy myös vinkkejä leikkien toteuttamiseksi. Opas suunnattiin 3-6 -vuotiaiden lasten kanssa työskenteleville ja se koottiin toimeksiantajamme päiväkoti Onnimannin käyttöön.
Päiväkodin kasvattajille tekemämme kyselyn tulokset vahvistavat ajatusta, että omaehtoista leikkiä ja sen mahdollistamista pidetään tärkeänä. Aikaisempien tutkimuksien mukaan lasten omaehtoista leikkiä säätelevät kasvattajan määrittämät rajat. Tutkimuksista nousevat esille myös keskeiset omaehtoisen, pitkäkestoisen leikin mahdollistumiseen vaikuttavat asiat. Leikin keskeisiä tekijöitä ovat leikkiaika ja -rauha, kasvattajan oma asennoituminen ja oman toiminnan kehittäminen sekä lasten osallistuminen toiminnan suunnitteluun ja toteuttamiseen.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään omaehtoisen leikin tukemisen kannalta merkityksellisiä aiheita: varhaiskasvatus, osallisuus, omaehtoinen ja ohjattu leikki sekä leikin merkitys lapsen kehitykselle, oppimiselle ja hyvinvoinnille. Teoriaosuus pohjautuu aikaisempiin tutkimuksiin.
Toiminnallisena osuutena toteutettiin Lapset tahtipuikoissa -opas, jossa on tieto-osuuden lisäksi välineitä ja menetelmiä omaehtoisen leikin tukemiseen sekä omaehtoisen leikin päivä -malli. Oppaasta löytyy myös vinkkejä leikkien toteuttamiseksi. Opas suunnattiin 3-6 -vuotiaiden lasten kanssa työskenteleville ja se koottiin toimeksiantajamme päiväkoti Onnimannin käyttöön.
Päiväkodin kasvattajille tekemämme kyselyn tulokset vahvistavat ajatusta, että omaehtoista leikkiä ja sen mahdollistamista pidetään tärkeänä. Aikaisempien tutkimuksien mukaan lasten omaehtoista leikkiä säätelevät kasvattajan määrittämät rajat. Tutkimuksista nousevat esille myös keskeiset omaehtoisen, pitkäkestoisen leikin mahdollistumiseen vaikuttavat asiat. Leikin keskeisiä tekijöitä ovat leikkiaika ja -rauha, kasvattajan oma asennoituminen ja oman toiminnan kehittäminen sekä lasten osallistuminen toiminnan suunnitteluun ja toteuttamiseen.