Verkko-opiskelijan hyvinvoinnin edistämisen toimintamallit
Erola, Krista; Sundholm, Karoliina (2020)
Erola, Krista
Sundholm, Karoliina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020081719763
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020081719763
Tiivistelmä
Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus- ja kehittämistyö. Se toteutettiin yhteistyössä Laurea-ammattikorkeakoulun ja CCO-hankkeen kanssa. Tutkimuksessa käytettiin yhteiskehittämisen menetelmiä. Yhteiskehittämiseen osallistui yhteensä 11 verkkopainotteisesti opiskelevaa terveydenhoitajaopiskelijaa. Tutkimusaineisto kerättiin haastatteluiden ja kahden työpajan sisällöistä. Se analysoitiin sisällönanalyysilla.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää verkko-opiskelijan hyvinvointia edistävät toimintamallit. Tavoitteena oli selvittää tärkeimmät teemat, jotka vaikuttavat verkko-opiskelijoiden hyvinvointiin, jaksamiseen ja motivaation säilymiseen. Näistä teemoista koottiin hyvinvoinnin edistämisen toimintamallit ja teesit verkko-opiskelijoille ja heidän opettajilleen.
Verkko-opiskelu on opiskelijalle joustavaa, mutta edellyttää häneltä itsesäätelyn taitoja ja aktiivisuutta. Opiskeluympäristön yhteisöllisyyden tukeminen kuuluu olennaisesti opiskeluhyvinvointityöhön. Yhteisöllisyyden tunteen syntyminen vaatii vuorovaikutusta. Verkko-opiskelussa yhteisöllisyyden edistäminen kohtaa erilaisia haasteita kuin lähiopetuksessa, mutta vastavuoroisen vuorovaikutuksen on kuitenkin mahdollista toteutua myös verkko-opiskelijoiden kesken. Opettaja voi vaikuttaa pedagogisilla valinnoillaan opiskelijan opintoihin kiinnittymiseen ja tämän sisäisen motivaation vahvistamiseen.
Tulosten mukaan verkko-opiskelijoiden hyvinvointia edistävät kurssien selkeys, järjestelmällisyys, ajantasaiset materiaalit, riittävä palaute ja opettajan myönteinen kannustus. Lisäksi opiskelijan hyvinvointiin vaikuttavat työmäärän vastaavuus kurssin laajuuteen, ajoissa saatava tieto läsnäoloon sitovista ajankohdista sekä työharjoittelupaikan löytämisen tuki. Opiskelijan oman toiminnan kannalta tärkeänä pidettiin suunnitelmallisuutta, itsekuria, riittävää aikaa opiskelulle, oppimistyylejä, sopivaa pienryhmää, myönteistä asennetta ja armollisuutta itseä kohtaan. Lisäksi tärkeäksi koettiin elämäntavat sekä ryhmän vertaistuki. Toimintamallit kehitettiin opiskelijoiden huomioiden pohjalta. Jatkossa olisi mielenkiintoista kartoittaa opettajien näkemyksiä verkko-opiskelijan hyvinvoinnin edistämisestä. Toimintamallien käyttöönoton jälkeen olisi lisäksi mielenkiintoista tutkia, kuinka laajasti ne otetaan käyttöön sekä kuinka paljon niistä on konkreettisesti hyötyä opiskelijoille ja opettajille.
Asiasanat: opiskeluhyvinvointi, verkko-opiskelu, yhteisöllisyys, yhteiskehittäminen
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää verkko-opiskelijan hyvinvointia edistävät toimintamallit. Tavoitteena oli selvittää tärkeimmät teemat, jotka vaikuttavat verkko-opiskelijoiden hyvinvointiin, jaksamiseen ja motivaation säilymiseen. Näistä teemoista koottiin hyvinvoinnin edistämisen toimintamallit ja teesit verkko-opiskelijoille ja heidän opettajilleen.
Verkko-opiskelu on opiskelijalle joustavaa, mutta edellyttää häneltä itsesäätelyn taitoja ja aktiivisuutta. Opiskeluympäristön yhteisöllisyyden tukeminen kuuluu olennaisesti opiskeluhyvinvointityöhön. Yhteisöllisyyden tunteen syntyminen vaatii vuorovaikutusta. Verkko-opiskelussa yhteisöllisyyden edistäminen kohtaa erilaisia haasteita kuin lähiopetuksessa, mutta vastavuoroisen vuorovaikutuksen on kuitenkin mahdollista toteutua myös verkko-opiskelijoiden kesken. Opettaja voi vaikuttaa pedagogisilla valinnoillaan opiskelijan opintoihin kiinnittymiseen ja tämän sisäisen motivaation vahvistamiseen.
Tulosten mukaan verkko-opiskelijoiden hyvinvointia edistävät kurssien selkeys, järjestelmällisyys, ajantasaiset materiaalit, riittävä palaute ja opettajan myönteinen kannustus. Lisäksi opiskelijan hyvinvointiin vaikuttavat työmäärän vastaavuus kurssin laajuuteen, ajoissa saatava tieto läsnäoloon sitovista ajankohdista sekä työharjoittelupaikan löytämisen tuki. Opiskelijan oman toiminnan kannalta tärkeänä pidettiin suunnitelmallisuutta, itsekuria, riittävää aikaa opiskelulle, oppimistyylejä, sopivaa pienryhmää, myönteistä asennetta ja armollisuutta itseä kohtaan. Lisäksi tärkeäksi koettiin elämäntavat sekä ryhmän vertaistuki. Toimintamallit kehitettiin opiskelijoiden huomioiden pohjalta. Jatkossa olisi mielenkiintoista kartoittaa opettajien näkemyksiä verkko-opiskelijan hyvinvoinnin edistämisestä. Toimintamallien käyttöönoton jälkeen olisi lisäksi mielenkiintoista tutkia, kuinka laajasti ne otetaan käyttöön sekä kuinka paljon niistä on konkreettisesti hyötyä opiskelijoille ja opettajille.
Asiasanat: opiskeluhyvinvointi, verkko-opiskelu, yhteisöllisyys, yhteiskehittäminen