Pelikryptan asiakasprofiili
Haila, Olavi (2020)
Haila, Olavi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020081519751
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020081519751
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli suorittaa asiakaskysely toimeksiantaja yritykselle. Toimeksiantajana toimi porilainen mikroyritys Pelikrypta. Tavoitteena oli kartoittaa Pelikryptan asiakaskunnan pöytäpeliharrastuksia sekä asiakasprofiilia Pelikryptan asiakkuuteen liittyen.
Teoriaosuus keskittyy segmentointiin, kuluttaja-asiakkaan ostokäyttäytymiseen sekä asiakasprofiilin luomiseen. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena.
Kysely luotiin Googleforms alustalla ja julkaistiin toimeksiantajan nettisivuilla. Kysely oli suunnattu Pelikryptan kanta-asiakkaille. Kysely oli auki 10.6.2020 – 24.6.2020, vastauksia saatiin yhteensä 48 kpl.
Tulosten mukaan suurin osa Pelikryptan asiakkaista on yli 25-vuotiaita miehiä, jotka asuvat Porissa. Pelikrypta on ainoa alan liike alueella, joten he asioivat siellä. Asiakkaiden mielestä Pelikryptan parhaat puolet ovat myymälän tuotteet, sekä mahdollisuudet toteuttaa harrastuksiaan. Asiakas asioi liikkeessä noin kerran viikossa muutaman tunnin ajan ja liikkeeseen tullaan viettämään aikaa pöytäpelien merkeissä, joko vapaa-ajanviettomielessä tai osallistumaan turnauksiin ja tapahtumiin. Pelikryptan tärkeimmät myyntiartikkelit ovat keräilykortit ja miniatyyrit sekä näihin kahteen harrastukseen liittyvät lisävarusteet, kuten maalit tai korttitaskut. The objective of this thesis was to carry out a customer survey for the principal. The survey was assigned by Pelikrypta, a micro-enterprise in Pori. The aim of this survey was to map out the tabletop game hobbies and customer profile of Pelikrypta’s clientele.
The theoretical framework of this thesis is focused on segmentation, consumer customer buying behaviors and how to build a customer profile.
The research was conducted as a quantitative survey. The survey was created using the Google-forms platform and published on the principals own web-store. The survey was aimed at Pelikrypta’s patron customers. The survey was open from 10.6.2020 to 24.6.2020 and gathered 48 total answers.
The results indicated that most of Pelikrypta’s customers are over 25 year old males who live in Pori. Pelikrypta is the only tabletop game store in the area so customers flock here. In the customers opinion, the best aspects of Pelikrypta are the store products and the opportunity to indulge in their hobbies. The average customer visits the store about once a week for a couple of hours at a time. Customers come to the store to play tabletop games just for fun or to partake in tournaments and events. The most important sales articles for Pelikrypta are trading cards and miniatures together with all products associated with these two hobbies, like miniature paints or card sleeves.
Teoriaosuus keskittyy segmentointiin, kuluttaja-asiakkaan ostokäyttäytymiseen sekä asiakasprofiilin luomiseen. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena.
Kysely luotiin Googleforms alustalla ja julkaistiin toimeksiantajan nettisivuilla. Kysely oli suunnattu Pelikryptan kanta-asiakkaille. Kysely oli auki 10.6.2020 – 24.6.2020, vastauksia saatiin yhteensä 48 kpl.
Tulosten mukaan suurin osa Pelikryptan asiakkaista on yli 25-vuotiaita miehiä, jotka asuvat Porissa. Pelikrypta on ainoa alan liike alueella, joten he asioivat siellä. Asiakkaiden mielestä Pelikryptan parhaat puolet ovat myymälän tuotteet, sekä mahdollisuudet toteuttaa harrastuksiaan. Asiakas asioi liikkeessä noin kerran viikossa muutaman tunnin ajan ja liikkeeseen tullaan viettämään aikaa pöytäpelien merkeissä, joko vapaa-ajanviettomielessä tai osallistumaan turnauksiin ja tapahtumiin. Pelikryptan tärkeimmät myyntiartikkelit ovat keräilykortit ja miniatyyrit sekä näihin kahteen harrastukseen liittyvät lisävarusteet, kuten maalit tai korttitaskut.
The theoretical framework of this thesis is focused on segmentation, consumer customer buying behaviors and how to build a customer profile.
The research was conducted as a quantitative survey. The survey was created using the Google-forms platform and published on the principals own web-store. The survey was aimed at Pelikrypta’s patron customers. The survey was open from 10.6.2020 to 24.6.2020 and gathered 48 total answers.
The results indicated that most of Pelikrypta’s customers are over 25 year old males who live in Pori. Pelikrypta is the only tabletop game store in the area so customers flock here. In the customers opinion, the best aspects of Pelikrypta are the store products and the opportunity to indulge in their hobbies. The average customer visits the store about once a week for a couple of hours at a time. Customers come to the store to play tabletop games just for fun or to partake in tournaments and events. The most important sales articles for Pelikrypta are trading cards and miniatures together with all products associated with these two hobbies, like miniature paints or card sleeves.