Ikäteknologian käyttöönoton tukeminen kotihoidossa
Kohonen, Johanna (2020)
Kohonen, Johanna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020081319743
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020081319743
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena ja kehittämisen kohteena oli ikäteknologian käyttöönoton tukeminen työntekijöille kotihoidossa. Toivomus aiheesta tuli AATOS-hankkeelta. Kehittämistyö toteutettiin yhdessä työntekijöiden kanssa hankkeen pilottialueilla Taipalsaarella ja Savitaipaleella kotihoidossa. Yhteistoiminnallisissa oppimiskahviloissa selvitettiin ikäteknologian hyödyntämistä ja teknologian käyttöönoton tukemista, ikäihmisten ja omaisten osallisuutta, työntekijöiden roolia käyttöönottoprosessissa sekä asiakkaiden/omaisten toiveita ja tarpeita teknologisiin laitteisiin.
Toteutuksen ja kehittämistyön tarkoituksena oli luoda teoreettinen mallinnus kotihoidon työntekijöille. Pyrin löytämään toimivia toimintatapoja ja käytäntöjä, mitkä auttavat kotihoidon työntekijöitä työssään teknologian osalta. Teoreettinen mallinnus koostui teknisestä, kognitiivisesta, tiedollisesta ja sosiaalisesta rakenteesta. Mallinnus keskittyi pääosin henkilökuntaan eli työntekijöihin, asiakkaisiin ja omaisiin, jotka nousivat keskeisimmiksi teknologian käyttäjiksi tutkimuskysymysten pohjalta. Tämä teoreettinen mallinnus auttoi lukijaa sisäistämään paremmin tutkimustulokset yksiselitteisemmin ja visuaalisuutta hyödyntäen.
Kehittämistyössäni käytettiin empiirisenä tiedonkeruumenetelmänä oppimiskahvilaa, jossa päästiin yhteistoiminnalliseen kehittämiseen. Oppimiskahviloissa oli tämän hetkisen maailman tilanteen huomioon ottaen suhteellisen hyvin osallistujia. Taipalsaarella osallistujia oli kaikkiaan 14 työntekijää ja Savitaipaleella 9 työntekijää, kahvilat pidettiin soveltuvin menetelmin. Molempien alueiden työntekijöiden vastaukset ja pohdinnat olivat hyvin yhtenäisiä, joten niitä ei ole eriteltynä erikseen.
Tutkimustulokset olivat pitkälti teoriaa tukevia havaintoja ja kokemuksia työntekijöiltä kotihoidon työkentältä. Kahviloiden keskusteluissa painotettiin sitä, että teknologisten laitteiden hyöty ja perusteltu käyttö oli erittäin tärkeää niin asiakkaille kuin omaisillekin. Tiedon levittämistä eli avointa informointia laitteista ja niiden käytöstä haluttaisiin enemmän. Teknologian kehittyessä ja päivitysten yhteydessä voikin esiintyä monenlaisia vaikeuksia, joista kyllä yleensä selvitään yhdessä hakemalla teknistä tukea. Ongelmatilanteiden tullessa tarvittiin myös paljon tukea ja motivointia työntekijöiltä, jottei teknologiaa hylätä pienten vastoinkäymisten jälkeen. Asiakkailla oli niin positiivisia kuin negatiivisiakin kokemuksia teknologiasta tähän mennessä, kuitenkin moni asiakkaista haluaisi kokeilla erilaisia laitteita hyvin mielellään tulevaisuudessa. The objective of the study and subject to development was the introduction support of age technology to a worker in domiciliary care. The study was commissioned by the AATOS-project. Development work was executed with domiciliary workers together in project pilot area in Taipalsaari and Savitaipale. In collaborative learning café investigated how age technology utilize, how the workers support clients to use technology. What is it like the elderly and relative’s participation of technology and what is a worker ́s role of introduction process? Clients’ and relatives’ needs will be listened before buying the technology unit.
Implementation and development work’s purpose was to create a theoretical model to domiciliary workers. The study tries to find an active mode of operatiońs and practice, which will help domiciliary worker with their work with technology. Theoretical modeling consisted of technical, cognitive, information and social construction. The modeling focused on predominantly the staff/worker, clients and relatives, which rise key of technology users of research questions from the bottom. This theoretical modeling will help reader internalize the better research results more clearly and using visual items.
The study used empirical data collection methods like learning café. Learning café consisted of only few participants, taking into account world situation. In Taipalsaari there were 14 and in Savitaipale were 9 participating workers. In both learning cafés worker’s answers were very uniform, so these were not itemized separately.
The results were very supporting to the theory, perception and experience of workers in domiciliary care job. Discussions emphasis that technology units will benefit clients and their relatives. Using technology will be justified every time. Dissemination of information will be transparent to technology items and how to use these, wanted more. As technology evolves problems may appear. These problems can be handled with good technical support. In problem situations clients needed lot of support and motivation from employees. Clients had positive and negative experiences with technology. However, many clients would want to try out and use different sorts of technology items in the future.
Toteutuksen ja kehittämistyön tarkoituksena oli luoda teoreettinen mallinnus kotihoidon työntekijöille. Pyrin löytämään toimivia toimintatapoja ja käytäntöjä, mitkä auttavat kotihoidon työntekijöitä työssään teknologian osalta. Teoreettinen mallinnus koostui teknisestä, kognitiivisesta, tiedollisesta ja sosiaalisesta rakenteesta. Mallinnus keskittyi pääosin henkilökuntaan eli työntekijöihin, asiakkaisiin ja omaisiin, jotka nousivat keskeisimmiksi teknologian käyttäjiksi tutkimuskysymysten pohjalta. Tämä teoreettinen mallinnus auttoi lukijaa sisäistämään paremmin tutkimustulokset yksiselitteisemmin ja visuaalisuutta hyödyntäen.
Kehittämistyössäni käytettiin empiirisenä tiedonkeruumenetelmänä oppimiskahvilaa, jossa päästiin yhteistoiminnalliseen kehittämiseen. Oppimiskahviloissa oli tämän hetkisen maailman tilanteen huomioon ottaen suhteellisen hyvin osallistujia. Taipalsaarella osallistujia oli kaikkiaan 14 työntekijää ja Savitaipaleella 9 työntekijää, kahvilat pidettiin soveltuvin menetelmin. Molempien alueiden työntekijöiden vastaukset ja pohdinnat olivat hyvin yhtenäisiä, joten niitä ei ole eriteltynä erikseen.
Tutkimustulokset olivat pitkälti teoriaa tukevia havaintoja ja kokemuksia työntekijöiltä kotihoidon työkentältä. Kahviloiden keskusteluissa painotettiin sitä, että teknologisten laitteiden hyöty ja perusteltu käyttö oli erittäin tärkeää niin asiakkaille kuin omaisillekin. Tiedon levittämistä eli avointa informointia laitteista ja niiden käytöstä haluttaisiin enemmän. Teknologian kehittyessä ja päivitysten yhteydessä voikin esiintyä monenlaisia vaikeuksia, joista kyllä yleensä selvitään yhdessä hakemalla teknistä tukea. Ongelmatilanteiden tullessa tarvittiin myös paljon tukea ja motivointia työntekijöiltä, jottei teknologiaa hylätä pienten vastoinkäymisten jälkeen. Asiakkailla oli niin positiivisia kuin negatiivisiakin kokemuksia teknologiasta tähän mennessä, kuitenkin moni asiakkaista haluaisi kokeilla erilaisia laitteita hyvin mielellään tulevaisuudessa.
Implementation and development work’s purpose was to create a theoretical model to domiciliary workers. The study tries to find an active mode of operatiońs and practice, which will help domiciliary worker with their work with technology. Theoretical modeling consisted of technical, cognitive, information and social construction. The modeling focused on predominantly the staff/worker, clients and relatives, which rise key of technology users of research questions from the bottom. This theoretical modeling will help reader internalize the better research results more clearly and using visual items.
The study used empirical data collection methods like learning café. Learning café consisted of only few participants, taking into account world situation. In Taipalsaari there were 14 and in Savitaipale were 9 participating workers. In both learning cafés worker’s answers were very uniform, so these were not itemized separately.
The results were very supporting to the theory, perception and experience of workers in domiciliary care job. Discussions emphasis that technology units will benefit clients and their relatives. Using technology will be justified every time. Dissemination of information will be transparent to technology items and how to use these, wanted more. As technology evolves problems may appear. These problems can be handled with good technical support. In problem situations clients needed lot of support and motivation from employees. Clients had positive and negative experiences with technology. However, many clients would want to try out and use different sorts of technology items in the future.