Seksuaalisuuden monimuotoisuus yläkouluikäisillä
Saari, Riikka; Piltonen, Jenni (2020)
Saari, Riikka
Piltonen, Jenni
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020081019697
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020081019697
Tiivistelmä
Seksuaalisuus on keskeinen osa ihmisyyttä kaikissa elämän vaiheissa. Se käsittää sukupuolen, sukupuoliroolit ja sukupuoli-identiteetin. Seksuaalisuus rakentuu vaiheittain ja vaikuttaa ihmisessä koko elämänkulun ajan. Lapsen ja nuoren seksuaalista kehitystä tapahtuu koko ajan sekä tiedon ja ymmärryksen lisääntyessä, että tunne-elämän portaita pitkin kulkien ja myös biologisten ja fysiologisten muutosten kautta. Kehitys voi tapahtua hyvinkin epätasaisesti, pyrähdyksittäin ja aiheuttaa nuoressa hämmennystä.
Opinnäytetyön tarkoitus oli kuvailla aiemmin tehtyjen tutkimusten perusteella seksuaalisuuden monimuotoisuutta yläkouluikäisillä. Tavoitteena oli lisätä oppilaiden, opettajien, vanhempien sekä sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten tietoisuutta seksuaalisuuden monimuotoisuudesta yläkouluikäisillä. Opinnäytetyö prosessia ohjasi tutkimuskysymys “Millaista on yläkouluikäisten seksuaalinen monimuotoisuus kansallisten ja kansainvälisten tutkimusten perusteella?”.
Tilaajana opinnäytetyölle toimi Kempeleen Kirkonkylän koulu. Tutkimusaihe on yksi osa laajempaa yhteistyöprojektia, jota toteutettiin yhteistyössä Oulun ammattikorkeakoulun kätilöopiskelijoiden kanssa.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kuvailevaa kirjallisuuskatsausta. Se valikoitui tutkimusmenetelmäksi, koska se on yksi keskeisimmistä menetelmistä silloin, kun muodostetaan kokonaiskuvaa tietystä aihealueesta tai asiakokonaisuudesta. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Tiedonhakuja varten oli määritelty tarkat sisäänotto- ja poissulkukriteerit, jotta hakujen tulokset vastasivat tutkimuskysymykseen. Tällä menetelmällä pystyttiin kuvaamaan tutkittavaa ilmiötä laaja-alaisesti sekä luokittelemaan tutkittavan ilmiön ominaisuuksia.
Opinnäytetyön tuloksista käy ilmi, että aiheeseen liittyviä tutkimuksia on tehty vähän. Vähäisestä aineistosta huolimatta tutkimustulosta voidaan pitää luotettavana. Tutkimustulokseksi muodostui neljä pääluokkaa, joita ovat fyysinen seksuaalisuus, yhteiskunnallisten asenteiden moninaisuus, monipuoliset tunteet sekä minun seksuaalinen identiteetti. Tuloksista voidaan huomata, että seksuaalinen monimuotoisuus on laaja ja moninainen kokonaisuus. Valikoidut neljä tutkimusta on tehty Chilessä, Tšekeissä, Suomessa ja Italiassa.
Yleisempää näkemystä nuoren seksuaalisuudesta tulisi edistää lisäämällä tietoisuutta nuorten seksuaalisuudesta. Seksuaalisuus tulisi irrottaa vaarasta, sairaudesta ja kuolemasta, joihin se yleensä liitetään ja liittää se mielihyvän, ilon ja luottamuksen ajatuksiin. Sexuality is a central part of humanity in all stages of life. It includes gender, gender roles and gender identity. Sexuality develops gradually in stages and affects a person throughout their whole life. The sexual development of a child or an adolescent happens continuously, with increased information and understanding, emotional development as well as biological and physiologic changes. Sexual development can happen very unevenly, in spurts and it can cause confusion in adolescents.
The purpose of this thesis was to describe the diversity of sexuality among junior high school stu- dents based on previous research. The aim was to raise awareness amongst students, teachers, parents and professionals of the social and health sciences of the diversity of sexuality in junior high school. The thesis process was guided by a research question “What is the diversity of sexu- ality among junior high school students based on previous national and international research?”.
This thesis was ordered by the Kirkonkylä school in Kempele. The theme of the research is a part of a larger co-operation project which was implemented with midwife students of Oulu University of Applied Sciences.
The research method was a descriptive literature review. This method was selected because it is one of the most central methods when there is a need to create a general view of a particular topics or contents. An analytical method of analysis was used in the process of reviewing previous re- search. For the purpose of information retrieval, the exact inclusion and exclusion criteria were defined so that the search results answered the research question. With this method it was possible to describe the phenomenon under study more broadly, and to classify the properties of the phe- nomenon under study.
The results of the thesis show that only a few studies have been conducted under this theme. The result of the research can be considered reliable even the limited data. The result of this research consists of four main sections which are physical sexuality, diversity of social attitudes, versatile feelings and my sexual identity. From these results it can be concluded that diversity of sexuality is wide and complex, with many aspects to be considered. The four selected studies had been done in Chile, Czech, Finland and Italy.
A more general view of adolescent sexuality should be advanced by raising awareness of sexuality. Sexuality should be separated from danger, illness and death which it is usually associated with, and associate it with thoughts of pleasure, joy and confidence instead.
Opinnäytetyön tarkoitus oli kuvailla aiemmin tehtyjen tutkimusten perusteella seksuaalisuuden monimuotoisuutta yläkouluikäisillä. Tavoitteena oli lisätä oppilaiden, opettajien, vanhempien sekä sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten tietoisuutta seksuaalisuuden monimuotoisuudesta yläkouluikäisillä. Opinnäytetyö prosessia ohjasi tutkimuskysymys “Millaista on yläkouluikäisten seksuaalinen monimuotoisuus kansallisten ja kansainvälisten tutkimusten perusteella?”.
Tilaajana opinnäytetyölle toimi Kempeleen Kirkonkylän koulu. Tutkimusaihe on yksi osa laajempaa yhteistyöprojektia, jota toteutettiin yhteistyössä Oulun ammattikorkeakoulun kätilöopiskelijoiden kanssa.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kuvailevaa kirjallisuuskatsausta. Se valikoitui tutkimusmenetelmäksi, koska se on yksi keskeisimmistä menetelmistä silloin, kun muodostetaan kokonaiskuvaa tietystä aihealueesta tai asiakokonaisuudesta. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Tiedonhakuja varten oli määritelty tarkat sisäänotto- ja poissulkukriteerit, jotta hakujen tulokset vastasivat tutkimuskysymykseen. Tällä menetelmällä pystyttiin kuvaamaan tutkittavaa ilmiötä laaja-alaisesti sekä luokittelemaan tutkittavan ilmiön ominaisuuksia.
Opinnäytetyön tuloksista käy ilmi, että aiheeseen liittyviä tutkimuksia on tehty vähän. Vähäisestä aineistosta huolimatta tutkimustulosta voidaan pitää luotettavana. Tutkimustulokseksi muodostui neljä pääluokkaa, joita ovat fyysinen seksuaalisuus, yhteiskunnallisten asenteiden moninaisuus, monipuoliset tunteet sekä minun seksuaalinen identiteetti. Tuloksista voidaan huomata, että seksuaalinen monimuotoisuus on laaja ja moninainen kokonaisuus. Valikoidut neljä tutkimusta on tehty Chilessä, Tšekeissä, Suomessa ja Italiassa.
Yleisempää näkemystä nuoren seksuaalisuudesta tulisi edistää lisäämällä tietoisuutta nuorten seksuaalisuudesta. Seksuaalisuus tulisi irrottaa vaarasta, sairaudesta ja kuolemasta, joihin se yleensä liitetään ja liittää se mielihyvän, ilon ja luottamuksen ajatuksiin.
The purpose of this thesis was to describe the diversity of sexuality among junior high school stu- dents based on previous research. The aim was to raise awareness amongst students, teachers, parents and professionals of the social and health sciences of the diversity of sexuality in junior high school. The thesis process was guided by a research question “What is the diversity of sexu- ality among junior high school students based on previous national and international research?”.
This thesis was ordered by the Kirkonkylä school in Kempele. The theme of the research is a part of a larger co-operation project which was implemented with midwife students of Oulu University of Applied Sciences.
The research method was a descriptive literature review. This method was selected because it is one of the most central methods when there is a need to create a general view of a particular topics or contents. An analytical method of analysis was used in the process of reviewing previous re- search. For the purpose of information retrieval, the exact inclusion and exclusion criteria were defined so that the search results answered the research question. With this method it was possible to describe the phenomenon under study more broadly, and to classify the properties of the phe- nomenon under study.
The results of the thesis show that only a few studies have been conducted under this theme. The result of the research can be considered reliable even the limited data. The result of this research consists of four main sections which are physical sexuality, diversity of social attitudes, versatile feelings and my sexual identity. From these results it can be concluded that diversity of sexuality is wide and complex, with many aspects to be considered. The four selected studies had been done in Chile, Czech, Finland and Italy.
A more general view of adolescent sexuality should be advanced by raising awareness of sexuality. Sexuality should be separated from danger, illness and death which it is usually associated with, and associate it with thoughts of pleasure, joy and confidence instead.