Kahdeksasluokkalaisten hyvinvointitietouden lisääminen fysioterapian näkökulmasta
Nieminen, Erika (2020)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020080619673
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020080619673
Tiivistelmä
Kehitystyön tarkoituksena oli selvittää Lappeenrannassa sijaitsevan Itä-Suomen koulun kahdeksasluokkalaisten oppilaiden hyvinvointitietouden tarvetasoa verrattuna valtakunnallisiin ja kansainvälisiin (suomalaiset ja venäläiset 14–15-vuotiaat oppilaat) tuloksiin. Kehitystyönä luotiin toiminnallinen hyvinvointiesitelmä kokonaisuus, joka sisälsi aihepiirit liikunta, ravitsemus ja uni. Kehitystyön hyvinvointiesitelmien aihepiirit valittiin UKK-instituutin Terve koululainen -kehittämishankkeen (TEKO) terveyden ja hyvinvoinnin kolmion aihepiirien fyysinen aktiivisuus, ravitsemus ja lepo mukaisesti. Kyselyllä selvitettiin mahdolliset muut kohderyhmässä esiin tulevat tiedolliset tarpeet, joita ei kuitenkaan ilmennyt. Kehitystyössä aihepiirien käsittely toteutettiin osaksi toiminnallisella tavalla, jotta hyvinvoinnin osa-alueisiin liittyvä tieto ja merkitys konkretisoituisi kohderyhmän oppilaille.
Kehitystyö toteutettiin kvantitatiivisen ja kvalitatiivisen tutkimuksen menetelmin Itä-Suomen koulun toimeksiantona. Koulun valitsemassa kohderyhmässä osallistuvia oppilaita oli 21. Oppilaille teetettiin kolme kyselyä, joista ensimmäisen perusteella muodostettiin terveyskasvatusesitelmät. Toinen kysely mittasi oppilaiden hyvinvointitietouden määrää ennen esitelmiä, ja kolmas kysely teetettiin esi-telmien jälkeen. Oppilaat arvioivat hyvinvointitietoutensa tasoa numeerisella 4-10 NRS -skaalalla. Tutkimusaineisto analysoitiin IBM SPSS Statistics 25 -ohjelmalla. Tilastollisen merkitsevyyden rajaksi asetettiin p<0,05.
Tutkimuksessa saatiin selville, että hyvinvointiesitelmät aihepiireinä liikunta, ravitsemus ja uni lisäsivät kohdehenkilöiden hyvinvointitietouden tasoa (p<0,05). Pienen otoskoon ja koehenkilöiden subjektiivisen arvioinnin vuoksi tuloksia ei voida yleistää.
Fysioterapian laajentaminen koulukentille on ajankohtainen tutkimuskohde, jolla on uudenlaisia mahdollisuuksia edistää nuorten hyvinvointia ja ennaltaehkäistä haitallisia elämäntapoja, joilla voi olla haitallisia vaikutuksia nuorten hyvinvointiin ja terveyteen tulevaisuudessa. Tutkimustuloksen perusteella toiminnallisella ja käytännönläheisellä hyvinvointikasvatuksella voi olla sijaa yläasteikäisten terveyskasvatuksessa.
Kehitystyö toteutettiin kvantitatiivisen ja kvalitatiivisen tutkimuksen menetelmin Itä-Suomen koulun toimeksiantona. Koulun valitsemassa kohderyhmässä osallistuvia oppilaita oli 21. Oppilaille teetettiin kolme kyselyä, joista ensimmäisen perusteella muodostettiin terveyskasvatusesitelmät. Toinen kysely mittasi oppilaiden hyvinvointitietouden määrää ennen esitelmiä, ja kolmas kysely teetettiin esi-telmien jälkeen. Oppilaat arvioivat hyvinvointitietoutensa tasoa numeerisella 4-10 NRS -skaalalla. Tutkimusaineisto analysoitiin IBM SPSS Statistics 25 -ohjelmalla. Tilastollisen merkitsevyyden rajaksi asetettiin p<0,05.
Tutkimuksessa saatiin selville, että hyvinvointiesitelmät aihepiireinä liikunta, ravitsemus ja uni lisäsivät kohdehenkilöiden hyvinvointitietouden tasoa (p<0,05). Pienen otoskoon ja koehenkilöiden subjektiivisen arvioinnin vuoksi tuloksia ei voida yleistää.
Fysioterapian laajentaminen koulukentille on ajankohtainen tutkimuskohde, jolla on uudenlaisia mahdollisuuksia edistää nuorten hyvinvointia ja ennaltaehkäistä haitallisia elämäntapoja, joilla voi olla haitallisia vaikutuksia nuorten hyvinvointiin ja terveyteen tulevaisuudessa. Tutkimustuloksen perusteella toiminnallisella ja käytännönläheisellä hyvinvointikasvatuksella voi olla sijaa yläasteikäisten terveyskasvatuksessa.