Podcast organisaation viestinnän välineenä
Valtanen, Anna-Lotta (2020)
Valtanen, Anna-Lotta
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020080319652
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020080319652
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin, miten podcast toimii organisaation viestinnän välineenä, miten sitä on käytetty ja miten sen saavuttamia tuloksia on mitattu. Työssä selvitettiin myös, miten podcastin tuotantoprosessi on onnistunut ja missä asioissa podcast-tuotantoyhtiön asiantuntijuus on ollut erityisesti tarpeen. Teoriaosuudessa kerättiin tietoa podcasteista viestintäkanavana ja mediana, sekä mitä ottaa huomioon ja mitä ominaispiirteitä siihen liittyy niin ideoinnissa, tuottamisessa kuin kohderyhmän tavoittamisessa.
Opinnäytetyössä hyödynnettiin aineistonhankintamenetelmänä haastattelua, jonka avulla pyrittiin ymmärtämään, miksi podcastia käytetään viestinnässä, mikä sen paikka on viestintästrategiassa ja miten sen onnistumista on mitattu. Haastattelujen tueksi tehtiin kyselytutkimus laajemmalle asiakasryhmälle. Kaikki haastateltavat ja kyselyyn vastanneet organisaatiot ovat tuottaneet podcastia yhdessä opinnäytetyön tilaajan, Jaksomedia Oy:n, kanssa.
Tutkimuksen tuloksista ilmeni, että podcast on toimiva tapa viestiä, kun kokonaisuus ja sisällöt on hyvin mietitty. Tärkeimpinä osina tuotantoprosessia ja onnistuneen podcastin syntymistä nousivat konseptointi ja paketointi. Podcastit ovat yksittäisiä jaksoja, mutta ennen kaikkea ne ovat kokonaisuus tuotantokautena, jossa skaalautuu ja ilmentyy se, mitä organisaatio sillä haluaa viestiä ja mitä podcastilta on lupa odottaa.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi kokemus- ja tutkimustietoa podcastien tuotantoprosessista ja podcastista viestintävälineenä. Tuloksista nousseiden kehityskohtien perusteella tehtiin ehdotus toiminnan kehittämiseen. Lopputuotoksena tilaajalle syntyi myös diaesitys, jossa on nostettu pääkohdat tutkimustuloksista. Esityksessä on tiivistetty podcastin tekemisen ja käyttämisen tärkeät kulmakivet,
mittaamisen keinot ja vinkit tekemiseen.
Opinnäytetyössä hyödynnettiin aineistonhankintamenetelmänä haastattelua, jonka avulla pyrittiin ymmärtämään, miksi podcastia käytetään viestinnässä, mikä sen paikka on viestintästrategiassa ja miten sen onnistumista on mitattu. Haastattelujen tueksi tehtiin kyselytutkimus laajemmalle asiakasryhmälle. Kaikki haastateltavat ja kyselyyn vastanneet organisaatiot ovat tuottaneet podcastia yhdessä opinnäytetyön tilaajan, Jaksomedia Oy:n, kanssa.
Tutkimuksen tuloksista ilmeni, että podcast on toimiva tapa viestiä, kun kokonaisuus ja sisällöt on hyvin mietitty. Tärkeimpinä osina tuotantoprosessia ja onnistuneen podcastin syntymistä nousivat konseptointi ja paketointi. Podcastit ovat yksittäisiä jaksoja, mutta ennen kaikkea ne ovat kokonaisuus tuotantokautena, jossa skaalautuu ja ilmentyy se, mitä organisaatio sillä haluaa viestiä ja mitä podcastilta on lupa odottaa.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi kokemus- ja tutkimustietoa podcastien tuotantoprosessista ja podcastista viestintävälineenä. Tuloksista nousseiden kehityskohtien perusteella tehtiin ehdotus toiminnan kehittämiseen. Lopputuotoksena tilaajalle syntyi myös diaesitys, jossa on nostettu pääkohdat tutkimustuloksista. Esityksessä on tiivistetty podcastin tekemisen ja käyttämisen tärkeät kulmakivet,
mittaamisen keinot ja vinkit tekemiseen.