Kajaanin ammattikorkeakoulun datacenter-opiskeluympäristön laajentaminen Azureen
Kukkonen, Joni (2020)
Kukkonen, Joni
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020073119640
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020073119640
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia Azuren tarjoamia palveluita opiskelun edistämiseksi Kajaanin ammattikorkeakoulussa. Työssä tutkittiin oman konesalin tuomia mahdollisuuksia opiskeluun ja myös sen heikkouksia. Hyödyiksi erityisesti laskettiin laitteiden kanssa työskentely ja heikkouksiksi riippuvaisuus omasta konesalista, eli konesalin täytyy olla koko ajan toiminnassa ja hajoaminen aiheuttaisi opetuksen loppumista. Tämän jälkeen tarkasteltiin Azuren toimintaa ja sen palveluita, joita käyttämällä opiskelua saadaan tehokkaammaksi, sekä luotua vaihtoehtoinen ympäristö koulun omalle ympäristölle. Työssä oli keskittyminen varsinkin Lab Services ja DevTest Lab nimisiin palveluihin.
Alussa käytiin läpi yleistietoa pilvipalveluista ja tarkemmin tietoa tulee Azuresta, joka on Microsoftin luoma julkinen pilvipalvelu. Tämän jälkeen kerrottiin koulun datacenter-opiskeluympäristöstä, joka sijaitsee kokonaan koulun omassa konesalissa. Oman konesalin ongelmien lisäksi käytiin läpi opetukseen liittyviä ongelmia. Opettajien oli esimerkiksi vaikea hallita tiettyjä kursseja ja niillä tehtäviä harjoituksia. Opiskelijoille taas ongelmana oli vanhan toisto eli ympäristöjen pystytykseen käytetään paljon aikaa, kun taas Lab Serviceä käyttämällä opetettavaan asiaan päästäisiin nopeammin käsiksi. Esimerkiksi Lab Servicesissä ympäristö on valmiiksi opettajan toimesta pystytettynä ja opiskelijat voisivat vain ottaa valmiin virtuaalikoneen itselleen. Tämän jälkeen esiteltiin lyhyemmin muita Azuren palveluita, kuten containerit, kubernetes ja normaalit virtuaalikoneet.
Omaa testaamista Azuressa oli paljon. Jokainen työssä mainittu palvelu oli testattu ja näin tarkistettu, minkälaisia mahdollisuuksia ne toisivat koulutukseen. Testien jälkeen oli pitänyt käydä läpi, kuinka kyseessä oleva palvelu sopisi opetuskäyttöön ja kuinka opiskelijoille luotaisiin sopivat oikeudet. Tämä toteutettiin, sillä tavalla, että yhdellä käyttäjällä oltiin administrator asemassa ja luotiin palveluita toiselle käyttäjälle. Tämän jälkeen toisella käyttäjällä kirjauduttiin Azureen, ikään kuin opiskelijan näkökulmasta ja testattiin, että asiat toimivat niin kuin pitää. Osa työstä oli sen hienon rajan etsimistä, jossa opiskelijat saavat riittävät mahdollisuudet käyttää palveluita haluamallaan tavalla, mutta heille ei kuitenkaan annettaisi liikaa oikeuksia ja sitä kautta tuotaisi ongelmia koululle tai opettajille.
Alussa käytiin läpi yleistietoa pilvipalveluista ja tarkemmin tietoa tulee Azuresta, joka on Microsoftin luoma julkinen pilvipalvelu. Tämän jälkeen kerrottiin koulun datacenter-opiskeluympäristöstä, joka sijaitsee kokonaan koulun omassa konesalissa. Oman konesalin ongelmien lisäksi käytiin läpi opetukseen liittyviä ongelmia. Opettajien oli esimerkiksi vaikea hallita tiettyjä kursseja ja niillä tehtäviä harjoituksia. Opiskelijoille taas ongelmana oli vanhan toisto eli ympäristöjen pystytykseen käytetään paljon aikaa, kun taas Lab Serviceä käyttämällä opetettavaan asiaan päästäisiin nopeammin käsiksi. Esimerkiksi Lab Servicesissä ympäristö on valmiiksi opettajan toimesta pystytettynä ja opiskelijat voisivat vain ottaa valmiin virtuaalikoneen itselleen. Tämän jälkeen esiteltiin lyhyemmin muita Azuren palveluita, kuten containerit, kubernetes ja normaalit virtuaalikoneet.
Omaa testaamista Azuressa oli paljon. Jokainen työssä mainittu palvelu oli testattu ja näin tarkistettu, minkälaisia mahdollisuuksia ne toisivat koulutukseen. Testien jälkeen oli pitänyt käydä läpi, kuinka kyseessä oleva palvelu sopisi opetuskäyttöön ja kuinka opiskelijoille luotaisiin sopivat oikeudet. Tämä toteutettiin, sillä tavalla, että yhdellä käyttäjällä oltiin administrator asemassa ja luotiin palveluita toiselle käyttäjälle. Tämän jälkeen toisella käyttäjällä kirjauduttiin Azureen, ikään kuin opiskelijan näkökulmasta ja testattiin, että asiat toimivat niin kuin pitää. Osa työstä oli sen hienon rajan etsimistä, jossa opiskelijat saavat riittävät mahdollisuudet käyttää palveluita haluamallaan tavalla, mutta heille ei kuitenkaan annettaisi liikaa oikeuksia ja sitä kautta tuotaisi ongelmia koululle tai opettajille.