HSL:n suunnitteluperiaatteiden toteutuminen
Mertanen, Tero (2020)
Mertanen, Tero
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020073119637
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020073119637
Tiivistelmä
HSL:ssä on vuosina 2019 ja 2020 valmistunut neljä eri linjastosuunnitelmaa: Helsingin poikittaisyhteyksien kehittäminen ja tämän jatkotyönä Haagan linjastosuunnitelma, Hämeenlinnanväylän ja Vihdintien linjastosuunnitelma sekä työssä tarkemmin käsiteltävä Lauttasaaren liityntälinjastosuunnitelma.
Työn tavoitteena oli tarkastella HSL:n suunnitteluperiaatteiden kehitystä ja vuosien 2019 ja 2020 valmistuneita linjastosuunnitelmia HSL:n yleisiin linjastosuunnitteluperiaatteisiin peilaten. Opinnäytetyön yhteydessä valmistui Lauttasaaren linjastosuunnitelma (HSL:n hallitus hyväksyi suunnitelman 11.2.2020), jota käsiteltiin työssä tarkemmin case-esimerkkinä.
Länsimetron liikennöinti käynnistyi 18.11.2017. Länsimetron liityntälinjasto otettiin käyttöön 3.1.2018, jonka yhteydessä myös Lauttasaaressa siirryttiin vuonna 2014 suunniteltuun liityntälinjastoon. Vuosien 2018 ja 2019 aikana liikenne ja matkustajamäärät vakiintuivat uudessa linjastossa hieman, joten HSL pystyi ensimmäisen kerran tarkastelemaan uuden liityntälinjaston toimivuutta Lauttasaaressa luotettavasti.
Tutkimuksessa havaittiin, että suunnitteluperiaatteisiin on tullut HSL:n toiminnan aikana (vuodesta 2010 lähtien) pieniä muutoksia. Linjastoratkaisuissa on kuitenkin poikettu suunnitteluperiaatteista vain yksittäistapauksissa. Poikkeuksiin on vaikuttanut asukasvuorovaikutuksen myötä lisääntynyt asiakasymmärrys, maantieteelliset seikat sekä liikenteellisten ongelmien ratkominen.
Työssä case-esimerkkinä tarkasteltu Lauttasaaren linjastosuunnitelma valmistui helmikuussa 2020. Myös tässä suunnitelmassa päädyttiin tekemään poikkeus yleisiin suunnitteluperiaatteisiin tarjoamalla päällekkäisiä yhteyksiä metroliikenteen kanssa asukasvuorovaikutuksessa nousseiden toiveiden sekä liikenteellisten haasteiden myötä.
Työn tavoitteena oli tarkastella HSL:n suunnitteluperiaatteiden kehitystä ja vuosien 2019 ja 2020 valmistuneita linjastosuunnitelmia HSL:n yleisiin linjastosuunnitteluperiaatteisiin peilaten. Opinnäytetyön yhteydessä valmistui Lauttasaaren linjastosuunnitelma (HSL:n hallitus hyväksyi suunnitelman 11.2.2020), jota käsiteltiin työssä tarkemmin case-esimerkkinä.
Länsimetron liikennöinti käynnistyi 18.11.2017. Länsimetron liityntälinjasto otettiin käyttöön 3.1.2018, jonka yhteydessä myös Lauttasaaressa siirryttiin vuonna 2014 suunniteltuun liityntälinjastoon. Vuosien 2018 ja 2019 aikana liikenne ja matkustajamäärät vakiintuivat uudessa linjastossa hieman, joten HSL pystyi ensimmäisen kerran tarkastelemaan uuden liityntälinjaston toimivuutta Lauttasaaressa luotettavasti.
Tutkimuksessa havaittiin, että suunnitteluperiaatteisiin on tullut HSL:n toiminnan aikana (vuodesta 2010 lähtien) pieniä muutoksia. Linjastoratkaisuissa on kuitenkin poikettu suunnitteluperiaatteista vain yksittäistapauksissa. Poikkeuksiin on vaikuttanut asukasvuorovaikutuksen myötä lisääntynyt asiakasymmärrys, maantieteelliset seikat sekä liikenteellisten ongelmien ratkominen.
Työssä case-esimerkkinä tarkasteltu Lauttasaaren linjastosuunnitelma valmistui helmikuussa 2020. Myös tässä suunnitelmassa päädyttiin tekemään poikkeus yleisiin suunnitteluperiaatteisiin tarjoamalla päällekkäisiä yhteyksiä metroliikenteen kanssa asukasvuorovaikutuksessa nousseiden toiveiden sekä liikenteellisten haasteiden myötä.