Föräldrarnas tankar och upplevelser om växelvist boende bland barn under sju års ålder
French-Buddas, Henrietta (2020)
French-Buddas, Henrietta
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020072619603
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020072619603
Tiivistelmä
Syftet med denna studie är att ta reda på hur föräldrarna till barn som börjat med det växelvisa boendet då barnen varit under sju år gamla tänker om och upplever det växelvisa boendet. Inom bakgrunden och den teoretiska referensramen behandlas fakta om växelvist boende, lagstiftning, separation och dagvård, anknytning, barnets bästa och fostringsgemenskap. Tyngdpunkten i den tidigare forskningen ligger på föräldrarnas upplevelser av det växelvisa boendet. Studien genomfördes som en kvalitativ intervju-studie och i studien deltog fem föräldrar vars barn börjat med det växelvisa boendet under skolåldern. Vid analys av materialet användes innehållsanalys. Resultaten är indelade i fyra övergripande teman: Det växelvisa boendet utgår från föräldrarnas behov, det växelvisa boendets olika delområden, det växelvisa boendets upplevda för- och nackdelar och varierande stöd från småbarnspedagogiken. I det växelvisa boendet olika delområdet framkom det fyra olika underkategorier: Förflyttningarna, barnets anpassning, samarbete och kommunikation och barnets ekonomi. Resultaten visar att det växelvisa boendet utgår ofta från föräldrarnas behov och vecka-vecka var det vanligaste sättet för hur man hade delat upp det växelvisa boendet. Bytet mellan föräldrarnas hem skedde för de flesta på veckosluten och de flesta hade en viss dag då bytet skedde. Nästan alla barn hade reagerat på det växelvisa boendet medan de yngsta barnen hade anpassat sig snabbast. Samarbetet och kommunikationen fungerade inte alltid så bra dock kunde de flesta diskutera om barnets ekonomi. Fördelar med det växelvisa boendet var föräldrarnas möjlighet till egen tid, möjlighet att koncentrera sig på barnen under förälderns vecka samt barnets möjlighet att se båda föräldrarna. Nackdelar var föräldrarnas saknad till barnen samt att det växelvisa boendet kan kännas för barnen hoppigt, stressigt och jättejobbigt. Från småbarnspedagogiken hade föräldrarna fått varierande stöd gällande det växelvisa boendet.