Palveluneuvojien työhyvinvoinnin tukeminen digitaalisten pankkipalveluiden lisääntyessä
Salin, Satu (2020)
Salin, Satu
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020072219588
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020072219588
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, kuinka Uudellamaalla sijaitsevan finanssialan yrityksen henkilöstön työhyvinvointia voidaan tukea, kun digitaaliset pankkipalvelut lisääntyvät nopeasti. Tavoitteena oli löytää konkreettisia keinoja, joiden avulla henkilöstön jaksamista voidaan tukea työssään. Tutkimuksessa tarkasteltiin erityisesti palveluneuvojien omia tuntemuksia oman työhyvinvoinnin tilasta sekä digitaalisuuden luomien muutosten vaikutuksia työhyvinvointiin.
Opinnäytetyössä on käytetty tietoperustana kirjallisuutta, joka käsittelee työhyvinvointia sekä pankkitoimintaa. Tietoperustaa käsiteltiin kotimaisten kirjallisten ja sähköisten lähteiden pohjalta. Tutkimus on kvalitatiivinen ja tutkimusaineisto on kerätty teemahaastatteluiden avulla. Haastattelut on suoritettu yksilöhaastatteluina ja tutkimusaineisto on analysoitu teemoittelemalla.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että työhyvinvointi koetaan todella tärkeäksi palveluneuvojien keskuudessa ja sitä on todella tärkeä kehittää ja ylläpitää. Todettiin myös, että digitaalisuuden aiheuttamat muutokset eivät ole ainakaan heikentäneet työhyvinvointia. Näiden havaintojen perusteella yrityksen tulisi parantaa henkilöstön mahdollisuuksia luoda tiivistä työyhteisöä sekä tarkastella henkilöstöresursseja ja työtehtävien jaottelua työkuorman tasapainottamiseksi.
Opinnäytetyössä on käytetty tietoperustana kirjallisuutta, joka käsittelee työhyvinvointia sekä pankkitoimintaa. Tietoperustaa käsiteltiin kotimaisten kirjallisten ja sähköisten lähteiden pohjalta. Tutkimus on kvalitatiivinen ja tutkimusaineisto on kerätty teemahaastatteluiden avulla. Haastattelut on suoritettu yksilöhaastatteluina ja tutkimusaineisto on analysoitu teemoittelemalla.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että työhyvinvointi koetaan todella tärkeäksi palveluneuvojien keskuudessa ja sitä on todella tärkeä kehittää ja ylläpitää. Todettiin myös, että digitaalisuuden aiheuttamat muutokset eivät ole ainakaan heikentäneet työhyvinvointia. Näiden havaintojen perusteella yrityksen tulisi parantaa henkilöstön mahdollisuuksia luoda tiivistä työyhteisöä sekä tarkastella henkilöstöresursseja ja työtehtävien jaottelua työkuorman tasapainottamiseksi.