Sähköautojen latausinfrastruktuuri
Vataja, Kristian (2020)
Vataja, Kristian
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020071919579
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020071919579
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää sähköautojen latausinfra-struktuuria ja siihen vaikuttavia tekijöitä Espoossa. Opinnäytetyössä kar-toitettiin Espoon suurimpien kauppaketjujen myymälöiden tämänhetkistä tilannetta, Espoon kaupungin suunnitelmia julkisen latausinfrastruktuurin rakentamiseen sekä tämänhetkiset julkiset latauspisteet Espoossa.
Euroopan unionin rakennusten energiatehokkuusdirektiivin (45926) ta-voitteena on ohjata Eurooppaa kohti energiatehokkaampaa ja vähähiili-sempään suuntaan. Tässä direktiivissä on otettu kantaa myös latauspis-teiden infrastruktuuriin. Suomessa on valmisteilla laki tämän pohjalta. Siinä määritellään, miten paljon pysäköintipaikoilla pitää olla latauspis-teillä varustettuja paikkoja.
Sähköautojen latauksessa voidaan käyttää joko hidasta AC-latausta tai nopeatehoisempaa DC-latausta. Vaikka laturin latausteho olisi suuri, auto päättää, miten nopeasti akku voidaan ladata. DC-pikalatauksessa on myös olemassa erilaisia pikalatausliittimiä. Niitä ovat CHAdeMo, CCS ja Tesla SC.
Sähköautojen julkisia latauspisteitä löytyy esimerkiksi kauppakeskusten pysäköintipaikoilta. Yksityisillä tahoilla on erilaiset intressit niiden toteut-tamiseen. Kauppakeskuksilla se saattaa olla asiakkaiden houkutteleminen ostoksille ja energiayhtiöillä sähkön myyminen. Espoon kaupungin tavoit-teena on, että julkiset latauspisteet toteutetaan markkinaehtoisesti. Kau-punki luo selkeän toimintavan, miten yksityinen taho voi rakentaa lataus-pisteitä kaupungin omille pysäköintipaikoille. Tässä mallissa yksityinen toimija on vastuussa latauspisteen ja siihen vaadittavan infrastruktuurin kustannuksista sekä latauspisteen operoinnista.
Euroopan unionin rakennusten energiatehokkuusdirektiivin (45926) ta-voitteena on ohjata Eurooppaa kohti energiatehokkaampaa ja vähähiili-sempään suuntaan. Tässä direktiivissä on otettu kantaa myös latauspis-teiden infrastruktuuriin. Suomessa on valmisteilla laki tämän pohjalta. Siinä määritellään, miten paljon pysäköintipaikoilla pitää olla latauspis-teillä varustettuja paikkoja.
Sähköautojen latauksessa voidaan käyttää joko hidasta AC-latausta tai nopeatehoisempaa DC-latausta. Vaikka laturin latausteho olisi suuri, auto päättää, miten nopeasti akku voidaan ladata. DC-pikalatauksessa on myös olemassa erilaisia pikalatausliittimiä. Niitä ovat CHAdeMo, CCS ja Tesla SC.
Sähköautojen julkisia latauspisteitä löytyy esimerkiksi kauppakeskusten pysäköintipaikoilta. Yksityisillä tahoilla on erilaiset intressit niiden toteut-tamiseen. Kauppakeskuksilla se saattaa olla asiakkaiden houkutteleminen ostoksille ja energiayhtiöillä sähkön myyminen. Espoon kaupungin tavoit-teena on, että julkiset latauspisteet toteutetaan markkinaehtoisesti. Kau-punki luo selkeän toimintavan, miten yksityinen taho voi rakentaa lataus-pisteitä kaupungin omille pysäköintipaikoille. Tässä mallissa yksityinen toimija on vastuussa latauspisteen ja siihen vaadittavan infrastruktuurin kustannuksista sekä latauspisteen operoinnista.