Tunnetaitojen tukeminen varhaiskasvatuksessa draaman keinoin
Röyttä, Satu (2020)
Röyttä, Satu
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020071819576
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020071819576
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Satu Röyttä
Tunnetaitojen tukeminen varhaiskasvatuksessa draaman keinoin
Opinnäytetyön kehittämistavoite oli antaa kasvattajille tietoa draamasta, tunnetaidoista ja niiden yhdistämisestä sekä keinoja toteuttaa draamakasvatusta varhaiskasvatuksessa niin, että se tukee samalla lasten tunnetaitoja. Draaman keinot, joita opinnäytetyössä esitellään, ovat sellaisia, että niitä on mahdollisuus toteuttaa myös alle 4-vuotiaiden kanssa. Opinnäytetyö on toteutettu e-portfoliona.
Kansallisen koulutuksen arviointikeskus (KARVI) on julkaissut syksyllä 2019 arvioinnin, jossa tutkittiin varhaiskasvatuksen laatua päiväkodeissa sekä perhepäivähoidossa. Arvioinnissa käytiin läpi varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemuksia varhaiskasvatuksen perusteiden toteutumisesta arjessa ajalla 2018-2019. Arviointi osoitti, että alle kolmivuotiaiden pedagogiikassa on puutteita. Erityisesti taidekasvatuksen sisällöissä havaittiin puutteita. Opinnäytetyön tarkoitus oli vastata omalta osaltaan KARVIN osoittamaan kehittämistarpeeseen varhaiskasvatuksessa.
Varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa on määritelty yhdeksi oppimisen alueeksi ilmaisun monet muodot, ja tähän alueeseen kuuluu myös draamakasvatus. Draama on yksi taidekasvatuksen muodoista, ja se on samalla hyvä keino tukea lasten tunnetaitoja. Tunnetaidot ovat erittäin tärkeitä ihmisen sosiaalisen toiminnan ja mielenterveyden kannalta, ja niiden tukemiseen tulisi panostaa varhaiskasvatuksessa entistä enemmän. Tämän vuoksi opinnäytetyössä käsitellään draamaa tunnetaitojen tukemisen näkökulmasta.
Draamakasvatuksen ja tunnetaitojen yhteydestä löytyy jo ennestään materiaalia sekä kirjallisuuden parista että internetistä muun muassa opinnäytetöiden muodossa, mutta suurin osa materiaalista painottuu yli 4-vuotiaiden kanssa toteutettavaan toimintaan. Materiaalia löytyy ylipäänsäkin lähes poikkeuksetta huomattavasti runsaammin yli 3-vuotiaiden lasten ryhmän toimintaan. Tämä on myös yksi syy siihen, miksi opinnäytetyössä keskityttiin nimenomaan alle 4-vuotiaiden draamakasvatukseen.
Opinnäytetyöhön on koottu tietoa draamasta, tunnetaidoista sekä nukke- ja pöytäteatterista, roolileikistä, draamaleikistä ja saduista. Lisäksi opinnäytetyössä esitellään kolme pöytäteatterituokion toimintakertaa, jotka toteutettiin varhaiskasvatuksessa 2-4-vuotiaiden lasten ryhmässä. Pöytäteatteriesitysten aiheena olivat Satu Rumasta ankanpojasta (erilaisuus ja ulkopuolisuuden tunne), Kolme pukkia (rohkeus) sekä Suomen mielenterveysseuran julkaisema Eläinlasten elämää - Suru. Tuokio sisälsi sekä aikuisen esittämän esityksen että lasten oman esityksen. Tuokio herätti onnistuneesti keskustelua muun muassa kiusaamisesta, tunteista ja niiden käsittelystä. Tästä voidaan päätellä, että pöytäteatterin avulla voidaan tukea 2-4-vuotiaiden lasten tunnetaitoja.
Opinnäytetyö sisältää myös ohjeita toiminnan suunnitteluun, toteuttamiseen ja arviointiin sekä ohjeet pöytäteatterinuken valmistukseen. Opinnäytetyö osoitti, että varhaiskasvatuksessa voidaan toteuttaa tunnetaitoja tukevaa draamakasvatusta kaikenikäisten kanssa, vaikka keinot eroavatkin toisistaan, riippuen lapsen iästä. Opinnäytetyön materiaalia voidaan soveltaa työelämään erityisesti silloin, kun halutaan toteuttaa tunnetaitoja tukevaa draamakasvatusta alle 4-vuotiaiden ryhmässä.
Satu Röyttä
Tunnetaitojen tukeminen varhaiskasvatuksessa draaman keinoin
Opinnäytetyön kehittämistavoite oli antaa kasvattajille tietoa draamasta, tunnetaidoista ja niiden yhdistämisestä sekä keinoja toteuttaa draamakasvatusta varhaiskasvatuksessa niin, että se tukee samalla lasten tunnetaitoja. Draaman keinot, joita opinnäytetyössä esitellään, ovat sellaisia, että niitä on mahdollisuus toteuttaa myös alle 4-vuotiaiden kanssa. Opinnäytetyö on toteutettu e-portfoliona.
Kansallisen koulutuksen arviointikeskus (KARVI) on julkaissut syksyllä 2019 arvioinnin, jossa tutkittiin varhaiskasvatuksen laatua päiväkodeissa sekä perhepäivähoidossa. Arvioinnissa käytiin läpi varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemuksia varhaiskasvatuksen perusteiden toteutumisesta arjessa ajalla 2018-2019. Arviointi osoitti, että alle kolmivuotiaiden pedagogiikassa on puutteita. Erityisesti taidekasvatuksen sisällöissä havaittiin puutteita. Opinnäytetyön tarkoitus oli vastata omalta osaltaan KARVIN osoittamaan kehittämistarpeeseen varhaiskasvatuksessa.
Varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa on määritelty yhdeksi oppimisen alueeksi ilmaisun monet muodot, ja tähän alueeseen kuuluu myös draamakasvatus. Draama on yksi taidekasvatuksen muodoista, ja se on samalla hyvä keino tukea lasten tunnetaitoja. Tunnetaidot ovat erittäin tärkeitä ihmisen sosiaalisen toiminnan ja mielenterveyden kannalta, ja niiden tukemiseen tulisi panostaa varhaiskasvatuksessa entistä enemmän. Tämän vuoksi opinnäytetyössä käsitellään draamaa tunnetaitojen tukemisen näkökulmasta.
Draamakasvatuksen ja tunnetaitojen yhteydestä löytyy jo ennestään materiaalia sekä kirjallisuuden parista että internetistä muun muassa opinnäytetöiden muodossa, mutta suurin osa materiaalista painottuu yli 4-vuotiaiden kanssa toteutettavaan toimintaan. Materiaalia löytyy ylipäänsäkin lähes poikkeuksetta huomattavasti runsaammin yli 3-vuotiaiden lasten ryhmän toimintaan. Tämä on myös yksi syy siihen, miksi opinnäytetyössä keskityttiin nimenomaan alle 4-vuotiaiden draamakasvatukseen.
Opinnäytetyöhön on koottu tietoa draamasta, tunnetaidoista sekä nukke- ja pöytäteatterista, roolileikistä, draamaleikistä ja saduista. Lisäksi opinnäytetyössä esitellään kolme pöytäteatterituokion toimintakertaa, jotka toteutettiin varhaiskasvatuksessa 2-4-vuotiaiden lasten ryhmässä. Pöytäteatteriesitysten aiheena olivat Satu Rumasta ankanpojasta (erilaisuus ja ulkopuolisuuden tunne), Kolme pukkia (rohkeus) sekä Suomen mielenterveysseuran julkaisema Eläinlasten elämää - Suru. Tuokio sisälsi sekä aikuisen esittämän esityksen että lasten oman esityksen. Tuokio herätti onnistuneesti keskustelua muun muassa kiusaamisesta, tunteista ja niiden käsittelystä. Tästä voidaan päätellä, että pöytäteatterin avulla voidaan tukea 2-4-vuotiaiden lasten tunnetaitoja.
Opinnäytetyö sisältää myös ohjeita toiminnan suunnitteluun, toteuttamiseen ja arviointiin sekä ohjeet pöytäteatterinuken valmistukseen. Opinnäytetyö osoitti, että varhaiskasvatuksessa voidaan toteuttaa tunnetaitoja tukevaa draamakasvatusta kaikenikäisten kanssa, vaikka keinot eroavatkin toisistaan, riippuen lapsen iästä. Opinnäytetyön materiaalia voidaan soveltaa työelämään erityisesti silloin, kun halutaan toteuttaa tunnetaitoja tukevaa draamakasvatusta alle 4-vuotiaiden ryhmässä.