Koulutusrekrytoinnin digitaalisen markkinoinnin kehittäminen ja tuotteistaminen teollisuusyritykselle
Merviö, Esko (2019)
Merviö, Esko
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020071619563
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020071619563
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksianto oli koulutusrekrytoinnin digitaalisen markkinoinnin kehittäminen ja tuotteistaminen. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Yritys X:än koulutusorganisaatio. Yritys X:än koulutusrekrytoinnin markkinoinnille oli tavoitteena tehdä konsepti tuotteistamisen avulla, jota pystyttiin hyödyntämään jatkossa vastaavanlaisissa kampanjoissa. Opinnäytetyön tavoitteena oli myös perehtyä, kuinka Facebook-mainonnalla pystyttiin tavoittamaan haluttu kohderyhmä, ja kuinka kanavaa pystyi hyödyntämään tunnettuuden kehittämisessä. Samalla rakennettiin internetsivut, joiden kautta pystytään paremmin sisäisesti ja ulkoisesti lisäämään Yritys X:än koulutusorganisaation tunnettuutta. Internetsivujen kautta on tarkoitus pystyä viestiä paremmin ulkoisesti. Tavoite on saada luotua koulutusorganisaatiolle parempi ja vahvempi brändi. Opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa rekrytointikampanja kolmeen eri koulutukseen, jotka olivat Nosturiasentaja, työstökoneasentaja sekä mekaniikkasuunnittelijan koulutusohjelmat.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostui kahdesta osasta. Ensimmäisessä osassa keskityttiin digitaaliseen markkinointiin ja syvennytään markkinointiin Facebookissa. Digitaalisen markkinoinnin osuudessa käydään samoin läpi digitaalisen markkinoinnin suunnitteluprosessia mikä toimii toiminnallisen osuuden runkona. Toisessa osassa käydään läpi palvelun tuotteistamista, tuotteistamisprosessia sekä sisäistä ja ulkoista tuotteistamista.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, joka aloitetaan rekrytointikampanjan suunnittelulla digitaalisen markkinoinnin suunnitteluprosessin mukaisesti. Rekrytointikampanjalle luotiin internetsivut, jotka toimivat Facebook kampanjan laskeutumissivuna. Myös koulutusorganisaatiolle rakennettiin samalla internetsivut, joiden tehtävä on tulevaisuudessa lisätä koulutusorganisaation tunnettuutta sisäisesti ja ulkoisesti. Facebook-kampanjalla tavoiteltiin haluttua kohderyhmää koulutusrekrytointiin.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi konsepti koulutusrekrytointien markkinoinnista, sekä Yritys X:än koulutusorganisaatiolle omat internetsivut, jotka auttavat tunnettuuden lisäämisessä. Facebook kampanja tavoitti kampanjan aikana 236 671 näyttöä ja keräsi laskeutumissivuille 2981 kävijää.
Johtopäätöksissä todettiin, että mainoskampanjalla saavutti toivottuja tuloksia ja koulutushakulomakkeelle saatiin hyvin kävijöitä. Koulutusorganisaation internetsivut tulisi liittää uusien urasivujen alle ja niiden kehittämistä jatkaa tunnettavuuden lisäämiseksi. Rekrytointikoulutuksien markkinointia varten on tuotteistettu malli, jota pystytään hyödyntämään tulevissa koulutuksissa.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostui kahdesta osasta. Ensimmäisessä osassa keskityttiin digitaaliseen markkinointiin ja syvennytään markkinointiin Facebookissa. Digitaalisen markkinoinnin osuudessa käydään samoin läpi digitaalisen markkinoinnin suunnitteluprosessia mikä toimii toiminnallisen osuuden runkona. Toisessa osassa käydään läpi palvelun tuotteistamista, tuotteistamisprosessia sekä sisäistä ja ulkoista tuotteistamista.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, joka aloitetaan rekrytointikampanjan suunnittelulla digitaalisen markkinoinnin suunnitteluprosessin mukaisesti. Rekrytointikampanjalle luotiin internetsivut, jotka toimivat Facebook kampanjan laskeutumissivuna. Myös koulutusorganisaatiolle rakennettiin samalla internetsivut, joiden tehtävä on tulevaisuudessa lisätä koulutusorganisaation tunnettuutta sisäisesti ja ulkoisesti. Facebook-kampanjalla tavoiteltiin haluttua kohderyhmää koulutusrekrytointiin.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi konsepti koulutusrekrytointien markkinoinnista, sekä Yritys X:än koulutusorganisaatiolle omat internetsivut, jotka auttavat tunnettuuden lisäämisessä. Facebook kampanja tavoitti kampanjan aikana 236 671 näyttöä ja keräsi laskeutumissivuille 2981 kävijää.
Johtopäätöksissä todettiin, että mainoskampanjalla saavutti toivottuja tuloksia ja koulutushakulomakkeelle saatiin hyvin kävijöitä. Koulutusorganisaation internetsivut tulisi liittää uusien urasivujen alle ja niiden kehittämistä jatkaa tunnettavuuden lisäämiseksi. Rekrytointikoulutuksien markkinointia varten on tuotteistettu malli, jota pystytään hyödyntämään tulevissa koulutuksissa.