Työelämässä oppimiseen liittyvän yhteistyön kehittäminen oppilaitoksen ja työpaikkojen välillä palvelumuotoilun keinoin : case Tampereen Aikuiskoulutuskeskus
Eskola, Maria; Sauvula, Johanna (2020)
Eskola, Maria
Sauvula, Johanna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020071519560
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020071519560
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin työelämässä oppimiseen liittyvää oppilaitoksen ja työpaikan välistä yhteistyötä kouluttajan ja työpaikkaohjaajan näkökulmasta, sekä luotiin kehitysideoita ja toteutus yhteistyön parantamiselle palvelumuotoilun keinoin. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Tampereen aikuiskoulutuskeskus TAKK. Kehitystarve työelämässä oppimisen jaksoille oli noussut esiin vuonna 2019 keväällä tehdyn opiskelijakyselyn pohjalta ja TAKKin henkilökunnalle suunnatussa sisäisessä kyselyssä. Tutkimuksesta rajattiin pois oppisopimuksella toteutettava koulutus, sekä muut kuin työelämässä oppimiseen liittyvät oppilaitoksen ja työelämän yhteistyöt. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli palvelumuotoiluprosessia hyödyntäen löytää työelämässä oppimisen kehityskohteita ja luoda valittuun kohteeseen ratkaisu palvelumuotoilun keinoin.
Opinnäytetyön keskeiset teoriat koskivat yhteistyötä, ohjausta ja palvelumuotoilua. Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista haastattelututkimusta, jonka haastattelut toteutettiin puolistrukturoidusti. Haastatteluihin ja ratkaisun yhteiskehittämiseen osallistui TAKKin kouluttajia, sekä heidän kanssaan yhteistyötä tekeviä työpaikkaohjaajia. Näillä tutkimusmenetelmillä saatiin tietoa kouluttajien ja työpaikkaohjaajien välisestä yhteistyöstä, sekä kouluttajien ja työpaikkaohjaajien rajallisista aikaresursseista. Yhteistyön parantamiseksi opinnäytetyöntekijät kehittivät TAKKille Työpaikkaohjaan oppaan, jossa hyödynnettiin Ohjaan.fi- ja Parasta osaamista-hankkeille luotuja materiaaleja. Lisäksi opinnäytetyöntekijät laativat kuvauksen yhteydenpidon ihanneprosessista, sekä Työpaikkaohjaajan oppaan käyttöohjeistuksen ja lanseeraussuunnitelman.
Opinnäytetyön keskeiset teoriat koskivat yhteistyötä, ohjausta ja palvelumuotoilua. Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista haastattelututkimusta, jonka haastattelut toteutettiin puolistrukturoidusti. Haastatteluihin ja ratkaisun yhteiskehittämiseen osallistui TAKKin kouluttajia, sekä heidän kanssaan yhteistyötä tekeviä työpaikkaohjaajia. Näillä tutkimusmenetelmillä saatiin tietoa kouluttajien ja työpaikkaohjaajien välisestä yhteistyöstä, sekä kouluttajien ja työpaikkaohjaajien rajallisista aikaresursseista. Yhteistyön parantamiseksi opinnäytetyöntekijät kehittivät TAKKille Työpaikkaohjaan oppaan, jossa hyödynnettiin Ohjaan.fi- ja Parasta osaamista-hankkeille luotuja materiaaleja. Lisäksi opinnäytetyöntekijät laativat kuvauksen yhteydenpidon ihanneprosessista, sekä Työpaikkaohjaajan oppaan käyttöohjeistuksen ja lanseeraussuunnitelman.