Tapahtuman järjestäminen: case Oulu All Stars 2019
Kontio, Jenny; Kaunisvesi, Emilia (2020)
Kontio, Jenny
Kaunisvesi, Emilia
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020071319544
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020071319544
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja on Alumnin Tukisäätiön Oulu-rahasto. Toimeksiantaja järjestää kolmatta vuotta peräkkäin hyväntekeväisyystapahtuman, jonka tarkoituksena on kerätä rahastolle varoja vähävaraisten perheiden lasten ja nuorten jääkiekkoharrastuksen tukemiseen. Opinnäytetyö on toiminnallinen kehittämistehtävä, jonka tarkoituksena oli luoda markkinointi vuoden 2019 Oulu All Stars -tapahtumalle. Lisäksi tapahtumalle luotiin brändi-ilme, jonka avulla tapahtuman tunnettuus kasvaisi ja toimeksiantajan olisi helpompi markkinoida tapahtumaa tulevina vuosina.
Tietoperusta tässä opinnäytetyössä koostuu markkinoinnin, projektin ja prosessin sekä tapahtuman järjestämisen teorioista. Lisäksi käsittelemme itsensä johtamista, sillä projekti toteutettiin todella nopealla aikataululla. Itsensä johtaminen on tärkeä näkökulma sekä meille että myös toimeksiantajalle, sillä Oulu-rahaston toimintaa toteutetaan jäsenten päätoimisen työn ohella. Tietoperusta koostuu aiheisiin liittyvästä kirjallisuudesta ja sähköisistä lähteistä.
Tapahtuman markkinointi oli oleellisin osa toimeksiantoa. Tämän seurauksena tutustuttiin erilaisiin markkinointiväyliin, joiden avulla luotiin sisältöstrategia sekä markkinointisuunnitelma. Lisäksi digitaalisen markkinoinnin kanavia kasvatettiin uusiin sekä luotiin selkeä brändi-ilme, jotta kaikki markkinointi osattaisiin yhdistää case-tapahtumaan.
Markkinointia toteutettaessa huomattiin sen aloitusajankohdan olevan myöhässä. Tulevaisuuden kannalta olisi hyvä palkata markkinoinnin asiantuntija takaamaan tapahtuman näkyvyys, joka tulisi aloittaa jälkimarkkinoinnin kautta heti edeltävän tapahtuman jälkeen. Markkinointiväyliä on edelleen mahdollista kasvattaa, joka voi nostaa tunnettuutta ja kommunikointia segmentin kanssa, sekä saada uusia asiakkaita tapahtumalle. Tämän lisäksi esitetään muita kehitysehdotuksia tapahtuman järjestämiseen liittyen.
Numeerisia tai muuten mitattavia tuloksia oli hankala saada lähtötason ja tiedon puuttumisen vuoksi. Lisäksi vertailukohtia on Suomessa todella vähän, sillä täysin vastaavia tapahtumia järjestetään vuosittain vain yksi.
Tietoperusta tässä opinnäytetyössä koostuu markkinoinnin, projektin ja prosessin sekä tapahtuman järjestämisen teorioista. Lisäksi käsittelemme itsensä johtamista, sillä projekti toteutettiin todella nopealla aikataululla. Itsensä johtaminen on tärkeä näkökulma sekä meille että myös toimeksiantajalle, sillä Oulu-rahaston toimintaa toteutetaan jäsenten päätoimisen työn ohella. Tietoperusta koostuu aiheisiin liittyvästä kirjallisuudesta ja sähköisistä lähteistä.
Tapahtuman markkinointi oli oleellisin osa toimeksiantoa. Tämän seurauksena tutustuttiin erilaisiin markkinointiväyliin, joiden avulla luotiin sisältöstrategia sekä markkinointisuunnitelma. Lisäksi digitaalisen markkinoinnin kanavia kasvatettiin uusiin sekä luotiin selkeä brändi-ilme, jotta kaikki markkinointi osattaisiin yhdistää case-tapahtumaan.
Markkinointia toteutettaessa huomattiin sen aloitusajankohdan olevan myöhässä. Tulevaisuuden kannalta olisi hyvä palkata markkinoinnin asiantuntija takaamaan tapahtuman näkyvyys, joka tulisi aloittaa jälkimarkkinoinnin kautta heti edeltävän tapahtuman jälkeen. Markkinointiväyliä on edelleen mahdollista kasvattaa, joka voi nostaa tunnettuutta ja kommunikointia segmentin kanssa, sekä saada uusia asiakkaita tapahtumalle. Tämän lisäksi esitetään muita kehitysehdotuksia tapahtuman järjestämiseen liittyen.
Numeerisia tai muuten mitattavia tuloksia oli hankala saada lähtötason ja tiedon puuttumisen vuoksi. Lisäksi vertailukohtia on Suomessa todella vähän, sillä täysin vastaavia tapahtumia järjestetään vuosittain vain yksi.