Voimatel Oy asiantuntijapalveluiden toiminnan tarkastelu
Airikainen, Marko (2020)
Airikainen, Marko
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020070619506
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020070619506
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan Voimatel Oy:n asiantuntijapalveluiden toimintaa ja pyritään löytämään oikeanlaiset mittarit, miten toiminnan onnistumista voidaan mitata ja tarkastella kasvumahdollisuuksia uusien asiakkuuksien muodossa.
Työssä tutkittiin henkilöstökyselyllä, kuinka Voimatel on onnistunut työntekijöiden kanssa. Kyselyä varten laadittiin kysymyssarja, jolla pyrittiin löytämään vastauksia, kuinka työntekijät suhtautuvat yrityksen toimintaan, esimiestyöskentelyn onnistumista, kuinka asiakaskentän ja työntekijöiden kanssa kommunikointi onnistuu. Lisäksi kyselyssä selvitettiin vastaavatko Voimatelin arvot todellista tilannetta. Kysely toteutettiin käyttämällä Microsoft Forms -alustaa, sillä tämä toimi hyvin mielipidepohjaisen kyselyn esittämiseen. Yrityksen organisaatiosta tutkittiin tiimipäälliköitä ja heidän johtamien toimipisteiden jakeluverkkotiimejä. Tämä ryhmä toimi pohjana sille, miten toimipisteistä saataisiin muodostettu selkeä tämän hetken tilannekuva. Tavoitteena oli kartoittaa asiakkaat, alueellisen kilpailun tilanne, tarvittavien resurssien tilanne ja tämän hetken toiminnan laajuus. Lisäksi tutkittiin, kuinka maantieteellisesti Voimatelin toimipisteet sijaitsevat ja mistä olisi mahdollista löytää uusia asiakkuuksia. Potentiaalisista asiakkuuksista pyrittiin tutkimaan, missä asiakkaat maantieteellisesti sijaitsevat ja kuinka kaukana asiakkaiden toimipisteet sijaitsevat Voimatelin toimipisteistä. Tavoitteena oli kartoittaa verkkoyhtiöiden toimintatapa ja kilpailutilanne. Uusia asiakkuuksia hankittaessa uusilta alueilta voi tulla tarpeelliseksi hyödyntää aliurakoitsijaa. Tästä syystä aliurakoitsijoiden kartoitus nousi teemaksi tässä opinnäytetyössä. Aliurakoitsijoita pyrittiin löytämään eri hakukoneilla ja näistä tehtiin listaus ja arviota henkilöstömäärän, referenssien, sijainnin ja taloustietojen pohjalta.
Tässä opinnäytetyössä käytettyjen menetelmien pohjalta on onnistuttu löytämään kehityskohteita henkilöstökyselyllä, kunnossa olevia kohteita, kartoittamaan mahdollisia asiakkaita ja löytämään uusia mahdollisia kumppaneita tulevaisuudessa. Kaikki nämä toimivat pohjana Voimatelin toiminnan kehittämiselle ja toiminnan laajentamiseen. On arvokasta huomata, että kaikki nämä asiat, mitä opinnäytetyössä on tutkittu henkilöstöstä, asiakaskentästä ja aliurakoitsijoista, tukevat Voimatelin omia tutkimuksia kyseisiltä osa-alueilta.
Työssä tutkittiin henkilöstökyselyllä, kuinka Voimatel on onnistunut työntekijöiden kanssa. Kyselyä varten laadittiin kysymyssarja, jolla pyrittiin löytämään vastauksia, kuinka työntekijät suhtautuvat yrityksen toimintaan, esimiestyöskentelyn onnistumista, kuinka asiakaskentän ja työntekijöiden kanssa kommunikointi onnistuu. Lisäksi kyselyssä selvitettiin vastaavatko Voimatelin arvot todellista tilannetta. Kysely toteutettiin käyttämällä Microsoft Forms -alustaa, sillä tämä toimi hyvin mielipidepohjaisen kyselyn esittämiseen. Yrityksen organisaatiosta tutkittiin tiimipäälliköitä ja heidän johtamien toimipisteiden jakeluverkkotiimejä. Tämä ryhmä toimi pohjana sille, miten toimipisteistä saataisiin muodostettu selkeä tämän hetken tilannekuva. Tavoitteena oli kartoittaa asiakkaat, alueellisen kilpailun tilanne, tarvittavien resurssien tilanne ja tämän hetken toiminnan laajuus. Lisäksi tutkittiin, kuinka maantieteellisesti Voimatelin toimipisteet sijaitsevat ja mistä olisi mahdollista löytää uusia asiakkuuksia. Potentiaalisista asiakkuuksista pyrittiin tutkimaan, missä asiakkaat maantieteellisesti sijaitsevat ja kuinka kaukana asiakkaiden toimipisteet sijaitsevat Voimatelin toimipisteistä. Tavoitteena oli kartoittaa verkkoyhtiöiden toimintatapa ja kilpailutilanne. Uusia asiakkuuksia hankittaessa uusilta alueilta voi tulla tarpeelliseksi hyödyntää aliurakoitsijaa. Tästä syystä aliurakoitsijoiden kartoitus nousi teemaksi tässä opinnäytetyössä. Aliurakoitsijoita pyrittiin löytämään eri hakukoneilla ja näistä tehtiin listaus ja arviota henkilöstömäärän, referenssien, sijainnin ja taloustietojen pohjalta.
Tässä opinnäytetyössä käytettyjen menetelmien pohjalta on onnistuttu löytämään kehityskohteita henkilöstökyselyllä, kunnossa olevia kohteita, kartoittamaan mahdollisia asiakkaita ja löytämään uusia mahdollisia kumppaneita tulevaisuudessa. Kaikki nämä toimivat pohjana Voimatelin toiminnan kehittämiselle ja toiminnan laajentamiseen. On arvokasta huomata, että kaikki nämä asiat, mitä opinnäytetyössä on tutkittu henkilöstöstä, asiakaskentästä ja aliurakoitsijoista, tukevat Voimatelin omia tutkimuksia kyseisiltä osa-alueilta.