Pitopalvelu Maikkuli ky:n sosiaalisen median markkinoinnin kehittäminen : somestrategia ja julkaisukalenteri
Heikkinen, Kirsi (2020)
Heikkinen, Kirsi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020062919414
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020062919414
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja on Pitopalvelu Maikkuli ky, joka on vuonna 2018 perustettu kuhmolainen yritys. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on luoda yritykselle julkaisukalenteri ja auttaa heitä sosiaalisen median markkinoinnissa. Työn tavoitteena on kehittää yrityksen sosiaalisessa mediassa tapahtuvaa markkinointia ja tarjota työkaluja onnistuneeseen sisältömarkkinointiin. Sosiaalisen median markkinoinnin avulla tavoitellaan yrityksen tunnettuuden lisäämistä, näkyvyyden parantamista sekä uusien asiakkaiden tavoitettavuutta. Toimeksianto nähtiin tarpeellisena, sillä yrityksellä ei ole ennestään markkinointia sosiaalisessa mediassa.
Tämä opinnäytetyö on toiminnallinen työ, joka koostuu raportista sekä toiminnallisesta osuudesta. Opinnäytetyön tietoperusta koostuu yrittäjän haastattelusta, opinnäytetyön tekijän omista havainnoista, kirjalähteistä sekä verkkolähteistä. Teoriaosuudessa perehdytään digitaaliseen markkinointiin, sisältömarkkinointiin sekä sosiaaliseen mediaan. Toiminnallinen osuus koostuu yrityksen sosiaalisen median strategian luomisesta, Instagram- ja Facebook -tilien luomisesta sekä julkaisukalenterin luomisesta.
Opinnäytetyön tuotoksena valmistui sosiaalisen median strategia sekä julkaisukalenteri, jonka toimeksiantaja voi ottaa käyttöön sosiaalisen median markkinoinnissa. Strategia antaa suuntaviivat toiminnalle ja auttaa valitsemaan oikeat toimenpiteet. Julkaisukalenteri auttaa julkaisemaan laadukasta ja harkittua sisältöä ja sitä kautta pääsemään asetettuihin tavoitteisiin. Julkaisukalenteri on laadittu kolmelle kuukaudelle, jonka jälkeen tuloksia olisi hyvä mitata. Mittausten avulla nähdään, toimiiko sosiaalisen median markkinointi halutulla tavalla ja tarvittaessa voidaan tehdä muutoksia.
Tämä opinnäytetyö on toiminnallinen työ, joka koostuu raportista sekä toiminnallisesta osuudesta. Opinnäytetyön tietoperusta koostuu yrittäjän haastattelusta, opinnäytetyön tekijän omista havainnoista, kirjalähteistä sekä verkkolähteistä. Teoriaosuudessa perehdytään digitaaliseen markkinointiin, sisältömarkkinointiin sekä sosiaaliseen mediaan. Toiminnallinen osuus koostuu yrityksen sosiaalisen median strategian luomisesta, Instagram- ja Facebook -tilien luomisesta sekä julkaisukalenterin luomisesta.
Opinnäytetyön tuotoksena valmistui sosiaalisen median strategia sekä julkaisukalenteri, jonka toimeksiantaja voi ottaa käyttöön sosiaalisen median markkinoinnissa. Strategia antaa suuntaviivat toiminnalle ja auttaa valitsemaan oikeat toimenpiteet. Julkaisukalenteri auttaa julkaisemaan laadukasta ja harkittua sisältöä ja sitä kautta pääsemään asetettuihin tavoitteisiin. Julkaisukalenteri on laadittu kolmelle kuukaudelle, jonka jälkeen tuloksia olisi hyvä mitata. Mittausten avulla nähdään, toimiiko sosiaalisen median markkinointi halutulla tavalla ja tarvittaessa voidaan tehdä muutoksia.