Sosiaali- ja terveysalan opettajan yhteisöllisen digioppimisen osaaminen
Männistö, Merja (2020)
Männistö, Merja
Oulun ammattikorkeakoulu, Oamk
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020062919413
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020062919413
Tiivistelmä
Hoitotyön koulutuksessa tarvitaan muutoksia opettajuudessa ja oppimisessa, mikä edellyttää pedagogista kehittämistä. Kehittämisen tulee tapahtua digitalisaation mahdollisuudet huomioiden. Pedagogisesti mielekkään digitaalisen yhteisöllisen oppimisen käyttöönotto on vaativa prosessi, koska teknologisten taitojen lisäksi opettajalta vaaditaan vahvaa osaamista toimivien pedagogisten mallien kehittämiseksi. Hoitotyön koulutuksen digitaalisissa oppimisympäristöissä tapahtuva yhteisöllinen oppiminen tulee suunnitella siten, että opiskelijat jakavat osaamistaan avoimesti jatkuvassa vuorovaikutuksessa toisten kanssa.
Digitaalisen oppimisympäristön tuomat lähes rajattomat ja joustavat mahdollisuudet ovat osa 2000-luvun osaamistarpeiden, kuten yhteisöllisen toiminnan oppimista. Onnistuessaan sosiaali- ja terveysalan opettaja liittää opiskeltavan ammatin nykyiset ja tulevaisuuden ilmiöt sekä siitä nousevat kehittämishaasteet osaksi yksilön oppimisprosessia.
Digitaalisessa oppimisympäristössä tapahtuva yhteisöllinen opetus edellyttää opettajalta monenlaista osaamista: sosiaalista osaamista (myönteinen sosiaalinen vuorovaikutus, ilmapiiri ja ryhmäytymisen tukeminen), hallinnollista osaamista (oppimistehtävät, verkkokeskusteluiden rakenteet), teknologista osaamista (digitaalisen oppimisympäristön ja muiden sovellusten hallinta, käyttö ja ylläpito) ja pedagogista osaamista (kysymykset, keskustelujen yhteenvedot, tiedon ja lähdemateriaalin tarjoaminen). Opettajan osaamiseen on kiinnitettävä huomiota, koska sillä on keskeinen merkitys yhteisöllisen oppimisprosessin tukemisessa ja uuden tiedonrakentelun muodostumisessa. Sosiaali- ja terveysalan opettajien osaaminen digitaalisessa yhteisöllisessä oppimisessa vaatii kehittymistä. Ammatillisten oppilaitosten opettajat tarvitsevat monipuolista täydennyskoulutusta digitaalisten yhteisöllisten oppimisympäristöjen käytöstä opetuksessa.
Digitaalisen oppimisympäristön tuomat lähes rajattomat ja joustavat mahdollisuudet ovat osa 2000-luvun osaamistarpeiden, kuten yhteisöllisen toiminnan oppimista. Onnistuessaan sosiaali- ja terveysalan opettaja liittää opiskeltavan ammatin nykyiset ja tulevaisuuden ilmiöt sekä siitä nousevat kehittämishaasteet osaksi yksilön oppimisprosessia.
Digitaalisessa oppimisympäristössä tapahtuva yhteisöllinen opetus edellyttää opettajalta monenlaista osaamista: sosiaalista osaamista (myönteinen sosiaalinen vuorovaikutus, ilmapiiri ja ryhmäytymisen tukeminen), hallinnollista osaamista (oppimistehtävät, verkkokeskusteluiden rakenteet), teknologista osaamista (digitaalisen oppimisympäristön ja muiden sovellusten hallinta, käyttö ja ylläpito) ja pedagogista osaamista (kysymykset, keskustelujen yhteenvedot, tiedon ja lähdemateriaalin tarjoaminen). Opettajan osaamiseen on kiinnitettävä huomiota, koska sillä on keskeinen merkitys yhteisöllisen oppimisprosessin tukemisessa ja uuden tiedonrakentelun muodostumisessa. Sosiaali- ja terveysalan opettajien osaaminen digitaalisessa yhteisöllisessä oppimisessa vaatii kehittymistä. Ammatillisten oppilaitosten opettajat tarvitsevat monipuolista täydennyskoulutusta digitaalisten yhteisöllisten oppimisympäristöjen käytöstä opetuksessa.