Sosiaalisen median käyttö osana markkinointiviestintää : Littoisten kyläyhdistys Emma ja Anselmi ry
Soinio, Sanna (2020)
Soinio, Sanna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020062819402
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020062819402
Tiivistelmä
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö käsittelee Facebook-sivun luomista Littoisten kyläyhdistys Emma ja Anselmi ry:lle. Littoisten vanhan verkatehtaan ympärille on muodostunut tiivis kyläyhteisö. Aktiiviset kyläläiset järjestävät erilaisia tapahtumia sekä opastettuja kierroksia. Kyläyhdistys halusi luoda yhden sosiaalisen median kanavan, jossa voi markkinoida kylää sekä alueella järjestettäviä tapahtumia.
Teoreettisessa osuudessa käsitellään ensin lyhyesti markkinointiviestintää sekä kohdeyleisön tärkeyttä. Tämän jälkeen avataan sosiaalisen median tarjoamia mahdollisuuksia viestinnässä organisaation näkökulmasta. Sosiaalisen median kanavista keskitytään Facebookiin, joka valikoitui toteutettavaksi kanavaksi. Facebookista esitellään peruskäsitteet ja toiminnot, jonka lisäksi pureudutaan kanavan tarjoamiin mahdollisuuksiin markkinoinnissa.
Kyläyhdistys ei ole aiemmin hyödyntänyt sosiaalista mediaa osana markkinointiviestintäänsä. Lähtökohtana oli luoda matalan kynnyksen kanava, jonka avulla voidaan viestiä halutulle kohdeyleisölle monipuolisemmin. Tuotoksena syntyi Facebook-sivu Verkatapahtumat, jonka luomista ja kehitystä tarkastellaan aikavälillä helmikuu-syyskuu 2019. Facebook-sivu on lyhyessä ajassa saavuttanut tärkeän roolin osana kyläyhdistyksen viestintää, mutta sivun kehittämistä täytyy kuitenkin edelleen jatkaa. The goal of this thesis is to create a Facebook page for Littoinen village association Emma ja Anselmi ry. There is a strong community around the old cloth factory in Littoinen village. Active people living in the village organize different kinds of events and guided tours. Village association wanted to create a social media channel where it can market the village and different events organized in the area.
Marketing communication and importance of target audience are explained briefly. Moreover, the opportunities social media can offer for marketing communications are viewed from organizations point of view. This thesis focuses on Facebook. The basic terms and functions of Facebook are presented, as well as the opportunities the channel can offer in marketing.
The village association has not used social media as part of the marketing communications previously. The starting point was to create a channel that has a low threshold to communicate for the target audience. As a result, Facebook page Verkatapahtumat was created. Creating the page and its development are viewed from February 2019 to September 2019. In a short time the Facebook page has become an important part of the village association’s communications but it is important to continue the development of the page.
Teoreettisessa osuudessa käsitellään ensin lyhyesti markkinointiviestintää sekä kohdeyleisön tärkeyttä. Tämän jälkeen avataan sosiaalisen median tarjoamia mahdollisuuksia viestinnässä organisaation näkökulmasta. Sosiaalisen median kanavista keskitytään Facebookiin, joka valikoitui toteutettavaksi kanavaksi. Facebookista esitellään peruskäsitteet ja toiminnot, jonka lisäksi pureudutaan kanavan tarjoamiin mahdollisuuksiin markkinoinnissa.
Kyläyhdistys ei ole aiemmin hyödyntänyt sosiaalista mediaa osana markkinointiviestintäänsä. Lähtökohtana oli luoda matalan kynnyksen kanava, jonka avulla voidaan viestiä halutulle kohdeyleisölle monipuolisemmin. Tuotoksena syntyi Facebook-sivu Verkatapahtumat, jonka luomista ja kehitystä tarkastellaan aikavälillä helmikuu-syyskuu 2019. Facebook-sivu on lyhyessä ajassa saavuttanut tärkeän roolin osana kyläyhdistyksen viestintää, mutta sivun kehittämistä täytyy kuitenkin edelleen jatkaa.
Marketing communication and importance of target audience are explained briefly. Moreover, the opportunities social media can offer for marketing communications are viewed from organizations point of view. This thesis focuses on Facebook. The basic terms and functions of Facebook are presented, as well as the opportunities the channel can offer in marketing.
The village association has not used social media as part of the marketing communications previously. The starting point was to create a channel that has a low threshold to communicate for the target audience. As a result, Facebook page Verkatapahtumat was created. Creating the page and its development are viewed from February 2019 to September 2019. In a short time the Facebook page has become an important part of the village association’s communications but it is important to continue the development of the page.