Lautapelin kehittäminen - Mitä kaikkea lautapelin suunnitteleminen pitää sisällään
Metsälä, Niko (2020)
Metsälä, Niko
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020062519330
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020062519330
Tiivistelmä
Digitaalisten pelien ohella myös lautapelaaminen kasvattaa suosiotaan, ja markkinoille tuleekin jatkuvasti uusia toinen toistaan isompia lautapelejä. Digitaalisista pelistudioista poiketen lautapelien julkaisijat hakevat kuitenkin jatkuvasti toteutuskelpoisia ideoita yksittäisiltä suunnittelijoilta, ja lautapelin julkaisu muistuttaakin pitkälti kirjailijan ja tämän kustantajan yhteistyötä.
Tavoitteenani oli luoda kattava kuva lautapelisuunnittelusta itse suunnittelijan näkökulmasta, mikä pitää sisällään suunnittelijalle huomionarvoisia asioita, kuten mitä markkinat toivovat peliltä, mistä peli rakentuu ja miten suunnitteluprosessi etenee sekä miten edetä valmiin prototyypin kanssa. Tavoitteen osana oli suunnitella valmis lautapeliprototyyppi, jota on mielekäs pelata.
Markkinoiden toiveita kartoitettiin kuluttajakyselyllä, jossa kartoitettiin mm. mitkä ominaisuudet lautapeleissä koetaan mielekkääksi ja mitkä luotaantyöntäviksi. Työn tukena käytettiin yleisen peliteorian lisäksi myös lautapelisuunnittelijoiden omakohtaisia näkemyksiä ja kokemuksia.
Prototyypin ideoinnissa ja pelitestauksessa käytettiin lähipiiriin kuuluvien lautapeliharrastajien apua, mutta varsinainen suunnittelu ja hienosäätö toteutettiin yksin. Ensisijainen tavoite oli luoda mekaanisesti toimiva, tasapainotettu lautapeli. Asiat, kuten lautapelin teema, paketointi ja materiaalit eivät olleet siis suunnittelussa suuressa osassa.
Työn lopputuloksena oli ns. pehmeä prototyyppi, joka tarjosi pelaajille haastavia tilanteita, muttei kuitenkaan ole vielä aivan kovan, esittelykelpoisen prototyypin tasolla.
Tavoitteenani oli luoda kattava kuva lautapelisuunnittelusta itse suunnittelijan näkökulmasta, mikä pitää sisällään suunnittelijalle huomionarvoisia asioita, kuten mitä markkinat toivovat peliltä, mistä peli rakentuu ja miten suunnitteluprosessi etenee sekä miten edetä valmiin prototyypin kanssa. Tavoitteen osana oli suunnitella valmis lautapeliprototyyppi, jota on mielekäs pelata.
Markkinoiden toiveita kartoitettiin kuluttajakyselyllä, jossa kartoitettiin mm. mitkä ominaisuudet lautapeleissä koetaan mielekkääksi ja mitkä luotaantyöntäviksi. Työn tukena käytettiin yleisen peliteorian lisäksi myös lautapelisuunnittelijoiden omakohtaisia näkemyksiä ja kokemuksia.
Prototyypin ideoinnissa ja pelitestauksessa käytettiin lähipiiriin kuuluvien lautapeliharrastajien apua, mutta varsinainen suunnittelu ja hienosäätö toteutettiin yksin. Ensisijainen tavoite oli luoda mekaanisesti toimiva, tasapainotettu lautapeli. Asiat, kuten lautapelin teema, paketointi ja materiaalit eivät olleet siis suunnittelussa suuressa osassa.
Työn lopputuloksena oli ns. pehmeä prototyyppi, joka tarjosi pelaajille haastavia tilanteita, muttei kuitenkaan ole vielä aivan kovan, esittelykelpoisen prototyypin tasolla.