Export of education to China – Opportunities and challenges : case: Turku University of Applied Sciences
Oliva, Päivi (2020)
Oliva, Päivi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020062519318
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020062519318
Tiivistelmä
Suomi on jo pitkään ollut tunnettu korkeatasoisesta ja modernista koulutuksestaan. Maalla on hyvä maine oppimistuloksista ja korkeasta osaamisestaan. Turun ammattikorkeakoulu (Turku AMK) on yhdessä muiden suomalaisten korkeakoulujen kanssa kehittänyt koulutuksen osaamista ja palveluita kansainvälisille markkinoille. Koulutusvientiä määriteltäessä se yhdistetään useinmiten ulkomaille vietävään opetukseen, vaikka siihen sisältyy paljon laajempia kokonaisuuksia.
Kiina on maailman suurimpia kansantalouksia, jossa markkinat ovat suuret, ja ne kasvavat hyvin nopeasti tuoden paljon mahdollisuuksia myös länsimaisille korkeakouluille. Koulutusviennin markkina-alueena Kiina on varteenotettava alue, joka on valmis investoimaan koulutukseen. Kiinan markkinoilla on kuitenkin paljon haasteita, jotka tulee huomioida jo liiketoiminnan suunnitteluvaiheessa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Turun AMK:n koulutusviennin nykytilaa ja tulevaisuuden mahdollisuuksia ja haasteita Kiinan markkinoilla. Teoriaosuudessa käsiteltiin koulutusviennin teoriaa niin Suomessa kuin maailmalla sekä korkeakoulutuksen ja osaamisen markkinointia. Lisäksi käsiteltiin Kiinan koulutuksen yhteiskunnan nykytilaa ja kehittymistä sekä Kiinaa koulutusviennin markkina-alueena.
Turun AMK:lla on ollut joitakin koulutusvientiaktiviteetteja Kiinaan ja uusia toimintoja on suunnitteilla tulevaisuuteen. Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista tutkimusta ja metodina osittain strukturoitua temaattista haastattelua. Opinnäytetyössä tehdyn selvityksen perusteella esitetään koulutusvientiin liittyviä kehittämisehdotuksia. Finland has already for long been famous for its high-class and modern education and expertise and good reputation of the learning results. Turku University of Applied Sciences (TUAS) has together with other Finnish higher education institutes (HEI) started to develop educational expertise and services to the global education markets. TUAS is still in a learning phase, but some promising openings have been made.
As a definition of the export of education is a complex term, it is not commonly agreed. Export of education has been understood mostly as teaching which has been exported abroad. Exporting the education expertise takes over a broader entity. Finnish expertise has enormous market potential. However, the results have not been as promising as the reputation might indicate.
China has become one of the world’s biggest economies. The market area is huge and growing fast, bringing a lot of opportunities to the western HEIs. China shouldn´t be ignored as a market area as they are willing to invest into education. In addition, they have capacity to pay for the education and they are reform oriented. China also offers a wide range of challenges, which are good to be understood, when starting business with Chinese. TUAS has already had some export activities in China and some more operations are planned in future.
The purpose of the thesis was to discuss the status and the future of the export of education at TUAS. The research question was to define the status of TUAS education export business towards China and its´ future potential and challenges. After the key findings, some development proposals were given at the end of the research.
In the theory chapter, it was discussed the theory of the export of education in Finland and worldwide, in addition about the marketing of HE and professional services. Furthermore, the status of Chinese education and society, and China as a market area were covered. The methodology of the research was a qualitative research and as a method partly structured thematic interview.
Kiina on maailman suurimpia kansantalouksia, jossa markkinat ovat suuret, ja ne kasvavat hyvin nopeasti tuoden paljon mahdollisuuksia myös länsimaisille korkeakouluille. Koulutusviennin markkina-alueena Kiina on varteenotettava alue, joka on valmis investoimaan koulutukseen. Kiinan markkinoilla on kuitenkin paljon haasteita, jotka tulee huomioida jo liiketoiminnan suunnitteluvaiheessa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Turun AMK:n koulutusviennin nykytilaa ja tulevaisuuden mahdollisuuksia ja haasteita Kiinan markkinoilla. Teoriaosuudessa käsiteltiin koulutusviennin teoriaa niin Suomessa kuin maailmalla sekä korkeakoulutuksen ja osaamisen markkinointia. Lisäksi käsiteltiin Kiinan koulutuksen yhteiskunnan nykytilaa ja kehittymistä sekä Kiinaa koulutusviennin markkina-alueena.
Turun AMK:lla on ollut joitakin koulutusvientiaktiviteetteja Kiinaan ja uusia toimintoja on suunnitteilla tulevaisuuteen. Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista tutkimusta ja metodina osittain strukturoitua temaattista haastattelua. Opinnäytetyössä tehdyn selvityksen perusteella esitetään koulutusvientiin liittyviä kehittämisehdotuksia.
As a definition of the export of education is a complex term, it is not commonly agreed. Export of education has been understood mostly as teaching which has been exported abroad. Exporting the education expertise takes over a broader entity. Finnish expertise has enormous market potential. However, the results have not been as promising as the reputation might indicate.
China has become one of the world’s biggest economies. The market area is huge and growing fast, bringing a lot of opportunities to the western HEIs. China shouldn´t be ignored as a market area as they are willing to invest into education. In addition, they have capacity to pay for the education and they are reform oriented. China also offers a wide range of challenges, which are good to be understood, when starting business with Chinese. TUAS has already had some export activities in China and some more operations are planned in future.
The purpose of the thesis was to discuss the status and the future of the export of education at TUAS. The research question was to define the status of TUAS education export business towards China and its´ future potential and challenges. After the key findings, some development proposals were given at the end of the research.
In the theory chapter, it was discussed the theory of the export of education in Finland and worldwide, in addition about the marketing of HE and professional services. Furthermore, the status of Chinese education and society, and China as a market area were covered. The methodology of the research was a qualitative research and as a method partly structured thematic interview.