Myymäläympäristö asiakkaan näkökulmasta
Huuska, Mira (2020)
Huuska, Mira
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020062419308
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020062419308
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää, miten urheilukaupassa myymäläsuunnittelun osa-alueita hyödyntämällä voidaan lisätä mekaanista myyntiä vastaten samalla asiakaskunnan odotuksia. Työn toimeksiantajana oli Stadium Oy, ja tutkimus toteutettiin Stadium Jyväskylän myymälässä. Yritys halusi selvittää asiakkaan näkökulmaa myymälän visuaalisesta myynnistä ja miten heidän näkemyksensä myymäläsuunnittelusta vastaa asiakkaiden odotuksia. Tavoit-teena oli selvittää ne myymäläsuunnittelun osa-alueet, joilla voidaan palvella parhaiten asi-akkaiden ostokäyttäytymistä ja joita hyödyntämällä voidaan kasvattaa mekaanista myyntiä.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena, ja aineistonkeruumene-telmänä oli Webropolilla laadittu sähköinen kyselylomake. Kysely lähetettiin tekstiviestitse 177:lle Stadium Jyväskylässä asioineelle henkilölle, joista 100 vastasi kyselyyn. Kysely toteu-tettiin maaliskuussa 2020. Kyselyn tulokset analysoitiin ristiintaulukoimalla ja mittaamalla tuloksien tilastollisesti merkittävää riippuvuutta. Tulosten perusteella tehtiin johtopäätökset ja kehitysehdotukset myymälän visuaalisen myynnin tekemiseen ja myymäläsuunnitteluun, jotta niiden avulla voidaan lisätä mekaanista myyntiä.
Tuloksista saatiin käsitys, mihin asiakkaat kiinnittävät huomion myymäläympäristössä ja mikä merkitys sillä on heidän ostopäätöksiinsä. Keskeisiä huomioita olivat hintaviestinnän ja opas-teiden tärkeys, tuotteiden sijainnin vaikutus ostokäyttäytymiseen sekä kanta-asiakkuuden merkitys. Tutkimus oli yritykselle ajankohtainen, sillä sen avulla se voi kehittää visuaalista myyntiään ja pyrkiä adaptoimaan toimintaansa vastaamaan asiakkaiden odotuksia. The aim of the thesis was to examine how sales can be increased and customer expectations met by utilizing different areas of store design in a sport store. Principal of the thesis was Stadium Oy, and the study was accomplished in Stadium Jyväskylä. The purpose was to inves-tigate the customer perspective on the visual sales of the store and how the view of the company on store design meets customer’s expectations. The goal of the study was to find the store design areas which impact customers’ buying behavior most and increase visual sales.
The study was conducted with a quantitative research approach using a Webropol survey to collect data. The survey was sent to 177 people who had done shopping in Stadium Jyväsky-lä. 100 of them answered the survey. The survey was conducted in March 2020. The results of the study were analyzed by using cross-tabulation and measuring statistically significant dependence of the result. Based on the results, conclusions were drawn, and development ideas were provided regarding the visual sales of the store and store design so that they can be used to increase the sales.
The results indicated what customers pay attention to in the store and its implications for purchasing decisions. The most important results were the importance of price communica-tion signs, the effect of product location on purchasing behavior and the importance of cus-tomer loyalty. The thesis was current for the company. Based on the results the company can develop their visual sales adapt their actions according to customer needs.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena, ja aineistonkeruumene-telmänä oli Webropolilla laadittu sähköinen kyselylomake. Kysely lähetettiin tekstiviestitse 177:lle Stadium Jyväskylässä asioineelle henkilölle, joista 100 vastasi kyselyyn. Kysely toteu-tettiin maaliskuussa 2020. Kyselyn tulokset analysoitiin ristiintaulukoimalla ja mittaamalla tuloksien tilastollisesti merkittävää riippuvuutta. Tulosten perusteella tehtiin johtopäätökset ja kehitysehdotukset myymälän visuaalisen myynnin tekemiseen ja myymäläsuunnitteluun, jotta niiden avulla voidaan lisätä mekaanista myyntiä.
Tuloksista saatiin käsitys, mihin asiakkaat kiinnittävät huomion myymäläympäristössä ja mikä merkitys sillä on heidän ostopäätöksiinsä. Keskeisiä huomioita olivat hintaviestinnän ja opas-teiden tärkeys, tuotteiden sijainnin vaikutus ostokäyttäytymiseen sekä kanta-asiakkuuden merkitys. Tutkimus oli yritykselle ajankohtainen, sillä sen avulla se voi kehittää visuaalista myyntiään ja pyrkiä adaptoimaan toimintaansa vastaamaan asiakkaiden odotuksia.
The study was conducted with a quantitative research approach using a Webropol survey to collect data. The survey was sent to 177 people who had done shopping in Stadium Jyväsky-lä. 100 of them answered the survey. The survey was conducted in March 2020. The results of the study were analyzed by using cross-tabulation and measuring statistically significant dependence of the result. Based on the results, conclusions were drawn, and development ideas were provided regarding the visual sales of the store and store design so that they can be used to increase the sales.
The results indicated what customers pay attention to in the store and its implications for purchasing decisions. The most important results were the importance of price communica-tion signs, the effect of product location on purchasing behavior and the importance of cus-tomer loyalty. The thesis was current for the company. Based on the results the company can develop their visual sales adapt their actions according to customer needs.