Oikeusmuotoilulla muutoksia palveluehtoihin
Anttila, Piia (2020)
Anttila, Piia
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020062419307
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020062419307
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tutkimuksellinen kehittämistyö, jonka tarkoituksena on tutkia palveluehtoja oikeusmuotoilun keinoin. Tarkastelun ja tutkimuksen kohteeksi valittiin Finnpilot Pilotage Oy:n palveluehdot. Opinnäytetyössä oikeusmuotoilu paneutuu enemmän oikeudellisen tekstin ymmärrettävyyteen ja palvelumuotoilu palvelun toimivuuteen.
Opinnäytetyön viitekehyksen muodostavat teoriat sopimusehdoista, oikeusmuotoilusta, sekä visuaalisuudesta. Kehittämistyö alkaa tiedon keräämisellä ja analysoimisella. Menetelmiä haetaan laadullisesta tutkimuksesta. Opinnäytetyössä tutkitaan asiakkaiden ja asiantuntijoiden toimintaa, sekä toimintaympäristöä haastatteluiden avulla. Työpajoissa tehdään asiakasprofiileja, palvelupolkuja, Business Model Canvas ja arvolupaus. Esiin pyritään nostamaan ongelmia ja haasteita palvelupolkujen avulla. Ideointia tehdään palveluehtojen parantamisen näkökulmasta ja visuaalisuudella haetaan luettavuutta sekä mielenkiintoa lukemiseen.
Opinnäytetyössä tutkitaan, onko palveluehdot ymmärrettäviä vai voisiko niitä oikeusmuotoilun keinoin muotoilla paremmiksi? Tarkastelun kohteeksi otetaan myös palveluehtojen sisältö. Vastaako toiminta palveluehtoja ja mitä haasteita ja ongelmia niissä esiintyy. Vaikka palveluehdot eivät osoittautuneet vaikeaksi ymmärtää, silti parannettavaa löytyy. Teoriaan pohjautuen tilausprosessin muotoilu uimaratakaavion muotoon tuo vastuut ja velvollisuudet paremmin esiin. Tähän kaavioon on mahdollista esittää tutkimuksessa esiin nousseita asioita, kuten sanktiomaksut, vastuut, velvollisuudet, tiedon määrä ja -laatu.
Prosessi on hyödynnettävissä myös muissa yrityksissä ja muissa kehittämiskohteissa. Tutkimusmateriaalin perusteella kehittämistä olisi voitu lähteä tekemään palveluehtojen lisäksi koko palveluprosessista tai järjestelmästä.
Opinnäytetyön viitekehyksen muodostavat teoriat sopimusehdoista, oikeusmuotoilusta, sekä visuaalisuudesta. Kehittämistyö alkaa tiedon keräämisellä ja analysoimisella. Menetelmiä haetaan laadullisesta tutkimuksesta. Opinnäytetyössä tutkitaan asiakkaiden ja asiantuntijoiden toimintaa, sekä toimintaympäristöä haastatteluiden avulla. Työpajoissa tehdään asiakasprofiileja, palvelupolkuja, Business Model Canvas ja arvolupaus. Esiin pyritään nostamaan ongelmia ja haasteita palvelupolkujen avulla. Ideointia tehdään palveluehtojen parantamisen näkökulmasta ja visuaalisuudella haetaan luettavuutta sekä mielenkiintoa lukemiseen.
Opinnäytetyössä tutkitaan, onko palveluehdot ymmärrettäviä vai voisiko niitä oikeusmuotoilun keinoin muotoilla paremmiksi? Tarkastelun kohteeksi otetaan myös palveluehtojen sisältö. Vastaako toiminta palveluehtoja ja mitä haasteita ja ongelmia niissä esiintyy. Vaikka palveluehdot eivät osoittautuneet vaikeaksi ymmärtää, silti parannettavaa löytyy. Teoriaan pohjautuen tilausprosessin muotoilu uimaratakaavion muotoon tuo vastuut ja velvollisuudet paremmin esiin. Tähän kaavioon on mahdollista esittää tutkimuksessa esiin nousseita asioita, kuten sanktiomaksut, vastuut, velvollisuudet, tiedon määrä ja -laatu.
Prosessi on hyödynnettävissä myös muissa yrityksissä ja muissa kehittämiskohteissa. Tutkimusmateriaalin perusteella kehittämistä olisi voitu lähteä tekemään palveluehtojen lisäksi koko palveluprosessista tai järjestelmästä.