Ohjelmistorobotiikan käyttöönotosta aiheutuneen muutoksen kokeminen : Tampereen kaupungin työllisyys- ja kasvupalvelut
Toukola, Lilli (2020)
Toukola, Lilli
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020062419298
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020062419298
Tiivistelmä
Tampereen kaupungin työllisyys- ja kasvupalveluiden kuntouttavan työtoiminnan toimistotiimissä otettiin käyttöön ohjelmistorobotti, joka automatisoi yhden työvaiheen toimistotiimin työnkuvassa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten ohjelmistorobotiikan käyttöönotosta aiheutunut muutosprosessi koettiin toimistotiimin esimiehen sekä toimihenkilöiden osalta, sekä millaisia vaikutuksia automatisoinnilla oli toimihenkilöiden työhön. Kasvu- ja työllisyyspalveluissa on tavoitteena automatisoida rutiininomaisia ja yksitoikkoisia tehtäviä, jotta työntekijöiden työaikaa voitaisiin vapauttaa mielekkäämpien tehtävien hoitoon. Opinnäytteen tavoitteena oli kerätä palautetta käyttöönottoprojektista sekä antaa kehitysehdotuksia seuraavia käyttöönottoprojekteja ajatellen. Aineisto tutkimusta varten kerättiin haastattelemalla toimistotiimin esimiestä sekä toimihenkilöitä.
Tutkimuksessa selvisi, että toimistotiimin toimihenkilöiden kokemus muutoksesta sekä ohjelmistorobotin vaikutuksesta olivat yksilöllisiä. Muutoksen alkuvaiheessa osalla toimistotiimin toimihenkilöistä nousi huoli omien työtehtävien säilymisestä. Tutkimukseen haastateltavien mielestä parannettavaa olisi ollut muutoksen viestinnässä, aikataulussa sekä vastuiden jaossa. Ohjelmistorobotin koettiin tehostaneen työntekoa sekä vähentäneen yksitoikkoista työtä.
Tutkimustulosten perusteella muutoksessa olisi tullut panostaa avoimeen ja tasapuoliseen viestintään ja tiedottamiseen. Viestinnässä pitäisi huolehtia, että kaikki muutoksen osapuolet pysyvät ajan tasalla etenemisestä sekä kokevat tulevansa kuulluksi.
Tutkimuksessa selvisi, että toimistotiimin toimihenkilöiden kokemus muutoksesta sekä ohjelmistorobotin vaikutuksesta olivat yksilöllisiä. Muutoksen alkuvaiheessa osalla toimistotiimin toimihenkilöistä nousi huoli omien työtehtävien säilymisestä. Tutkimukseen haastateltavien mielestä parannettavaa olisi ollut muutoksen viestinnässä, aikataulussa sekä vastuiden jaossa. Ohjelmistorobotin koettiin tehostaneen työntekoa sekä vähentäneen yksitoikkoista työtä.
Tutkimustulosten perusteella muutoksessa olisi tullut panostaa avoimeen ja tasapuoliseen viestintään ja tiedottamiseen. Viestinnässä pitäisi huolehtia, että kaikki muutoksen osapuolet pysyvät ajan tasalla etenemisestä sekä kokevat tulevansa kuulluksi.