Microsoft Learn -oppimisympäristön hyödyntäminen organisaatiotasolla
Seppälä, Juha (2020)
Seppälä, Juha
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020062319258
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020062319258
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on selvittää, kuinka Microsoftin Learn-sivuston laajaa oppimateriaalitarjontaa voitaisiin paremmin hyödyntää organisaatiotasolla. Ratkaisuna esitetään oppimateriaalin arviointiin ja hakuun luotu tietokanta sekä tutkitaan sen tuottamaa hyötyä toimeksiantajalle ja mahdollista lisäarvoa asiakasyrityksille.
Työn teoreettisessa osuudessa tutustutaan jatkuvan oppimisen ja lisäarvon muodostumisen käsitteisiin, jonka jälkeen perehdytään tietokannan lähdemateriaalina toimivaan Microsoftin Learn-ympäristöön sekä toiminnallisessa toteutuksessa käytettyihin työkaluihin ja menetelmiin. Loppupuolella käydään läpi tietokannan toiminnallisen toteutuksen vaiheet sekä tutustutaan ratkaisun tuomiin hyötyihin.
Työn tuloksena syntyi Excel-taulukointiohjelmalla toteutettu helppokäyttöinen tietokanta, joka tehostaa Learn-ympäristön käyttöä keräämällä hyväksi todetut oppimateriaalit yhteen paikkaan. Tietokannan käyttö vähentää toimeksiantajayrityksen henkilöstön tiedon hakemiseen käyttämää aikaa sekä mahdollistaa lisäarvon tuottamisen asiakasyrityksille. The objective of this thesis is to explore how the commissioning organization could better utilize the Microsoft Learn website by employing an Excel database that functions as a platform for the grading and filtering of the learning materials located there. We also examine the database’s potential to generate added value for clients of the organization.
The theoretical portion of the thesis concentrates on the concepts of continuous learning and adding value to services, after which we take a closer look at the Microsoft Learn environment. This section also examines the tools, applications, and procedures used in the creation of the database.
The resulting application is a convenient solution aimed at helping personnel of the commissioning organization to find reliable learning material by collecting all the tried and tested Learn modules into a single cohesive database.
Työn teoreettisessa osuudessa tutustutaan jatkuvan oppimisen ja lisäarvon muodostumisen käsitteisiin, jonka jälkeen perehdytään tietokannan lähdemateriaalina toimivaan Microsoftin Learn-ympäristöön sekä toiminnallisessa toteutuksessa käytettyihin työkaluihin ja menetelmiin. Loppupuolella käydään läpi tietokannan toiminnallisen toteutuksen vaiheet sekä tutustutaan ratkaisun tuomiin hyötyihin.
Työn tuloksena syntyi Excel-taulukointiohjelmalla toteutettu helppokäyttöinen tietokanta, joka tehostaa Learn-ympäristön käyttöä keräämällä hyväksi todetut oppimateriaalit yhteen paikkaan. Tietokannan käyttö vähentää toimeksiantajayrityksen henkilöstön tiedon hakemiseen käyttämää aikaa sekä mahdollistaa lisäarvon tuottamisen asiakasyrityksille.
The theoretical portion of the thesis concentrates on the concepts of continuous learning and adding value to services, after which we take a closer look at the Microsoft Learn environment. This section also examines the tools, applications, and procedures used in the creation of the database.
The resulting application is a convenient solution aimed at helping personnel of the commissioning organization to find reliable learning material by collecting all the tried and tested Learn modules into a single cohesive database.